Skip to main content

Ik hoop dat er nu eindelijk een oplossing komt voor het kijken met KPN+. Ik moet elke keer als ik tv ga kijken standaard de box opnieuw opstarten. En als ik dan geluk heb kan ik een aantal zenders bekijken. Soms na 1 x zappen is het al bal… beeld speelt 2 sec… en daarna vast… weer 20 sec later weer 2 sec enz enz… rebooten helpt dan (soms) weer. Workaround is om een app te casten naar de box, man man. Heb veel mee gemaakt bij Ziggo , maar zo'n slechte tv ervaring was zelfs daar niet.

Ik had al via twitter contact gehad met KPN maar ik moest wachten tot er een update zou komen die het hopelijk zou fixen, maar begon er nu toch wel een beetje geïrriteerd van te worden eerlijk gezegd

 

ik heb een KPN box 12b.

Ik kijk dan maar via de KPN tv app en cast die elke keer, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, en erg vervelend

 

tv tuner heeft 17.4 firmware.

Hoe is de DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Box12?

Wat zit er allemaal tussen? 


Hij is via ethernet utp cat 5e aangesloten naar een Asus AX-85U router. Vanaf daar via meegeleverde kabel naar tv tuner. Heb ook al rechtstreeks geprobeerd maar zelfde resultaat

Zou denken dat het misschien aan de kpn box 12b ligt.


Hij is via ethernet utp cat 5e aangesloten naar een Asus AX-85U router. Vanaf daar via meegeleverde kabel naar tv tuner. Heb ook al rechtstreeks geprobeerd maar zelfde resultaat

Zou denken dat het misschien aan de kpn box 12b ligt.

 

Heb je de KPN box 12b ook aangesloten begrijp ik hier uit?

Zo ja, verbind hem dan rechtstreeks met een vaste UTP kabel met de Box12.

Ik denk dat de kans dan groot is, dat het goed werkt.

 

Wat betreft de Asus router, zie ook hier. 

Ik heb elders op dit forum meer klachten / problemen gelezen met de Asus router. 


Hij is via ethernet utp cat 5e aangesloten naar een Asus AX-85U router. Vanaf daar via meegeleverde kabel naar tv tuner. Heb ook al rechtstreeks geprobeerd maar zelfde resultaat

Zou denken dat het misschien aan de kpn box 12b ligt.

 

Heb je de KPN box 12b ook aangesloten begrijp ik hier uit?

Zo ja, verbind hem dan rechtstreeks met een vaste UTP kabel met de Box12.

Ik denk dat de kans dan groot is, dat het goed werkt.

 

Wat betreft de Asus router, zie ook hier. 

Ik heb elders op dit forum meer klachten / problemen gelezen met de Asus router. 

Hallo Joop… zoals ik al in mijn reactie heb geschreven… ook al rechtstreeks op de box 12 aangesloten, zelfde resultaat… Heb in verleden ook kpn glas en tv gehad, 3 jaar geleden en werkte deze combi ook prima… Waarom denken providers toch al snel dat het aan de klant ligt


@marcel112 

Wat bedoel je?

Ik werk niet bij KPN.

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

 

In 99% van de gevallen ligt het probleem bij de kant thuis.

Vandaar dat zowel KPN als de klanten die helpen altijd daar beginnen.


@marcel112

Wat bedoel je?

Ik werk niet bij KPN.

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

 

In 99% van de gevallen ligt het probleem bij de kant thuis.

Vandaar dat zowel KPN als de klanten die helpen altijd daar beginnen.

Joop, 

 

sorry, zo bedoel ik het ook niet.

Het was niet tegen jou gericht. Ik heb tijdens bestellen aangegeven dat ik eigen routers in het thuis netwerk had, dit was geen enkel probleem, dus daarom reageer ik nu zo. Zeg dan gewoon dat dit eventueel issues kan geven en geef aan wat je daar aan kan doen?   Maar goed, ik gebruik alles achter de kpn box 12b. Dus ik gebruik wel degelijk kpn apparatuur. Maar als ik de tv tuner rechtstreeks aansluit via utp op de kpn box is het probleem hetzelfde..

 

Heb al 2x de update 19.4 proberen te pushen maar is geen nieuwe beschikbaar


Ik heb hetzelfde probleem. Sinds 1 maand nu klant bij KPN (was eerst Ziggo) en ben opzicht tevreden behalve dan de KPN TV+ Android TV box.

Mijn setup is als volgt:

  • Glasvezel → UTP? → KPN modem/router v12 → UTP → Google Nest WiFi Router → UTP → NETGEAR switch → UTP kabel → KPN TV+ box
  • Televisie: Sony KD-55AF8
  • Soundbar: Sony HT-ZF9

Problemen:

  • Vast slaan van beeld na 2+/- seconde
  • Zwart beeld
  • Het wisselen van zender duurt vrij lang (1 a 2 seconde)

Feiten?

