Skip to main content
Beantwoord

TV-ontvanger maakt geen verbinding met TV

• March 3, 2025
  • 18 reacties
  • 299 keer bekeken

Beste KPN,

Sinds een paar maanden hebben we een nieuwe router/modem, een Experia V12.

Vlak daarna hebben we ook een nieuwe afstandsbediening voor de TV ontvanger gekregen.

Kabels vanaf modem naar TV ontvanger vanaf TV ontvanger naar TV (Sony Bravia) zijn niet gewijzigd.

TV  en TV ontvanger alsook gebruikte ingang op de TV zijn ook niet gewijzigd.

Sinds enige tijd hebben we, een paar keer per week, dat de TV ontvanger geen verbinding maakt met de TV.

Vervangen van de HDMI kabel en kiezen voor een andere ingang op de TV leiden niet tot een oplossing.

Alleen de netspanning afschakelen van setje TV ontvanger en TV verhelpen dat probleem, maar alleen maar voor een paar dagen. (en de netkabels zitten lekker weggemoffeld) 

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?

En hoe zou dit probleem op te lossen zijn?

Bert.

Beste antwoord door PeriaBokser

Hallo Jan,

Even de TV en de Experia box de tijd geven om op te starten helpt.

De kabels zitten echt goed genoeg.

WE hebben de tijd, dus hiervoor bedankt.

Op jouw advies heb ik, toen, de WIFI van de KPN Experia box uitgeschakeld.

Sinds die tijd werkt ons WIFI netwerk zonder problemen.

Bedankt voor je advies.

Voorlopig beschouw ik dit als einde van mijn probleem.

Groet,

Bert.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2025

Hmm, welke tv ontvanger heb je van kpn?

Zet daarin de resolutie eens op 1080p 50 (vast) in plaats van automatisch.

Ik neem aan dat je een moderne 4k televisie hebt. Anders even merk en type vermelden.

Een oudere tv kan ook stervende zijn.

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2025

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie.

Onze TV is een 3 jaar oude Sony Bravia XR OLED K90A 48 inch.

Onze TV ontvanger is van KPN, merk ACADYAN, type MHB2260.

Op die TV-ontvanger heb ik geen knopje gevonden om hem op 1080P te zetten.

Hoe nu verder?

MVG

Bert.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2025

Die ontvanger is EOL, end of live. Na zeker 12 jaar. 

Kpn bellen ter vervanging. Voor de Arris VIP5202.

Dan zal je probleem vast en zeker verholpen zijn.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.

Met de HMB2260 zou 1080i beter zijn. Misschien helpt dat tot ie geruild is, dat wel.

Menu - instellingen - beeldscherm - resolutie op 1080i en bewaren. 

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2025

Hoi Peter,

Voorlopig bedankt.

Als ik overdag weer eens tijd heb ga ik de KPN weer bellen.

MVG

Bert.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 3, 2025

Beste ​@PeriaBokser en ​@PeterG , de bedoelde ontvanger is zeker niet EOL, wordt nog steeds via software geactualiseerd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 4, 2025

Dat kan wel zijn maar de HMB2260 is aan het eind van z'n Latijn. Hij wordt dan ook zonder mopperen omgeruild. Hij is 11 jaar geleden voor het laatst uitgegeven. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 5, 2025

Goedemiddag ​@PeriaBokser en bedankt voor jouw bericht :)

Heb je hier inmiddels contact over gehad met onze Helpdesk? Hopelijk is het proces in gang gezet om de tv ontvanger om te ruilen en ik ga er vanuit dat je probleem hier wordt verholpen. Laat je ons ook nog even weten of dit daadwerkelijk het geval is? Alvast dank!

• Auteur
  • Topper
  • March 7, 2025

Beste Jan,

Zojuist heb ik contact gehad met jullie klantenservice.

Ze sturen een nieuwe TV-ontvanger op.

Als ik hem geïnstalleerd heb, laat ik weten of het probleem verholpen is.

