Skip to main content
Vraag

TV gaat 5x uit en aan bij aanzetten TV

• January 9, 2026
  • 11 reacties
  • 67 keer bekeken

Al meer dan een jaar gaat, als ik mijn TV en tegelijk KPN TV+ box aanzet, mijn (Philips) TV eerst 5x weer uit, en weer aan, en weer uit, en weer aan. (Blijft dan even aan, blijft dan even uit, dus het hele proces duurt enkele minuten. Dus als ik TV wil kijken, moet ik een paar minuten van te voren de TV vast aanzetten.)
Daarna blijft hij steady aan. 
Ik dacht dat mijn TV het aan het begeven was, en ben al op zoek geweest naar een nieuwe TV. 

Nu zette ik laatst mij TV voor iets anders aan, en zette de KPN TV+ box NIET aan. Mijn TV bleef gewoon aan, zonder 5x uit/aan te gaan. Toen besefte ik mij pas de connectie van dit euvel met de KPN TV box. 

Zijn er mensen bekend met dit probleem, en weet iemand hoe ik dit kan oplossen. 
Het is geen heel ernstig iets, maar soms wil ik snel wat zien op TV, en dat gaat dan niet omdat het ‘opstarten’ enkele minuten kost. 

11 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Klinkt alsof hdmi-cec niet helemaal lekker gaat tussen tv+ box en je tv.  Kun je hdmi-cec uitzetten op de tv+ box en kijken of dat beter gaat? De tv gaat dan niet automatisch aan als je de tv+ box aanzet, andersom werkt misschien nog wel afhankelijk van de instellingen op je tv en tv+ box.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Wat is een hdmi-cec? Waar zit die op de box?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Zie hier - Automatisch starten uit.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Ik ga het proberen, maar het lijkt me niet helemaal de bedoeling. KPN adviseert ook om dit aan te zetten. 
Ik ga proberen of het helpt.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 12, 2026

Klinkt alsof hdmi-cec niet helemaal lekker gaat tussen tv+ box en je tv.  Kun je hdmi-cec uitzetten op de tv+ box en kijken of dat beter gaat? De tv gaat dan niet automatisch aan als je de tv+ box aanzet, andersom werkt misschien nog wel afhankelijk van de instellingen op je tv en tv+ box.

Ik ga het proberen, maar het lijkt me niet helemaal de bedoeling. KPN adviseert ook om dit aan te zetten. 
Ik ga proberen of het helpt.

Er veranderde wel iets aan het aan/uit/aan gaan, maar het gebeurde nog steeds. De TV blijft korter aan ​​​​, dus het proces van aan/uit/aan/uit gaan, is hiermee iets korter, maar niet weg.
Nadeel is dat ik de TV niet meer aan/uit kan zetten met Google home als dit CEC uit staat. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Okee, dus hdmi-cec uitzetten opt de tv box lost het probleem niet op. Het lijkt erop dat je tv toch vreemd blijft reageren op het hdmi signaal als je de tv box aanzet.

Heeft de tv nog hdmi instellingen?

Je zou ook nog een andere hdmi ingang van de tv kunnen proberen (als die er meerdere heeft), misschien ligt het daaraan…

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Mickela. Welkom op de community! Dank je wel voor je terugkoppeling. Fijn dat je al hebt gecontroleerd of HDMI-CEC is uitgeschakeld, jammer dat dit geen verschil maakt. Dat je dit probleem al meer dan een jaar hebt en dat het alleen gebeurt zodra de TV+ Box aan staat, is natuurlijk erg vervelend. Goed dat je zo duidelijk hebt uitgezocht waar het probleem waarschijnlijk vandaan komt.

Als HDMI-CEC (EasyLink) echt uit staat op zowel je Philips-tv als de TV+ Box, dan kan het zijn dat de box bij het opstarten toch iets veroorzaakt via de HDMI-aansluiting. Dit zien we soms bij een bepaalde HDMI-poort op de tv, een HDMI-kabel die niet goed samenwerkt of een softwareprobleem tussen de tv en de TV+ Box

Wat je (als je dat nog niet hebt gedaan) kunt proberen:

• sluit de TV+ Box aan op een andere HDMI-poort van de tv

• gebruik een andere HDMI-kabel

• controleer of zowel de tv als de TV+ Box helemaal up-to-date zijn

Ik begrijp dat dit voelt als “weer iets proberen”, terwijl je hier eigenlijk al veel te lang last van hebt. Op de community lezen ook andere klanten met veel kennis mee, die mogelijk nog een goede tip hebben. We denken graag met je mee.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 20, 2026

Okee, dus hdmi-cec uitzetten opt de tv box lost het probleem niet op. Het lijkt erop dat je tv toch vreemd blijft reageren op het hdmi signaal als je de tv box aanzet.

Heeft de tv nog hdmi instellingen?

Je zou ook nog een andere hdmi ingang van de tv kunnen proberen (als die er meerdere heeft), misschien ligt het daaraan…

Andere HDMI ingang geprobeerd. Verandert niets aan het probleem, helaas.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Jammer dat een andere HDMI-ingang geen verschil maakt. Heb je toevallig ook al een andere HDMI-kabel kunnen proberen? Soms zit het probleem toch in de kabel zelf. Daarnaast ben ik benieuwd of je de mogelijkheid hebt om de ontvanger op een andere tv in huis aan te sluiten. Daarmee kunnen we uitsluiten of het probleem bij de ontvanger of bij de tv ligt.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Jammer dat een andere HDMI-ingang geen verschil maakt. Heb je toevallig ook al een andere HDMI-kabel kunnen proberen? Soms zit het probleem toch in de kabel zelf. Daarnaast ben ik benieuwd of je de mogelijkheid hebt om de ontvanger op een andere tv in huis aan te sluiten. Daarmee kunnen we uitsluiten of het probleem bij de ontvanger of bij de tv ligt.

Andere HDMI kabel geprobeerd. Lost het probleem ook niet op. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Goed dat je al een andere HDMI-kabel hebt geprobeerd. Dan kunnen we dat uitsluiten. Omdat je al veel hebt getest, is het verstandig om contact op te nemen met onze klantenservice. Een collega kan samen met jou verder kijken naar de oorzaak. Als het nodig is, kan er een nieuwe tv-ontvanger worden gestuurd of een monteur worden ingepland.
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de oplossing is. Wil je in dit topic laten weten wat het probleem heeft opgelost?