Skip to main content

Goedendag,

Sinds enkele weken heb ik het probleem op mijn LG TV OLED55C16LA dat het beeld steeds op zwart gaat en na 10 seconden weer terug komt. Soms wel 10 keer in een uur. Heel vervelend natuurlijk.

Ik heb in dit forum en via googelen gelezen dat het wel vaker voor komt, maar dat het bij iedereen net weer iets anders ligt, vandaar toch maar even mijn vraag.

De eerste gedachte was dat het aan de techniek bij mijn provider Xs4all/KPN zou moeten liggen. Maar na een lang gesprek met de vakkundige helpdeskmedewerker en na van alles getest te hebben, zou het toch aan de TV moeten liggen, temeer omdat het op een tweede tv in de slaapkamer geen probleem geeft met hetzelfde type TV-ontvanger, een ARRIS VIP5202.

Wat heb ik zoal gedaan:

  • Diverse keren uitgebreide reset uitgevoerd: Fabrieksinstellingen terug gezet en Software opnieuw geïnstalleerd
  • HDMI Kabels gewisseld en met twee andere kabels getest (ook nog nieuwe kabel van Xs4all ontvangen, maar helaas)
  • TV ontvanger gewisseld met tweede TV
  • Stroom een tijdje van de TV losgekoppeld
  • Beeldschermresolutie op tv ook nog gewisseld van Automatisch naar 1080p@50HZ

Aan de Internetverbinding ligt het ook niet. Is zeer stabiel.

Op de tweede TV is alles stabiel, dus lijkt het mij en de medewerker van Xs4all logisch dat het aan de TV zou moeten liggen. Wel opmerkelijk, pas 2½ jaar oud!

Merkwaardig is ook dat het overdag vaak mis gaat, maar ’s avonds zelden. Niet echt logisch…

Vraag is dan ook of iemand mij bij dit probleem zou kunnen helpen. Wellicht iets vergelijkbaars? Een nieuwe TV kopen na 2½ jaar gaat ook wel erg ver; was ook nog een vrij dure, zo’n 1650 euro!

En een betrouwbare en deskundige reparateur vinden is ook niet erg eenvoudig. Misschien kan er een monteur van KPN ingeschakeld worden?

Sorry voor het wat lange verhaal...

Graag hoor ik van jullie…

Groet, George
 

Heb je de tv ontvangers al eens gewisseld ?
Die van boven even beneden neerzetten en dan kijken of de problemen er nog steeds zijn.

Hoe is de TV ontvanger beneden aangesloten ?

Heb je nog andere apparaten aangesloten op de tv, zoals een AppleTV of iets in die zin.
Zijn daar dan de zelfde problemen mee ?


Bedankt voor je reactie….

Je vraagt: ‘Hoe is de TV ontvanger beneden aangesloten’ (het is trouwens gewoon in een andere kamer gelijkvloers, maar dat terzijde)

Maar dit had ik al gemeld:
- TV ontvanger gewisseld met tweede TV
Dus ‘ja’ had ik al gedaan..

En er is ook een mediaspeler aangesloten via HDMI, maar de combinatie TV, TV-ontvanger en mediaspeler draaien al jaren probleemloos naast  elkaar, lijkt er dan ook op dat er niets verstoord wordt... 

Alles overigens bedraad aangesloten...


Hmm, als het met TWEE ontvangers is, die het op de andere tv goed doen, maar op dezelfde tv gaat mijn verdenking uit naar

-- de televisie zelf.

Wel opmerkelijk, pas 2½ jaar oud!

Ook een tv van maar 1 jaar oud kan defect zijn. Al vaker voorgekomen op het forum.

-- de gebruikte hdmi poort

-- de gebruikte hdmi kabel (vrijwel uitgesloten door verschillende kabels)

De ontvangers zijn uitgesloten door de tweede tv.

Een nieuwe TV kopen na 2½ jaar gaat ook wel erg ver; was ook nog een vrij dure, zo’n 1650 euro!