Groet,

Bert.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 10, 2025

Goedemorgen ​@PeriaBokser , dat is goed om te lezen en ik hoop & verwacht dat het probleem hiermee wordt verholpen! Desalniettemin zien we je bevindingen natuurlijk graag tegemoet! 

• Auteur
  • Topper
  • March 17, 2025

Beste Jan,

Vorige week heb ik de nieuwe TV-ontvanger geïnstalleerd.

Hij heeft een paar dagen goed gewerkt.

Maar in het weekeinde kwam het verbindingsprobleem weer terug.

De TV ontvanger kan geen verbinding maken met de Sony TV en kort daarna schakelt de TV zichzelf uit.

Kabels ergens anders insteken of andere kabels gebruiken helpt niet.

Alleen het uit het stopcontact halen van de kabels, een tijdje wachten en kabels weer insteken, helpt.

Wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn?

Iets met eerst TV ontvanger inschakelen, even wachten en dan pas de TV aanzetten of andersom.

Groet,

Bert.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 17, 2025

Dan zit ik nu meer op het spoor van de televisie. Want 2 ook nog eens verschillende ontvangers met hetzelfde euvel. Die kans is net zo groot als een prijs in de Staatsloterij. Voor mij het laatst in 1990..…

En dan ga ik op zoek en blijkt die range van Sony een slechte HDMI chipset te hebben. Met slechte HDMI 2.1 ondersteuning. 

Jammer hoor.

https://tweakers.net/reviews/10522/sony-bravia-xr-42a90k-klein-maar-ingewikkeld.html

Contact met Sony Nederland opnemen is mijn advies.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 19, 2025

Goedemorgen ​@PeriaBokser :)

Fijn dat je de nieuwe ontvanger inmiddels binnen hebt alleen jammer dat je wederom problemen ervaart.

Dan zit ik nu meer op het spoor van de televisie. Want 2 ook nog eens verschillende ontvangers met hetzelfde euvel. Die kans is net zo groot als een prijs in de Staatsloterij. Voor mij het laatst in 1990..…

En dan ga ik op zoek en blijkt die range van Sony een slechte HDMI chipset te hebben. Met slechte HDMI 2.1 ondersteuning. 

Jammer hoor.

https://tweakers.net/reviews/10522/sony-bravia-xr-42a90k-klein-maar-ingewikkeld.html

Contact met Sony Nederland opnemen is mijn advies.

Ik vermoed dat het hier helaas heel goed mee te maken zou kunnen hebben! Had je hier al naar gekeken en ook al contact gehad met Sony?

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Beste Jan en Peter,

Op basis van het Tweakers verhaal heb ik nu op mijn Sony TV een HDMI met 120 Hz gekozen.

Weer een paar weken afwachten of dat helpt.

Anders toch eens contact opnemen met Sony.

De TV heeft het daarvoor een paar jaar probleemloos gedaan.

Bedankt,

Bert.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 19, 2025

Hopen dat dat de oplossing is ​@PeriaBokser 🙏🏻 Houd je ons op de hoogte?

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

Beste allemaal,

Het heeft een tijd geduurd, maar ik heb het idee dat mijn verbindingsprobleem is opgelost.

Op basis van jullie advies heb ik contact opgenomen met Sony.

Als je maar lang genoeg hun bot blijft uitleggen dat je een probleem hebt dat te omslachtig is voor hun beperkt inzicht, kun je een echt mens aan de lijn krijgen. 

Na ruim een half uur het probleem besproken te hebben, kwam zij tot de conclusie dat een algehele reset van de televisie het probleem zou oplossen. Zij heeft het begin gemaakt van de resetprocedure

Na zo'n reset ben je weer even bezig om alle instellingen en wachtwoorden weer goed te krijgen.

De televisie deed het op een gegeven moment weer. Maar hij kwam niet meer automatisch naar de gewenste HDMI aansluiting.

