Skip to main content
Beantwoord

TV ontvanger start altijd op kanaal 1 sinds update

• January 17, 2025
  • 15 reacties
  • 330 keer bekeken

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Sinds de laatste update start de Arris box altijd uit eco mode op kanaal 1 op.

Héél ergerlijk, omdat ik nooit naar kanaal 1 kijk. Ik wil gewoon naar het laatst gekeken programma.

(zoals het altijd is geweest)

Mijn beide ontvangers doen exact hetzelfde.

Beste antwoord door PeterG

Er zijn meerdere meldingen. Bij dagelijks gebruik is de besparing op individuele basis nihil. Met eco voorlopig uit heb je er geen last van. Het is in onderzoek. 

Zie onderstaande topic vanaf de link e.v.

https://community.kpn.com/product-updates/tv-ontvanger-update-naar-nmc-9-0-205-1-en-html-6-205-202-626077/index4.html?postid=2060209#post2060209

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 17, 2025

Er zijn meerdere meldingen. Bij dagelijks gebruik is de besparing op individuele basis nihil. Met eco voorlopig uit heb je er geen last van. Het is in onderzoek. 

Zie onderstaande topic vanaf de link e.v.

https://community.kpn.com/product-updates/tv-ontvanger-update-naar-nmc-9-0-205-1-en-html-6-205-202-626077/index4.html?postid=2060209#post2060209

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2025

Bij dagelijks gebruik is de besparing op individuele basis nihil.

Daar ben ik het toch niet mee eens, scheelt me met 2 ontvangers 1.5kW per week…

(moeilijk te verkopen in deze milieubewuste tijden… 🙄 )

Wordt zo’n upgrade vooraf niet uitgetest?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 17, 2025

Jawel hoor ​@Imarco .

Maar daaruit zijn dus geen meldingen gekomen. 

Dan kan je het bij een uitrol niet meer voor zijn.

Heb je 'm ook in de woonkamer op eco???? Ik zou me dood ergeren aan de opstarttijd van ruim anderhalve minuut. 

Gewoon lekker die eco uitzetten. Ze starten lekker vlot en op de laatst gekozen zender. 

Of maak een favorietenlijst met alleen je favoriete zenders. En maak daar de actieve lijst van. Dan start ie op het laagste cijfer daarvan.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 18, 2025

Jammer dat je een oude (goed werkende) versie niet terug kunt zetten…

Eco uit is voor mij geen optie. (75kW per jaar is wat kras)

We wachten dus op (hopenlijk snel) herstel van de nu gesloopte opties…

Opstarttijd is inderdaad achterlijk lang maar dat komt door de krakkemikkige ontvanger...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 18, 2025

(75kW per jaar is wat kras)

Waar haal je DIT vandaan? Dat is bij kpn nooit het geval geweest. Ja, die achterlijke ontvangers van Ziggo, mediabox XL, Cisco, Humax e.d. Voor mij al een reden om Ziggo voor KPN verruilen in 2011.

De KPN ontvanger verbruikt in en ECO stand-by per 240 uur 1 (ja, één) kWh minder. Bij dagelijks gebruik is dat dus per maand! Hooguit 1,5 kWh als je 'm overdag niet voor radio gebruikt. Per jaar is de besparing met ECO hooguit 18 kWh (per ontvanger).

En 1 kWh is momenteel dan weer slechts € 0,316.

Je gaat 'gewoon’ stand-by niet eens merken op je rekening. De besparing voor je als individu op ECO is nihil.

Op het hoofdtoestel gebruik ik ECO niet.

Heb je mijn tip van eigen Favorieten lijst al toegepast? Dan start ie op de eerste zender daarvan. Altijd een favoriet dus.

Voor het lage verbruik van de kpn ontvanger zie ook

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 18, 2025

Ik heb geen favorietenlijst, kanaalnummer kiezen gaat sneller… :)

De ontvanger zegt met opstarten zelf dan je 0,1kW per 24 uur bespaart in eco mode...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 18, 2025

De ontvanger zegt met opstarten zelf dan je 0,1kW per 24 uur bespaart in eco mode...