Inderdaad, OLED e.d. is flink aan de prijs. Helaas is na 2 jaar de garantie verlopen. Dus reparatie komt voor je eigen kosten.


Nou, zo te zien aan de staat van dienst heb ik hier met een echte kenner te maken 👍

Heb nog contact gehad met de leverancier.  Ze schijnen bij LG na de garantieperiode nog een soort coulance-regeling te hebben. Dus misschien heb ik nog een beetje geluk.

Ben het nu een aantal dagen aan het bijhouden, maar wat heel merkwaardig is, dat de storingen zich eigenlijk altijd ’s morgens voordoen. Heb jij daar als super-deskundige een verklaring voor?

Wat ook lastig is: Ik gaf aan dat er op mijn tweede toestel geen problemen zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Als op het eerste toestel het beeld wegvalt ren ik naar de slaapkamer, en daar valt het beeld niet weg. Lijkt goed dus. Maar het kan zo zijn dat het op verschillende momenten plaats vindt, en dan wordt controleren wel heel lastig. Je moet er dan heel lang bij blijven. Kan dat trouwens wel volgens jou, dus op verschillende momenten? Maar misschien vraag ik wel te veel….

Groet, George


Ze noemen dat coulance maar je hebt gewoon recht op gratis reparatie @George-1 als het defect buiten jouw schuld is ontstaan. (Recht hebben is eenvoudig, het krijgen ervan heel vaak niet).

Een TV hoort sowieso langer mee te gaan dan 2,5 jaar.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

Aanvulling: Heb je de TV ook al eens een reset gegeven?


Zeer bedankt voor de tip. Heb hier ook van gehoord, maar begreep ook dat het in de praktijk vaak erg lastig om je gelijk te krijgen.

Waar ik erg benieuwd naar was is waarom de storing zich alleen ‘s morgens voordoet? Maar kennlijk is dat lastig te beantwoorden. Is ook heel onlogisch; kan zelf eigenlijk geen enkele reden bedenken...


Het is inderdaad een heel aparte storing.

Het is toch een vaker voorkomend probleem als je op internet zoekt, misschien helpt 1 van deze tips: https://thegadgetbuyer.com/why-does-my-lg-tv-screen-go-black-randomly-fixed/

 


Ben het nu een aantal dagen aan het bijhouden, maar wat heel merkwaardig is, dat de storingen zich eigenlijk altijd ’s morgens voordoen. Heb jij daar als super-deskundige een verklaring voor?

's Morgens heeft ie lang uit gestaan. Dan zijn condensatoren wat meer ontladen. En kennelijk meer dan de specificaties toelaten. 

 

Die andere tv blijft zeker gewoon spelen. Kijk daar maar eens één uur onafgebroken naar 😉


Wederom dank voor je snelle reactie en prima tips…..

Ja, dat zou een reden kunnen zijn. Maar ‘s middags staat hij ook vaak uren uit , en ‘s avonds gaat het dan toch weer goed. Blijft een beetje ondoorgrondelijk…..

Ik ga bij die tweede TV eens een uurtje vanuit mijn bed observeren…

En bedankt voor de link met ‘mogelijke’ oorzaken. Wel heel veel mogelijke oorzaken zeg…

Misschien de volgende TV toch maar geen LG Meer ☹️

Groet, George

 


Het komt vaker voor met LG oled. Misschien helpt de oplossing in dit topic?

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Flikkerend-beeld-bij-opstarten-icm-Oled/td-p/942605 


Dag Peter,

Bedankt voor de link, maar lijkt wel een andersoortig probleem…

Ik heb wel jouw tip om het ander toestel gedurende een uur te observeren uitgevoerd.

 

Ik heb 1½ uur beide TV's vanuit bepaalde hoek gelijktijding bekeken; Eerste TV ging 5 keer op zwart en de tweede TV (in slaapkamer) helemaal niet. Conclusie is dat het toch echt wel aan de TV ligt.