Tijdens een volgend telefoongesprek met een Sony medewerker, werd de TV zodanig ingesteld, dat hij automatisch de juiste HDMI ingang ging gebruiken bij het opstarten.

Na ruim een week lijkt nu ons verbindingsprobleem tussen KPN TV ontvanger en Sony TV verholpen.

Dank jullie allen.

Er zijn nog wat kleine probleempjes.

Tijdens het opstarten van de TV ontvanger, geeft de TV ontvanger aan dat er geen verbinding is met de router. Zonder iets te doen (bijv aan stekker rommelen) maakt de TV ontvanger na een seconde of dertig toch goed contact met de router en kunnen we TV kijken.

De nieuwe router heeft een modern WIFI netwerk (kleine 6 bij het WIFI logo). De WIFI versterkers, die eraan zitten, stralen nog een oud WIFI netwerk uit. Een recente Samsung tablet kan geen directe verbinding maken met de router, omdat hij daarvan geen IP adres krijgt. Ga ik dicht bij een WIFI versterker staan, dan kan hij daar wel verbinding mee maken. Loop ik dan door de kamer dan wil de tablet ineens weer op het nieuwe WIFI netwerk kruipen. Maar dat lukt dan niet omdat hij geen IP adres krijgt. Alles zou soepel verlopen na het plaatsen van de nieuwe router. Na ruim vier maanden werkt nog niet alles lekker.

Groet,

Bert.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 8, 2025

Hoi ​@PeriaBokser , goed om te lezen dat je hier ook contact over hebt gehad met Sony en dat hier nu inmiddels een oplossing voor is!

Wat betreft de televisie en het opstarten; dit komt vaker voor bij een TV+ ontvanger die bekabeld is aangesloten. Het lijkt er op alsof de verbinding even tijd nodig heeft bij het opstarten en dat kan meerdere oorzaken hebben. Heb je de TV+ ontvanger echt rechtstreeks op het modem aangesloten (en dus niet via een extra switch of adapter)? Om zaken uit te sluiten, zou je ook eens een andere kabel kunnen testen (bij voorkeur CAT 5e of CAT 6). Verder kan het ook geen kwaad om de tv ontvanger eens een keer volledig opnieuw op te laten starten (stekker eruit, 30 sec wachten en dan opnieuw opstarten). En mocht je dit nog niet gedaan hebben, zou je ook het modem eens een keer volledig uit - en aan te zetten zodat het netwerk weer 'fris' op kan starten. 

Verder geef je aan dat je nog wat problemen ervaart met je wifi verbinding; staat de wifi van de Experia Box aan of uit? In principe is het aan te raden om het wifi signaal van de Experia Box uit te schakelen zodat je een naadloos mesh netwerk creëert. Zo kun je ook voorkomen dat apparaten proberen te verbinden met 2 netwerken die qua naam op elkaar lijken maar technisch toch van elkaar verschillen. Mocht je er aan de hand van deze informatie niet uitkomen, dan is mijn advies om hier een belafspraak voor in te plannen met onze Helpdesk zodat we je hier direct mee verder kunnen helpen!

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • May 12, 2025

Hallo Jan,

Even de TV en de Experia box de tijd geven om op te starten helpt.

De kabels zitten echt goed genoeg.

WE hebben de tijd, dus hiervoor bedankt.

Op jouw advies heb ik, toen, de WIFI van de KPN Experia box uitgeschakeld.

Sinds die tijd werkt ons WIFI netwerk zonder problemen.

Bedankt voor je advies.

Voorlopig beschouw ik dit als einde van mijn probleem.

Groet,

Bert.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 12, 2025

Hoi ​@PeriaBokser, bedankt voor je heldere terugkoppeling! Heel fijn om te lezen dat het gegeven advies heeft geholpen en dat je weer zonder problemen gebruik kunt maken van je Wifi netwerk! Mocht je in de toekomst nog eens ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons natuurlijk te vinden :)