Ja, dat is toch heel weinig. Dan kom ik bij NOOIT meer aanzetten nog niet op 75 kWh, maar op zo'n 36 kWh in een jaar. Dan krijg je best besparing. Hier staat ie doorgaans 15 uur per dag toch aan. Overdag radio. 's Avonds televisie. 9 uur per dag in stand-by. Alleen in de slaapkamer op ECO.

Met 2 ontvangers kom je op 72 kWh, maar dan moet je ze BEIDE NOOIT aanzetten. Dat is dus niet realistisch.

En zolang je tv kijkt verbruikt de tv zoveel meer dat de besparing vele malen teniet wordt gedaan.

Met de favorietenlijst kun je ook gewoon de (bestaande) nummers gebruiken hoor.

Bijvoorbeeld 4, 6, 8, 25, 31 . Dan start ie dus met dit voorbeeld op bij 4. Want ik begrijp dat je 1 niet prettig vind. En ook in die favorietenlijst kun je naar een zender met het al bekende nummer. Zo krijg je nooit zenders die je niet wilt.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 18, 2025

Ik zal het eens proberen.

Verder wachten we op een upgrade., hopenlijk wat sneller als na de grote 2020 update.

Toen heeft het jaren geduurd voordat de aangerichte schade weer enigszins was hersteld tot zoals het voor 2020 was en de software weer normaal bruikbaar was…

(en nog is het slechter als ervoor...)

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2025

Zelf een zenderlijst maken geprobeerd, werkt niet. (dan komt de tv gids in dezelfde (ongewenste) volgorde te staan. Ook kun je de positie in de lijst niet wijzigen (15,9,7,18 is niet mogelijk)

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 30, 2025

Nieuwe update 2 dagen terug, de ellende blijft hetzelfde… 😣

(een overzicht van ‘bug fixes’ bij een update zou wel handig zijn...)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 30, 2025

@Imarco 

Wat is het probleem dat de KPN tv ontvanger opstart op Nederland 1?

Je drukt op een cijfertoets en hij gaat er meteen heen.

wjb
Wijsgeer
  • January 30, 2025

Het lijkt me toch wel zeer basale functionaliteit dat de TV ontvanger gewoon opstart op de zender die je op had staan toen je de televisie uitzette. Dat is al jaren zo en dat moet je vooral niet willen veranderen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 30, 2025

Het lijkt me toch wel zeer basale functionaliteit dat de TV ontvanger gewoon opstart op de zender die je op had staan toen je de televisie uitzette. Dat is al jaren zo en dat moet je vooral niet willen veranderen.

Als jij vind dat de ontvanger moet opstarten bij de laatste zender, wil dat niet zeggen dat iedereen dat vind.

Ik (persoonlijk) heb er helemaal geen problemen mee.

Want zoals velen kijken wij vaak niet naar dezelfde zender waar wij het laatst naar keken toen we de tv uitzette.

Vandaar dat ik het aan ​@Imarco vroeg en ik ben benieuwd naar zijn reactie.

wjb
Wijsgeer
  • January 30, 2025

Als jij vind dat de ontvanger moet opstarten bij de laatste zender, wil dat niet zeggen dat iedereen dat vind.

Het gaat er niet om wat ik vind, maar wat ​@Imarco vindt en hij wil gewoon naar het laatst gekeken programma.

Héél ergerlijk, omdat ik nooit naar kanaal 1 kijk. Ik wil gewoon naar het laatst gekeken programma.

(zoals het altijd is geweest)

Ik geef hem daar overigens wel 100% gelijk in immers dat is altijd al zo geweest en moet je vooral niet willen veranderen.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 30, 2025

Er zijn ook vele dingen veranderd (lees: verslechterd… 😁 ) sinds de 2020 update. Zo werkt de gele AB toets niet meer goed tijdens kijken. De seizoen en aflevering info bij series is plots verdwenen. ook storend.

(er werd gewoon gezegd “zo is het en blijft het”, klant(on)vriendelijk...). Nu moet je de gele toets gebruiken voor programma info en daarna de gids openbladeren voor de seizoen en aflevering info…

Hoe maken we iets simpels ingewikkelder… 😫