Skip to main content
Beantwoord

Tv-ontvanger start steeds opnieuw op omdat internet even wegvalt, hoe op te lossen?

• February 7, 2026
  • 20 reacties
  • 127 keer bekeken

Ik heb het vreemde fenomeen dat mijn kpn tv kastje steeds opnieuw blijft opstarten omdat blijkbaar de internetverbinding even wegvalt en er geen signaal wordt gedetecteerd.

Dit kan 5 minuten duren maar ook 1 of 20 minuten. Geen pijl op te trekken.

Ik heb alleen het kastje op de router aangesloten  omdat kpn medewerkers mij ervan hadden overtuigd dat b.v. mijn netgear switch voor het probleem zou zorgen. Dus alles uit het modem verwijderd behalve het tv kastje, maar het probleem blijft bestaan.

Mijn PC zit normaal ook rechtstreeks op het modem aangesloten, en dat heeft altijd goed gegaan. Heel vreemd is het feit dat ik schijnbaar bedraad internet alleen aan het werken krijg als het tv-kastje aangesloten is en werkt. Zodra echter het tv kastje opnieuw opstart valt bedraad internet direct uit.

Wie oh wie kan mij hiermee helpen.

Ik heb al een nieuw kastje en sinds gisterenavond ook een nieuw modem.

Probleem blijft bestaan.

Beste antwoord door Jodelootje

Hallo Serenay:

Bedankt voor jou antwoord en adviezen.
Er is inmiddels vanmorgen een kpn monteur bij mij geweest (3 uur) en na veel proberen en uitwisselen van het glasvezelkastje, kabel en tv-kastje is gebleken dat zelfs na het vervangen van het tv-kastje (de eerste keer) niet tot een oplossing van het probleem had gezorgd. 

Pas na vervanging door het 3de tv-kastje bleek het steeds opnieuw opstarten te zijn opgelost. (voor nu)

Het wegvallen van het bedrade internet bleek te liggen aan mijn TP-link mesh netwerk.
Hoe dit kan weet ik niet maar na vervanging van de TP-link modules door een KPN superwifi was dat probleem ook opgelost.

Voor nu, werkt alles weer naar behoren.
Nogmaals een bedankje aan de monteur voor het niet opgeven.

20 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 7, 2026

Ik heb een paar vraagjes:

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12 of Box14)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  3. Heb je koper of glasvezel?  In geval van koper, wat is jouw echte downloadsnelheid.

Netgear switch lees ik. 

Welke heb je?

Heeft hij IGMP Snooping? 

Bekabeling, zit daar misschien een knik of breuk in? 

En zit er toevallig een DVS tussen (een DVS is vragen om problemen).

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Dat zijn veel vragen, ik zal het proberen.

TV ontvanger is Sagemcom Diw7022

Niets hij zit rechtstreeks op de Box12

Glasvezel.

De netgear switch zit er nu niet meer tussen en hij heeft wel IGMP snooping en die stond aan.

Bekabeling is allemaal in orde en dubbel gecheckt.

DVS ? zegt mij eventjes niets.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Oke Draadloze verbindings set 

Er zitten wel WIFI extenders (DECO MESH) achter het modem maar ook die heb ik nu niet aangesloten op advies van KPN medewerkster.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 7, 2026

Met een DVS kan je internet via het lichtnet (230 volt netwerk) verzenden.

Maar die dingen is gewoon vragen om problemen.

Wat je als eerste kan proberen is om te kijken of er geen breuk in de UTP kabel zit.

Beweeg de kabels (vooral bij de aansluiting en in bochten en kijk of er iets reageert.

Als er iets reageert, UTP kabel meteen vervangen.

Daarna haal de UTP kabel eruit en zet hem aan.

Vul je WIFI gegevens in en kijk of hij het dan wel goed doet.

Haal de spanning van het glasvezel kastje eraf (stekkerblok (voeding) uit het stopcontact halen en wacht minimaal 1 minuut en doe hem er weer in.

Doe daarna hetzelfde met de Box12 (KPN router)

En reset daarna de DIW7022 door de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt te houden en te wachten totdat er een popup verschijnt en kies voor opnieuw opstarten.

