Skip to main content
Vraag

TV Gids, terugkijken en opnames zijn soms erg traag

• July 27, 2026
  • 5 reacties
  • 131 keer bekeken

Sinds een paar weken is TV gids terugkijken of opnames bekijken soms zeer traag. beeld bevriest, geluid valt even weg.  Reset van Fritzbox geen effect. Glasvezel kastje uit en aan: geen effect.  server lijkt moeilijk bereikbaar.

5 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Hallo ​@Jos Janssen, welkom bij de community.

Welk type tv ontvanger heb je? Een klassieke Arris of Arcadyan, of een nieuwere TV+ box?
En hoe is die verbonden met de Fritzbox? Rechtstreeks met een ethernetkabel, of zit daar nog iets tussen? (Switch, DVS, …)

Als die niet rechtstreeks zijn verbonden, lukt het dan om dat wel te doen? (Desnoods als test om te kijken of het beter wordt.)

Als voornoemde niet helpt:

Ik neem aan dat je de tv ontvanger ook al eens van de netspanning hebt gehaald, en dat dat geen effect heeft gehad? Dan blijft over het terugzetten naar fabrieksinstellingen - raak je wel je aangepaste instellingen op de tv ontvanger kwijt, het is verstandig die even te noteren of fotograferen voordat je deze stap doet, zodat je ze later weer kunt terugzetten.

Als ook dat niet helpt, is het tijd om contact op te nemen met de klantenservice: bel gratis 0800-0402 of maak een terugbelafspraak via de link Service & contact : Online vraag stellen rechts onder op deze pagina.

Update: het zou ook nog aan de HDMI kabel kunnen liggen, of de verbindingen daarvan met de ontvanger en de tv. Je zou een andere HDMI poort kunnen proberen op je tv, of een andere HDMI kabel als je die in huis hebt.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Jos Janssen  welkom bij de community! 😊 Ik ben, net als ​@Wartywolfs, ook benieuwd naar een paar dingen om een beter beeld van het probleem te krijgen.

• Welke tv-ontvanger heb je precies?
  • Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op de FRITZ!Box?
  • Ervaar je dit alleen bij de tv-gids, terugkijken en opnames, of merk je het ook tijdens live tv?

Met die informatie krijgen we een beter beeld van de situatie en kunnen we gerichter met je meedenken!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 30, 2026

tv ontvanger hmd2260 v2. met kabel verbonden aan fritzobx. Alleen tv gids en opnamen terugkijken geeft problemen. Gisteren zat hij helemaal vast. Ik heb alles gereset. Vandaag weer teruggekeken. Dit keer zonder problemen!! ik heb gisteren wel een groot aantal oude planningen verwijderd. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was?? Is er iets gewijzigd?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

tv ontvanger hmd2260 v2. met kabel verbonden aan fritzobx. Alleen tv gids en opnamen terugkijken geeft problemen. Gisteren zat hij helemaal vast. Ik heb alles gereset. Vandaag weer teruggekeken. Dit keer zonder problemen!! ik heb gisteren wel een groot aantal oude planningen verwijderd. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was?? Is er iets gewijzigd?

Dat kan zeker de oorzaak het probleem geweest zijn. Ik herinner me dat ik dat vroeger ook regelmatig moest doen op de Motorola tv ontvanger, omdat anders de opnamelijst steeds trager werd. Waarschijnlijk loopt het geheugen vol, of heeft ie moeite om de steeds langere lijsten te sorteren.

Nu is de HMB2260 al een oud beestje. KPN is die actief aan het uitfaseren. Dat kun je afwachten, of via klantenservice vragen om een nieuwer type ontvanger (Arris VIP5202 als die nog op voorraad zijn, anders wordt het een TV+ box).

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Jos Janssen, ik zie dat ​@Wartywolfs je inmiddels al heel goed op weg heeft geholpen.

Het zou inderdaad goed kunnen dat het verwijderen van de oude planningen het probleem heeft verminderd. Daarnaast is de HMB2260 V2 inmiddels een wat oudere tv-ontvanger, waardoor dit soort klachten vaker kunnen voorkomen.

Ik zou het daarom nog even een weekje aankijken om te zien of de problemen wegblijven. Mocht het toch weer traag worden of vastlopen, laat het dan vooral weten. Dan denken we graag met je mee over een passende vervolgstap.

Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat! 😊