Skip to main content

Sinds kort heb ik twee KPN TV+ boxen, beide gekoppeld aan twee Sony TV’s.

De twee KPN boxen zijn via een kabel met het KPN box 12 modem verbonden, dus geen WIFI koppeling.

Ik wil dit met name gebruiken om ook F1 Te bekijken met VIAPLAY.

 

Beide KPN boxen hebben de instelling “MENU WEERGAVE> OPSTARTSCHERM” voor live-tv.

 

Daardoor dacht ik direct met live tv-kijken te kunnen starten zodra ik beide aan zet.

Bij de oudere TV (geen smart uitvoering) werkt dat inderdaad zo.

Stroom aan, en ik kan onmiddellijk TV kijken.

 

Met de nieuwste SONY TV (smart tv) werkt dat helaas niet.

De TV dealer heeft de WIFI-verbinding ongedaan gemaakt in deze Sony.

Dus daar kan het niet aan liggen.

 

Meestentijds, bijna altijd, krijg je na het opstarten een TV-beeld met alle streamingdiensten, toegang tot vele apps, etc. Geen live TV beeld.

 

Ik heb de TV+ boxen opnieuw gereset, opnieuw geherinstalleerd, maar wederom helaas geen resultaat.

 

Bij de oudere TV en de nieuwe witte KPN afstandsbediening kan ik alle functies bedienen. De oude Sony afstandsbediening heb ik niet meer nodig.

 

Met de nieuwere Sony TV heb ik behalve de witte KPN afstandsbediening ook de oude zwarte SONY afstandsbediening nodig, o.a. om over te schakelen naar live TV.

Eén afstandsbediening te veel.

 

Wat doe ik verkeerd ?

Of wat moet er nog meer veranderd, of ingesteld worden op de smart TV?

Alle hulp is welkom

 

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik.

Je moet CEC in de DIW7022 aanzetten.

Als CEC ook in de tv aanstaat (bij nieuwe meestal standaard), dan gaat de tv aan en meteen naar HDMI 1 (beste keuze voor de box).

En bij uitzetten, gaat ook de tv uit.

Dus maar 1 knop (KPN toets rechtsboven) heb je dan nodig).

 

Of bedoel je dat je na het aanzetten meteen tv zenders wilt zien?

In dat geval, ga naar boven en naar het tandwieltje.

Kies voor menuweergave en daarna naar opstart scherm. 

Daar kan je dat instellen. 

 

De WIFI ongedaan maken in de Sony tv is zinloos.

Als je die niet gebruikt en niet koppelt, doet hij het automatisch niet.

 

Of bedoel je iets anders?

Ik hoor het graag.


Bedankt voor uw reactie.

Als eerste wil ik u vragen wat is CEC en waar zoek ik dat.

Ik ben zeer a-technisch .

Piet


Met CEC kan je onder andere een apparaat een ander apparaat laten aanzetten.

Maar CEC kan meer, zie hier. 

 

Zet dat aan in de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

HDMI CEC in de TV+ Box nog aanzetten: Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box

Zie o.a. ook hier. 

Apparaten instellingen: Ga naar boven en naar rechts en klik op het tandwieltje (dat is apparaat instellingen). 

 

Als hij in de tv ook aanstaat, dan hoef je op de KPN ab alleen de kpn toets rechtsboven in te drukken en beide gaan aan of uit.😉


Waarschijnlijk zit er op je nieuwe TV een instelling ‘Starten laatste ingang/bron/source’. o.i.d. Die moet je op Aan(onthouden) zetten. Ik weet niet hoe Sony dat noemt. 


@Max-H 

Ik heb een LG tv en daarvoor had ik een Samsung en op beide kon ik CEC op de tv aanzetten.

Bij de nieuwste LG OLED stond hij zelfs al aan.

In de DIW7022 moet je hem wel aanzetten, zoals ik heb beschreven.

Voordeel van CEC is, dat de DIW7022 bij het aanzetten de tv aanzet en ook meteen op het juiste HDMI kanaal (bij voorkeur HDMI 1).


Op de KPN TV+box heb ik CEC aangezet dankzij uw hulp.

Op HDMI CEC staat nu het volgende:

  CEC activeren: AAN

  Automatisch starten: AAN

  Automatisch standby: AAN

  Taal: UIT

Vraag 1 :Is dit goed ?

Met de witte KPN-ab knop rechtsboven zet ik TV en TV+ beide uit en aan ; de TV begint met een apps scherm, na een paar seconde komt het live-TV programma.

De SONY ab heb ik dus niet meer nodig

 

Vraag 2: Of mijn tv de mogelijkheid biedt voor “ laatste ingang//bron” onthouden , weet ik niet en hoe in te stellen weet ik ook niet.

 

 Misschien wordt dat ook nog opgelost .

 

 

 


@PBOL 

Volgens mij is dat goed.

Ik heb taal op Nederlands staan.

 

Als je alleen de app's zie van de DIW7022, geef dan het zendernummer in (bijvoorbeeld 4 voor RTL4) dan gaat hij er meteen heen.

 

Wat betreft de tv, dan moet je bij Sony zijn, maar dat lijkt mij niet nodig, als het op deze manier goed werkt.

Wij werken ook zo met CEC en zijn daar dik tevreden over. 


Ik wil u allemaal zeer bedanken voor de hulp.


Reageer