Meet voor de zekerheid je downloadsnelheid.

En ook als hij uitgaat.

Er kan ook iets in de glasvezel niet goed zitten.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Alles is al 3 dubbel gecheckt door KPN medewerkers en zij konden mij niet verder helpen.
Trouwens WIFI werkt wel maar alleen het bekabelde gedeelte niet.

Tijdens gebruik van WIFI valt het kastje ook steeds uit.

Ze hebben via KPN het glasvezelkastje opnieuw opgestart als ook het modem.

Ik heb ook al diverse ethernetkabels gewisseld die ik nog had liggen, deze tevens doorgemeten.

Het lijkt er op dat zodra ik het TV kastje aansluit het bekabeld netwerk niet meer werkt.

Later vandaag zal ik bovenstaande aanbevelingen nog gaan proberen.
Als dat niet helpt weet ik het ook niet meer. 😖

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 7, 2026

Bekabeld valt af en toe uit. Verhaal zo lezend zit ik sterk op een defecte netwerkkabel. 

Misschien zelfs wel die die achterin het tv kastje zit. Zeker als je die niet veranderd hebt.

Haal die kabel er eens aan beide kanten uit en verbindt de DIW7022 met wifi.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Is al allemaal gebeurd. Heb meerdere kabels geprobeerd. Eentje kan kapot zijn maar geen 4.
De DIW7022 valt zowel op bedraad als Wifi uit.

Er is niet veel wat ik nog niet geprobeerd heb.

Ook heb ik mijn PC die altijd bedraad aangesloten zit, nu op Wifi draaien omdat bedraad (geprobeerd met 3 kabels) niet werkt of steeds uitvalt zodra het tv-kastje opnieuw opstart.

Vreemd geval, Normaal valt Wifi uit maar nooit bedraad, en dan ook nog op 2 verschillende (1 nieuwe) modems.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 7, 2026

Het lijkt er op dat zodra ik het TV kastje aansluit het bekabeld netwerk niet meer werkt.

Dit is een teken dat je een loop hebt in jouw netwerk, de TV+ontvanger veroorzaakt een multicast storm als hij opstart. Als je hem op unicast instel, werkt jouw netwerk wel met TV+ontvanger aan? Als het zo is, moet je alle bekabeling doorlopen en geen apparaat met 2 verschillende LAN-porten aansluiten, ook niet een loze kabel van b.v. port 1 van switch naar port  8 van switch … Zet wifi voor de zekerheid uit, als je via kabel wil aansluiten.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Ik wil best iets proberen maar volgens mij kan ik de TV ontvanger niet apart instellen. Als dat wel zo is hoe doe je dat dan ?

Update:

Hij staat al op multicast maar probleem is hetzelfde.
Sinds het aansluiten zojuist is hij al 2 keer opnieuw opgestart.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 7, 2026

Ik wel best iets proberen maar volgens mij kan ik de TV ontvanger niet apart instellen. Als dat wel zo is hoe doe je dat dan ?

Instelling → Beeld → Videomodus → Multicast/Unicast

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Sorry zie boven jou post.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 7, 2026

Hij staat al op multicast maar probleem is hetzelfde.

Van multicast naar unicast moet je omstellen om multicast storm te elimineren.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Ook op Unicast hetzelfde probleem, ook alweer 2 keer opnieuw opgestart.
Ik krijg er teveel van.

Ga eerst even douchen, ben al de hele dag bezig met deze KPN rommel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Alles is al 3 dubbel gecheckt door KPN medewerkers en zij konden mij niet verder helpen.

Tijdens gebruik van WIFI valt het kastje ook steeds uit.

Ze hebben via KPN het glasvezelkastje opnieuw opgestart als ook het modem.

Ik heb ook al diverse ethernetkabels gewisseld die ik nog had liggen, deze tevens doorgemeten.

Later vandaag zal ik bovenstaande aanbevelingen nog gaan proberen.
Als dat niet helpt weet ik het ook niet meer. 😖

3 dubbel is 6 keer.😁

(Dubbel is 2 en 3 keer 2 is 6)😉

Dat moet wat controleren betreft ruim voldoende zijn.

Uw downloadsnelheid kunt u hier controleren.

