Skip to main content
Vraag

TV+ ontvanger geeft zwart beeld na pauzeren van opname

• July 31, 2026
  • 20 reacties
  • 254 keer bekeken

ateljb
Topper

Vanavond twee keer de ontvanger moeten herstarten. Kijken van opnames met de ondertiteling aan (via het voormalige teletekstknopje) werkt maar bij pauzes die wat langer duren dan loopt het hele systeem vast. Zwart beeld.terug naar TV dan gaat het cijfer van het kanaal wel weer oplichten op hetkastje maar blijft het beeld zwart. Herstarten is dan de enige optie.

HTML versie: 6.244.201

Nmc versie: 9.0.244_3

Dbl versie: 2.0.9

Rbl versie 1.2.2

20 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026
  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN modem (router)? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.

Je hebt nog de Experiabox V9 lees ik, die worden zo wie zo allemaal vervangen.

Buitengebied, dus waarschijnlijk met ondersteuning van 4G voor tv, dan krijg je de V10.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2026

Hoe lang heb je 'm op zo'n moment op pauze?

Hij noemt html en nmc, ​@joop2011 . Dan is het een "Interactieve tv" ontvanger. 

De titel klopt dus niet 😁

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Hoe lang heb je 'm op zo'n moment op pauze?

Hij noemt html en nmc, ​@joop2011 . Dan is het een "Interactieve tv" ontvanger. 

De titel klopt dus niet 😁

Helemaal met je eens.

Ik zag het al aan die versie, vandaar dat ik vroeg welke KPN tv ontvanger hij heeft.

KPN tv+ is de Sagemcom DIW7022.😊

En die heeft hij niet.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 1, 2026

TV ontvanger ARRIS VIP2952 V2

Direct verbonden met Experiabox v10

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

TV ontvanger ARRIS VIP2952 V2

Direct verbonden met Experiabox v10

In de titel staat KPN tv+ box. (ontvanger)

Dit is geen KPN tv+ box. (ontvanger)

Alleen de Sagemcom DIW7022 en de KPN Sounbox zijn KPN tv+ boxen.

De Arris VIP 2952 begint al aardig oud te worden.

Was eens de beste KPN tv ontvanger, maar is ondertussen echt aan vervanging toe.

Wat je kunt proberen is het vogende:

Achter op de Arris VIP 2952 zit een schakelaar, zet hem daarmee uit.

Wacht ongeveer 2 minuten (de condensatoren moeten goed kunnen ontladen) en zet hem daarna weer aan en laat hem rustig opstarten.

Ik hoor graag wat het effect is.

Bij geen effect, bel gratis 0800-0402 en vraag of ze hem willen omruilen.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 1, 2026

Dat herstarten heb ik gisteravond twee keer (en een half want hij bleef de tweede keer hangen...) mogen doen. Zal nog eens voor het betere effect de stekker er uit halen en dan aantal minuten wachten.

Het is een software ding van de recente update (nadat de teletekst is verwijderd). Daarvoor moesten we altijd wel de TT-ondertiteling uitzetten voordat we de opname in pauze konden zetten. Pauze werkt nu ( nou ja...) ook als ondertiteling aan staat. Mogelijk is dat een bug waardoor hij crashed maar moet ook met software weer opgelost kunnen worden lijkt mij.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 1, 2026

Kleine aanpassing van de melding: De ondertiteling lijkt niks met de storing te maken te hebben. Pauzeren van een opname zonder de ondertiteling geactiveerd (na een complete herstart) geeft ook een zwartbeeld/vastgelopen ontvanger.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Je kan beter de oude Arris VIP 2952 omruilen.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Overkwam mij gisteravond ook, na +-20 min. pauzeren bij terugkijken NatGeo van een week terug. Zelfs i-tv (aan/uit) knop op ab reageerde niet meer. Was net na middernacht, misschien raakte ie in de war met verversen van de gids (of toeval, kan natuurlijk ook.)

Ik wacht de komende update nog even af, die heb ik nog niet binnen, en kijk hoe het verder gaat. Dit was de eerste keer bij mij.

[Arris 2952 bouwjaar 11-2018]

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 3, 2026

Ontvanger werkt verder (relatief) goed en we zijn gewend aan waar de knoppen zitten. En ook om e-waste te voorkomen liever niet.

Verwacht wel op korte termijn een update om probleem te verhelpen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Ontvanger werkt verder (relatief) goed en we zijn gewend aan waar de knoppen zitten. En ook om e-waste te voorkomen liever niet.

Verwacht wel op korte termijn een update om probleem te verhelpen.

Wat bedoel je met e-waste?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

e-waste.

e = elektrisch apparaten 

Waste = afval 

Oftewel overbodige elektrische apparaten ​@joop2011 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Kpn is sowieso de HD ontvangers aan het uitfaseren momenteel, ​@ateljb . Die mogen na 15 jaar wel e-waste worden, toch?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Kpn is sowieso de HD ontvangers aan het uitfaseren momenteel, ​@ateljb . Die mogen na 15 jaar wel e-waste worden, toch?

@ateljb 

Als je het goed inlevert , dus dat het op de juiste plaats bij de gemeente reiniging bij elektronische afval doet. Kan er heel veel nuttige dingen uitgehaald worden en hergebruikt worden.

Ik denk dat het inleveren via KPN gaat en dat KPN voor de juiste afvoer zorgt.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@ateljb . Bedankt voor je terugkoppeling en ook fijn dat je dit zo uitgebreid hebt getest. Dat helpt enorm. 🙂

Ik snap je punt over e-waste ook goed. Als een ontvanger verder naar behoren werkt, is het natuurlijk zonde om deze direct te vervangen als het probleem mogelijk door een softwarewijziging is ontstaan.

Ik ben even met een collega aan het inventariseren of we deze melding de afgelopen dagen vaker zien. Ik kom er op terug.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 5, 2026

Gisteravond zaten wij naar een BBC programma te kijken die we hadden opgenomen en toen bleek daar de ondertiteling niet te werken. 
Afspelen was ook slecht (geluid viel weg, beeld ging door), zowel bij deze opnamen als een andere opname.

Hoor graag wanneer de verbetering komt

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Heb je de nieuwe update al binnen op je tv ontvanger? Zie Menu : Instellingen : Informatie.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 5, 2026

Ja, zie eerste post. Zit juist te wachten op de verbetering daarvan.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 5, 2026

Afspelen was ook slecht (geluid viel weg, beeld ging door), zowel bij deze opnamen als een andere opname.

Nog een kleine aanvulling. Beeld van opname viel uiteindelijk ook een paar keer weg (van scherp beeld, naar vage vormen en daarma stilstand). Live TV beeld was wel goed. Geen haperingen of anderzins verslechteringen.

ateljb
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 7, 2026

Volgende aanvulling: Woensdagavond was een drama met opnames kijken. Viel constant uit.
Gisteravond (donderdag 6 AUG) werkte alles goed/normaal. Ook ondertiteling bij de BBC opname.

Software versie is nog hetzelfde. 
Mocht er 6 AUG iets zijn aangepast aan de serverkant dan heeft dit gewerkt.