  • HDMI kabel & UTP kabel ongewijzigd, gebruikte deze beide voor een ander apparaat zonder problemen
  • De Google Chromecast (met zo’n Ethernet adapter via de kabel) en de KPN TV app, werkt vlekkeloos.
  • Speedtest via uitgevoerd met als resultaat snelheid rond de 500 mbps download.

Getest:

  • Zelfde HDMI kabel & UTP kabel gekoppeld aan de Google Chromecast (met zo’n Ethernet adapter) werkt zonder problemen
  • Een app installeren op de KPN TV+ box zoals bijv. Netflix, Videoland, NPO, HBO max, Primevideo, Youtube. Ze werken allemaal goed.
  • De KPN TV+ box koppelen aan mijn soundbar i.p.v. televisie, probleem blijft.
  • Herstarten van de KPN TV+ box lost het tijdelijk op of soms niet.
  • Bij instellingen de HDMI CEC uitschakelen, de kwaliteit van automatisch naar 4K, Full HD of HD zetten, de resolutie verlagen van het beeld.
  • Bij instellingen de standby modus wijzigen

Mijn conclusie:

Ik denk dat het probleem niet zit in de televisie, kabels, setup, snelheid of Android. Maar het lijkt als of het televisie menu op de KPN TV+ box (waar je de zenders selecteert) een andere resolutie heeft dan de zender stream zelf, omdat als ik een zender kies de resolutie wisselt op mijn televisie.

Ik zal de nieuwe firmware en software update eens testen morgen.
 

 


@marcel112

Zie hier.

Morgen komt de nieuwe update uit.

Dat is morgen in de loop van de dag.

 

Over de Asus heb ik, zoals eerder vermeld, op dit forum eerder problemen gelezen.

 

@Feonx

Wat zo wie zo belangrijk is, is dat de router IGMP Snooping ondersteund en probleemloos met VLAN4 overweg kan.

Nieuwe update, die komt in de loop van morgen pas uit.

Op enkele eerder, dat is om een extra test te doen.

 

Als je een 4K tv hebt, is het wel belangrijk om minimaal een HDMI 2.1 kabel te hebben. 

 

Extra info:

Ga naar instellingen (tandwieltje).

Ga naar informatie.

Scrol helemaal naar beneden en kies Video mode.

Kies hier voor “beste beeldkwaliteit” en voor “multicast” 


Ik heb hetzelfde probleem. Sinds 1 maand nu klant bij KPN (was eerst Ziggo) en ben opzicht tevreden behalve dan de KPN TV+ Android TV box.

Mijn setup is als volgt:

  • Glasvezel → UTP? → KPN modem/router v12 → UTP → Google Nest WiFi Router → UTP → NETGEAR switch → UTP kabel → KPN TV+ box
  • Televisie: Sony KD-55AF8
  • Soundbar: Sony HT-ZF9

Problemen:

  • Vast slaan van beeld na 2+/- seconde
  • Zwart beeld
  • Het wisselen van zender duurt vrij lang (1 a 2 seconde)​​​​

@Feonx 
Welke Netgear switch gebruik je? Ondersteunt deze IGMP Snooping? Ondersteunt de Google Nest Wifi router IGMP Snooping? De klachten die je omschrijft lijken er op te wijzen dat de Netgear switch en/of de Google Nest Wifi router géén IGMP Snooping ondersteunen.
De meeste berichten die ik tegenkom op internet over de Google Nest Wifi router lijkt deze theorie te bevestigen.

Je zou dit kunnen testen door de KPN TV+ Box direct met UTP op de Experiabox 12 aan te sluiten óf de KPN TV+ Box via wifi te verbinden met de Experiabox 12.


@marcel112

Zie hier.

Morgen komt de nieuwe update uit.

Dat is morgen in de loop van de dag.

 

Over de Asus heb ik, zoals eerder vermeld, op dit forum eerder problemen gelezen.

 

@Feonx

Wat zo wie zo belangrijk is, is dat de router IGMP Snooping ondersteund en probleemloos met VLAN4 overweg kan.

Nieuwe update, die komt in de loop van morgen pas uit.

Op enkele eerder, dat is om een extra test te doen.

 

Als je een 4K tv hebt, is het wel belangrijk om minimaal een HDMI 2.1 kabel te hebben. 

 

Extra info:

Ga naar instellingen (tandwieltje).

Ga naar informatie.

Scrol helemaal naar beneden en kies Video mode.