Ergens is er iets fout, de vraag is alleen waar de fout ligt.

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

Joop2011 
Dat er een fout is dat wist ik al, maar heb je ook een oplossing ?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Joop2011 
Dat er een fout is dat wist ik al, maar heb je ook een oplossing ?

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw echte downloadsnelheid.

Als je hem op WIFI zet, heb je dan wel de UTP kabel eruit gehaald?

Anders pakt hij het netwerk via de UTP kabel.

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

Ja, utp kabel er uit als ik via wifi online ga. En dat werkt, te zien aan mijn reactie al hier.

Ik begin me wel af te vragen of de ethernet poort van mijn pc wel werkt.
Net een andere pc aangesloten met alle kabels aangesloten zoals op mijn standaard pc.
Daar werkt internet bedraad wel op. Zit wel Linux op i.p.v windows

Maar ja zelfs al mocht de poort defect zijn dan mag dat nog geen invloed hebben op het steeds opnieuw opstarten van mijn tv kastje.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Jodelootje

Dat is behoorlijk frustrerend wanneer je TV‑ontvanger telkens opnieuw opstart doordat de internetverbinding even wegvalt. Je wilt natuurlijk gewoon kunnen kijken zonder dat het beeld steeds onderbroken wordt.

Wat je beschrijft wijst meestal niet op een defecte TV‑ontvanger, maar op een instabiele verbinding tussen het modem en de ontvanger. Ik zie dat je al een andere netwerkkabel hebt geprobeerd en dat er via een medewerker zowel het glasvezelpunt als het modem opnieuw zijn opgestart. Weet je toevallig ook of de medewerker een volledige reset heeft uitgevoerd?

Bij dit soort problemen helpt het vaak om het glasvezelpunt drie minuten volledig van de stroom te halen, daarna het modem te resetten met een paperclip of pinnetje in het resetgaatje (meestal werkt dit het beste wanneer alle kabels er tijdelijk uit zijn), en als laatste stap ook de TV‑ontvanger even te resetten. Ik ben benieuwd wat daaruit komt.

Het blijft namelijk vreemd dat de ontvanger opnieuw opstart terwijl hij bekabeld is aangesloten met een goedwerkende kabel. Wat ik ook opvallend vind, is dat je bedrade internetverbinding óók niet werkt. Ik zie dat andere communityleden al veel vragen hebben gesteld, maar ik wil je toch vragen om deze analyse nog even te doorlopen. Ik ben erg benieuwd wat hieruit komt. (Deze moet je wel thuis doorlopen en verbonden zijn met het netwerk!) 😊

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 10, 2026

Hallo Serenay:

Bedankt voor jou antwoord en adviezen.
Er is inmiddels vanmorgen een kpn monteur bij mij geweest (3 uur) en na veel proberen en uitwisselen van het glasvezelkastje, kabel en tv-kastje is gebleken dat zelfs na het vervangen van het tv-kastje (de eerste keer) niet tot een oplossing van het probleem had gezorgd. 

Pas na vervanging door het 3de tv-kastje bleek het steeds opnieuw opstarten te zijn opgelost. (voor nu)

Het wegvallen van het bedrade internet bleek te liggen aan mijn TP-link mesh netwerk.
Hoe dit kan weet ik niet maar na vervanging van de TP-link modules door een KPN superwifi was dat probleem ook opgelost.

Voor nu, werkt alles weer naar behoren.
Nogmaals een bedankje aan de monteur voor het niet opgeven.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hoi ​@Jodelootje

Fijn om te lezen dat alles nu weer naar behoren werkt 👍Goed dat de monteur zo grondig heeft doorgezet. Drie tv-kastjes verder is natuurlijk niet niks, maar des te mooier dat daarmee het steeds opnieuw opstarten uiteindelijk is opgelost. Ook prettig dat meteen duidelijk is geworden dat het wegvallen van het bedrade internet werd veroorzaakt door het TP-Link mesh-netwerk, en dat dit na vervanging door SuperWifi nu stabiel draait. Voor nu lijkt alles gelukkig weer netjes te lopen. Mocht je de komende tijd toch nog iets merken of vragen hebben, laat het gerust weten, we denken graag met je mee! 😊