Skip to main content
Vraag

TV ontvanger start langzaam op als IPv6 aanstaat op de Experia Box

• August 19, 2026
  • 6 reacties
  • 91 keer bekeken

Mijn KPN box was sloom in opstarten (nee, staat niet op energiezuinige stand!) KPN box vervolgens naar fabrieksinstellingen hersteld en via UTP aangesloten. Het "probleem” bleef aanhouden;

Duurde lang eer ik een zender kon kiezen en bekijken, iig langer vergeleken met toen ik net KPN had.

Ergens in eerdere vragen in de community kwam ik het antwoord tegen met ipv6 uitschakelen als oplossing. Dat werkt idd voor mijn specifieke "probleem”.

Gezien de, al langere tijd, vele issues met ipv4 naast ipv6 vraag ik mij af waarom de uitrol toch is gedaan en waarom er nog geen oplossing, vanuit KPN via update?, is. Zeker gezien de problemen, in mijn geval, zijn met KPN apparatuur onderling. 

6 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Ik gok op de Sagemcom DIW7022 (omdat die en de KPN Soundbox via WIFI kunnen werken)

Als je IPv6 op de Experiabox V10 uitzet, werkt het dan wel snel?

Er zijn meerdere apparaten die problemen hebben met IPv6 via de KPN modem (router). 

P.S.

Indien mogelijk is een UTP kabel altijd de beste oplossing.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 19, 2026

Ik heb idd de diw7022.

Het probleem, van trage kpn box, is opgelost met uitzetten van ipv6. 

Bekabeld aansluiten van kpn box op modem was niet de oplossing maar ik heb het nu wel zo gelaten(dus ipv6 uitzetten én een utp kabelverbinding tussen kpn box en modem)

Ik vind het gewoon raar wanneer mogelijkheden(ipv6) aangeboden worden, dat die dan niet optimaal werken met de geleverde, KPN, apparatuur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Er zijn meerdere topics over het probleem met IPv6 op de KPN modem (router).

Hopelijk gaat KPN dit snel oplossen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Hurminator en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je de oplossing hebt gevonden en deze hier deelt. Inderdaad gek dat IPv6 hier voor problemen lijkt te zorgen. 😕 

In de meeste gevallen lijkt dit goed te gaan, ik verwacht dat we anders enorm veel topics over IPv6 problemen in combinatie met de TV+ Box zouden hebben. 
Feit blijft dat wel dat dit de oorzaak lijkt van de problemen bij jou, dus ik zet hem in elk geval in de feedback door naar het ontwikkelteam. Hopelijk kunnen zij dan achterhalen wat er precies misgaat en is dit met een toekomstige update opgelost. 

Houd hiervoor de Product Updates in de gaten. Zodra dit met een update opgelost is zullen we het daar laten weten. 
Nogmaals dank voor het melden en geniet van je diensten! Maak hier gerust weer een topic aan als je in de toekomst ergens vragen over hebt. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Hi ​@Hurminator en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je de oplossing hebt gevonden en deze hier deelt. Inderdaad gek dat IPv6 hier voor problemen lijkt te zorgen. 😕 

In de meeste gevallen lijkt dit goed te gaan, ik verwacht dat we anders enorm veel topics over IPv6 problemen in combinatie met de TV+ Box zouden hebben. 

Maar beste ​@Sanne van KPN , er zijn heel erg veel topics over het IPv6 probleem in de KPN modem (router).

Het wordt ook in heel erg veel topics vermeld.

IPv6 in de KPN modem (router) werkt gewoon heel erg slecht en geeft veel problemen.

Ik was een paar keer met vakantie dit jaar.

Op 1 adres hadden ze KPN Box12 (zelf heb ik de V10) en ook daar problemen op mijn mobiel.

Op een adres met een ander modem en ook op een adres met Ziggo volledig geen problemen.

Op de DIW7022 heb je o.a. problemen met Prime en Netflix als IPv6 op de KPN modem (router) aanstaat.

Ik ging er vanuit dat KPN hier al mee bezig was.

Maar gelukkig werkt alles goed als IPv6 uitstaat.

Je mist gelukkig niets.

Behalve dat de mobiel en de DIW7022 goed werken.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Het is toch verbazingbluffend dat er heden ten dage met KPN apparatuur soms nog steeds problemen met IPv6 wordt ondervonden.

Als ex XS4ALL’er kregen we al in 2010 middels de Fritz!Box IPv6 toegevoegd aan de reeds bestaande IPv4 verbinding hetgeen hier sindsdien altijd zonder enig probleem gefunctioneerd heeft.

Begin april 2025 ben ik overgestapt van de XS4ALL propositie naar de KPN propositie en gelijk tevens over van BVDSL naar een glasvezelverbinding, wel heb ik toen gelijk een Fritz!Box 4050 router aangeschaft, het KPN modem is hier nooit gebruikt en ligt opgeborgen in de trapkast.

IPv6 werkt hier dus inmiddels al 16 jaar zonder daar ook maar enig probleem mee ondervonden te hebben, trouwens, de huidige verbinding naar deze community loopt over IPv6. 🍺 🤗