Kies hier voor “beste beeldkwaliteit” en voor “multicast” 

Joop,

 

Ik heb al geprobeerd om rechtstreeks bekabeld op de kpn box te gebruiken zonder resultaat.

Wat ik ook nog zou kunnen doen. Is de wifi van de kpn box inschakelen en dan de tv tuner via wifi daarop te verbinden ?


Voor beiden. Haal de kabel uit de ethernet poort en verbindt de DIW7022 via de wifi van de Box12. 

Wordt volledig ondersteunt en sluit (eigen) netwerk buiten. 

Ben benieuwd 🙂


Wat @PeterG zegt in zn laatste reactie. Moet de tv ontvanger uiteraard wel in de nabijheid van de KPN Box staan. 

Andere optie: zet de tv ontvanger op unicast. Even zoeken in het menu. Er is een unicast instelling.


Wat @PeterG zegt in zn laatste reactie. Moet de tv ontvanger uiteraard wel in de nabijheid van de KPN Box staan. 

Andere optie: zet de tv ontvanger op unicast. Even zoeken in het menu. Er is een unicast instelling.

wat is de meerwaarde van unicast?  en moet ik dan ook nog steeds testen met wifi van kpn box, of kan ik dan de ethernet kabel op asus router blijven gebruiken.

 

Ik heb net gekeken en ook gezien waar dit zou moeten zitten in het menu… echter bij 17.4 is die optie er niet meer… was nog wel mogelijk bij 16.4 blijkbaar

 


Wat @PeterG zegt in zn laatste reactie. Moet de tv ontvanger uiteraard wel in de nabijheid van de KPN Box staan. 

Andere optie: zet de tv ontvanger op unicast. Even zoeken in het menu. Er is een unicast instelling.

 

Maar met Unicast heb je een mindere beeldkwaliteit en geen Dolby.

Daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

Zelf heb ik de V10 en alles bekabeld aangesloten en het werkt bij mij perfect.

 

@marcel112 

Vul je profiel van dit forum zo compleet mogelijk in.

Dan kan een moderator het voor je nakijken en erop terugkomen. 


Hmm. Een router van asus is ook helemaal niet geschikt voor interactieve tv via VLAN 4 bij kpn.

Hij ondersteunt alleen bridged IPTV en dat gebruikt kpn niet.

In dit geval zal het alleen werken als je de ontvanger op “unicast” instelt. Dan loopt al het verkeer via internet VLAN 6. Dan stopt het niet na 2 seconden bij live kijken. 

Terugkijken, begin gemist en opnames gaan bij de TV+ al via VLAN 6. Dat zal nu al geen probleem geven. Live straks ook niet met instelling unicast onder Video mode (zie informatie).

Zie de alinea:

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen.


Update

Bedankt voor de tips @joop2011 && @dmutsaers && @PeterG

- Ik heb een NETGEAR GS116 switch. Na even zoeken blijkt deze wel IGMP Snooping te ondersteunen

- Na wat zoeken is er inderdaad het vermoeden dan de Google Nest WiFi Router geen IGMP Snooping ondersteunt.

Nu zoals gesuggereerd de DIW7022 verbonden via WiFi met de v12 en dat lost het probleem op. Ook het instellen van Unicast lost het op, maar daar heb ik niet voor gekozen.


@marcel112 Let wel zoals @PeterG zegt: vergeet niet de Ethernet kabel los te koppelen alvorens met WiFi te verbinden. Ik probeerde het met de kabel erin maar bleef een fout krijgen: Kan niet verbinden. Maar met de kabel eruit werkte het wel.

Als je nog steeds problemen heb: Heb je mijn tests uitgevoerd die ik in mijn initiële post heb gezet? Wellicht bieden deze resultaten het jouw wel iets.

 

 


@marcel112 Let wel zoals @PeterG zegt: vergeet niet de Ethernet kabel los te koppelen alvorens met WiFi te verbinden. Ik probeerde het met de kabel erin maar bleef een fout krijgen: Kan niet verbinden. Maar met de kabel eruit werkte het wel.

Als je nog steeds problemen heb: Heb je mijn tests uitgevoerd die ik in mijn initiële post heb gezet? Wellicht bieden deze resultaten het jouw wel iets.

 

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb de firmware en de app update geinstalleerd… EN heb de box12b weer wifi aangezet. Nu zit de tv tuner op de kpn wifi….. allememachies… geen wegvallen of mega traag zappen(tot nu 😋)

 

Nog niet de vlag uit, maar nu eerst maar eens langer testen of het permanent is.

In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en hulp


@marcel112 Let wel zoals @PeterG zegt: vergeet niet de Ethernet kabel los te koppelen alvorens met WiFi te verbinden. Ik probeerde het met de kabel erin maar bleef een fout krijgen: Kan niet verbinden. Maar met de kabel eruit werkte het wel.

