Skip to main content
Vraag

TV+ haardvuur achtergrond heeft ingebrand op mijn OLED tv, en nog geen reactie op mijn klacht gekregen

• April 1, 2026
  • 9 reacties
  • 61 keer bekeken

Ik wil mijn ervaring delen met KPN naar aanleiding van een zeer teleurstellende en zorgwekkende situatie.

In december 2025 heeft KPN zonder enige waarschuwing een haardvuur-achtergrond gepusht naar mijn KPN+ box. Hoewel deze achtergrond bewegend lijkt, bestaat een groot deel uit een stilstaand beeld. Dit heeft geleid tot duidelijke inbranding op mijn OLED-tv.

Ik heb hierover direct een klacht ingediend bij KPN, inclusief fotobewijs. Naar aanleiding hiervan ben ik gebeld door een medewerker van de klachtenafdeling. Zij gaf aan de kwestie te hebben besproken met haar leidinggevende, maar stelde dat KPN geen verantwoordelijkheid zou nemen omdat dit volgens hen niet mogelijk de oorzaak kon zijn. Daarbij werd mondeling aangegeven dat ik mij maar moest wenden tot de fabrikant van de tv onder de fabrieksgarantie, terwijl algemeen bekend is dat inbranding doorgaans niet onder deze garantie valt.

Dit standpunt is des te opmerkelijker, aangezien de inbranding exact overeenkomt met het betreffende haardvuurbeeld.

De medewerker gaf aan mijn situatie opnieuw intern te zullen bespreken. Ik heb daarbij expliciet verzocht om de uiteindelijke beoordeling schriftelijk (per e-mail) te ontvangen, zodat ik deze – indien nodig – kan voorleggen aan de geschillencommissie.

Na 7 dagen had ik nog steeds geen reactie ontvangen. Daarom heb ik opnieuw contact opgenomen met het verzoek om een schriftelijke terugkoppeling. Vervolgens werd ik gebeld door een andere medewerker, die aanzienlijk minder klantgericht was en aangaf dat het standpunt reeds was medegedeeld. Na mijn situatie opnieuw te hebben toegelicht, heb ik wederom gevraagd om een schriftelijke bevestiging. Deze medewerker gaf aan dit intern af te stemmen en alsnog per e-mail te reageren.

Tot op heden – inmiddels meer dan twee weken verder – heb ik echter nog steeds geen enkele schriftelijke reactie ontvangen.

Wat deze situatie extra teleurstellend maakt, is dat ik al meer dan 15 jaar een loyale klant ben van KPN en meerdere producten afneem. Daarnaast heb ik zelfs eigen investeringen gedaan om gebruik te kunnen maken van het glasvezelproduct van KPN.

Ik voel mij dan ook genoodzaakt deze review te plaatsen. KPN pusht zonder waarschuwing content naar apparatuur van klanten, zonder hen te informeren over mogelijke risico’s zoals inbranding. Vervolgens wordt iedere verantwoordelijkheid afgewezen en blijft een zorgvuldige klachtenafhandeling uit. Het probleem zit daarbij niet alleen in het niet erkennen van de klacht, maar vooral in het niet nakomen van gemaakte afspraken, zoals het verstrekken van een schriftelijke reactie.

Ik zal mijn lopende contracten conform afspraak uitdienen, maar daarna overstappen naar een andere provider die haar klanten wél serieus neemt.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 1, 2026

Beste ​@Toolman Dat KPN bepaalde applicaties ter beschikking stelt, betekent niet dat je er ook gebruik van moet maken.

Inbranden op een beeldscherm komt nog maar zelden voor en dan nog uitsluitend bij statische beelden zoals een logo in een hoek.

Een open haardvuur is een bewegend beeld en kan haast niet voor inbranden zorgen of het beeldscherm moet van een ali-baba-kwaliteit zijn, dan kun je er inderdaad op wachten.

Als het inbranden al gebeurt, dan gebeurt dat na jarenlang intensief gebruik en niet na een paar maanden al volgens mij.

Ik schakel tv-expert ​@PeterG even in en kan je misschien verder adviseren.

Succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Beste jan,

het betreft hier een nieuwe generatie sony oled van meer dan 2500 euro. Dus nee geen alibaba. Het haardvuur heeft een kern die statisch is met fel gele kleuren. En dit is sinds december en niet jarenlang. 
in deze is de applicatie niet ter beschikking gesteld maar gepusht. Dus ik had zelf actie moeten ondernemen om deze weer terug te zetten naar de zwarte achtergrond. Het is dus niet echt een eigen keuze geweest.

Maar wel of geen erkenning voor mijn klacht vanuit kpn. Ik log dit zodat wellicht ook andere gebruikers gewaarschuwd zijn. Daarnaast is het heikele punt de klachtenafhandeling van kpn zelf. Toezeggingen gedaan dat ik een reactie op schrift zou ontvangen. Ookal zou nee ook een antwoord zijn. Maar deze blijft uit…

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 1, 2026

Hallo ​@Toolman ,

In december 2025 heeft KPN zonder enige waarschuwing een haardvuur-achtergrond gepusht naar mijn KPN+ box.

Dit is niet helemaal juist. Je hebt er zelf voor gekozen.

Zie deze reactie van ​@TDN  : 

maar de TV+Ontvanger opnieuw starten en hij vroeg hardvuur screensaver aanzetten of later… Aanzetten en de TV brandt. 

bron : 

Het is toch iets van jouw TV. Want anders zou het hier wel vol staan van soortgelijke klachten van andere klanten. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Zeg t maar…? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 1, 2026

Terug naar de winkel ermee. 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

Wat zegt Sony hiervan dan?

• April 1, 2026

Nou, dat ziet er heel beroerd uit. Linksboven is ook iets ingebrand maar als ik dat vergelijk met de foto in de link van Noordzee komt dat niet alleen maar door het haardvuur omdat het op die plek donker is. 

Ik vond iets bij de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/tv/inbranden-oled

Beeldretentie verwijderen

Vervolgens hebben we geprobeerd om de beeldretentie weg te krijgen. Na 10 minuten in standby, bleek bij 3 tv’s de retentie weg te zijn. Bij de Sony KD-55A1 was het nog wel zichtbaar. Deze tv beschikt echter over een speciale Panel Refresh-functie. Nadat we deze functie hadden gebruikt, was de retentie verdwenen.

Het gaat hier ook om een Sony. Heb jij die Panel Refresh functie op je tv?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Panel refresh is toegepast maar daarmee is het niet verholpen. Sony geeft dat inbranding niet is gedekt en mediamarkt ontdoet zich van wettelijke garantie en wijst ook naar sony. Iets met kastje en muur…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 1, 2026

Dit mag niet gebeuren. Zit er geen refresh functie op die Sony zoals bij onder andere LG?

Neem contact op met de winkel als het met de scherm herstellen functie niet lukt. 

! Op jouw tv zit ook nog de mogelijkheid om het beeldscherm uit te zetten en alleen het geluid aan.

> Je kunt zelf kiezen uit verschillende achtergronden bij radio. Het haardvuur heb ik allang weer vervangen door de schilderijen. Dat wissel ik af met de standaard achtergrond.

MAAR. Gebruik je voor radio niet gewoon een soundbar of HTS met tv uit? Mijn tv staat dan uit.