Als je nog steeds problemen heb: Heb je mijn tests uitgevoerd die ik in mijn initiële post heb gezet? Wellicht bieden deze resultaten het jouw wel iets.

 

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb de firmware en de app update geinstalleerd… EN heb de box12b weer wifi aangezet. Nu zit de tv tuner op de kpn wifi….. allememachies… geen wegvallen of mega traag zappen(tot nu 😋)

 

Nog niet de vlag uit, maar nu eerst maar eens langer testen of het permanent is.

In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en hulp

Hoi Marcel. Lees topic met veel interesse mee, heb ook Experia → Asus → Tvbox alles via UTP. Ben net over van Ziggo en vindt het wegvallen van beeld en geluid uiteraard erg vervelend. Ook zoals ji beschrijft het freezen van beeld. 

Wat is jouw ervaring nu ? na enige tijd op de Wifi te zitten?


Hoi @Case1961 . Asus kan het multicast signaal, wat kpn voor live tv gebruikt, niet verwerken. Dan slaat ie vast na enkele seconden.

De asus kan je overal voor gebruiken maar niet voor de verbinding naar de tv ontvanger.


@marcel112 Let wel zoals @PeterG zegt: vergeet niet de Ethernet kabel los te koppelen alvorens met WiFi te verbinden. Ik probeerde het met de kabel erin maar bleef een fout krijgen: Kan niet verbinden. Maar met de kabel eruit werkte het wel.

Als je nog steeds problemen heb: Heb je mijn tests uitgevoerd die ik in mijn initiële post heb gezet? Wellicht bieden deze resultaten het jouw wel iets.

 

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb de firmware en de app update geinstalleerd… EN heb de box12b weer wifi aangezet. Nu zit de tv tuner op de kpn wifi….. allememachies… geen wegvallen of mega traag zappen(tot nu 😋)

 

Nog niet de vlag uit, maar nu eerst maar eens langer testen of het permanent is.

In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en hulp

Hoi Marcel. Lees topic met veel interesse mee, heb ook Experia → Asus → Tvbox alles via UTP. Ben net over van Ziggo en vindt het wegvallen van beeld en geluid uiteraard erg vervelend. Ook zoals ji beschrijft het freezen van beeld. 

Wat is jouw ervaring nu ? na enige tijd op de Wifi te zitten?

Hai @Case1961 

Heb nu 2 avonden gebruikt en probleem lijkt mey de oplossing ook echt een oplossing... Dus via wifi de tv tuner op de kpn box12 verbinden , en daarna dit niet meer gehad. Jij hebt een experia box maar weet niet of dit hetzelfde is. Via wifi verbinden is natuurlijk binnen 5 min geregeld. Dus zou zeggen... Probeer het en je ziet het resultaat eigenlijk meteen 


Zelfde probleem met vastlopen heb ik ook terwijl deze box op Wifi zit.  Dit komt vooral voor als je een tijdje kijkt naar een tv-zender of bijvoorbeeld Netflix en je schakelt daarna over naar een andere TV-zender. Beeld van die zender staat dan vast en het enige wat rest is een reset.

 

Dit is gewoon een Bug.


@Gerard Duijf 

Alleen als het gebeurt via de wifi van modem Box12 of die van de SuperWiFi. 

Heb je een Experiabox v10 of v10a gebruik dan unicast onder video modus. Dat moet je handmatig instellen. Gaat niet vanzelf. 


@PeterG PeterG,

 

De KPN+ box heb ik via een Lankabel rechtstreeks aangesloten op de Experiabox v10.

Naar deze actie zijn de problemen met vastlopen verdwenen.

Bedankt voor de tip betreffende unicast. Dat ga ik ok nog testen.

 


Klopt hoor, ben nog zeker niet overtuigd van de correcte werking. Btw, zei dat ik experia heb maar dat blijkt een Box12 te zijn.

Heb de utp (via Asus) los gehaald en tijdje op Wifi gezeten maar had nou niet het idee dat het beter werkt. 

TV en de Box aan en gewoon frozen beeld of geen geluid. paar x herstart en dan werkt het wel weer even maar dan zo maar geluid wat even weg valt.

Zit nu weer met UTP aan de Asus. Als ik tv + box aanzet heb meestal geen geluid. DAn zappen naar andere zender en weer terug. DAn wekt het goed.

 

Beeld is echt fraai hoor, dat moet gezegd worden.

Probeer nu extra kabel richt plek van Asus te krijgen (Midden van de woning) zodat ik de Asus een eigen toevoer geef en de 1e kabel door laat lopen naar TVBox