Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014

Categorie:TV ontvangers
  • June 1, 2026
  • 99 reacties
  • 2152 keer bekeken
Toon eerste bericht

99 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Dag Erik,

Deze update heeft nogal wat gemor opgelevert wat betreft 'Geen teletekst tijdens terugkijken'.

Nu lees ik het volgende betreffende updates:

Wanneer komt ‘ie

• Pilotgroep: 1 t/m 3 juni
  • Uitrol: 5 t/m 10 juni

Hotfix: 2 juli

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

De pilot periode lijkt mij een beetje kort. Daarnaast zijn er testgroepen samengesteld uit (een willekeurige?) groep gebruikers die dit niet weten. De kans dat je uit die groep feedback krijgt lijkt mij dan uiterst gering.

Overigens bleek vanmorgen dat de wijziging teruggedraaid is. 😍

Ik ben benieuwd naar je antwoord in deze.

Groetjes, Henk

Ik begrijp die pilot groep zelf ook niet , precies wat je zegt, kans dat je feedback krijgt is klein, zeker als je het bijvoorbeeld bij mijn schoon vader of mijn moeder met Alzheimer uitrolt.

Ik heb zelf al vaker aangegeven dat ik best beta software wil testen, maar aangezien ik dat zelfs paar keer heb aangegeven, reageert kpn daar niet op en dat is voor mij nu gepasseerd station.

Bij terugkijken , de ene keer heb ik wel ondertiteling en andere keer weer niet 

En als ik bijvoorbeeld het programma live kijk dan wel ondertiteling maar druk ik op de afstandsbediening op de groene knop en kijk dus als het ware terug dan geen ondertiteling.

Om plat gezegd schijt ziek van te worden.

Lever aub eens een keer werkende software uit en laat deze onzin achter wegen, dit kunnen jullie bij kpn toch zelf ook uit testen 

Jasper van KPN
Moderator

Je bedoelt dat je wilt weten hoe we dan feedback krijgen ​@HenkBangma? Je stelt niet echt een vraag in je bericht, het is meer een mededeling.

Die pilotgroep is een willekeurige groep gebruikers inderdaad, de ontwikkelaars weten wie we in die testgroep zit. Zij kunnen dan bijvoorbeeld zien of er door die groep vaker contact is opgenomen met de klantenservice in die periode, en waarover. Daar komt zeker feedback uit, maak je geen zorgen 🙂

De ondertiteling die je noemt en deze update zijn verschillende dingen, het is geen onderdeel van de update. Als je specifieke voorbeelden hebt van wat er niet goed gaat met de ondertiteling horen we het graag, daar kan je dan het beste een eigen topic voor aanmaken.

Ik heb zelf al vaker aangegeven dat ik best beta software wil testen, maar aangezien ik dat zelfs paar keer heb aangegeven, reageert kpn daar niet op en dat is voor mij nu gepasseerd station.

We hebben een aantal testgroepen ​@ivo46, daar kan je hier meer over lezen. Daar kan je ook zien of en waar je je kunt aanmelden: Testen Met Jou.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

@Jasper van KPN ,  dan is het dus toevallig dat mbt de ondertiteling ik dat heb sinds laatste update.

En hier dus dat er geen peil op te trekken is wanneer het wel en wanneer het niet werkt 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Nou ja, de manier van ondertitelen bij Terugkijken en bij opnames is rond de tijd gewijzigd dat er ook een update is geweest. Dus het kan kloppen dat voor jouw gevoel rond dezelfde tijd is ontstaan. 

En we hebben het in onderzoek waarom het soms nog niet altijd tevoorschijn komt of verdwijnt als net klaar bent met spoelen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 21, 2026

Nou ja, de manier van ondertitelen bij Terugkijken en bij opnames is rond de tijd gewijzigd dat er ook een update is geweest. Dus het kan kloppen dat voor jouw gevoel rond dezelfde tijd is ontstaan. 

En we hebben het in onderzoek waarom het soms nog niet altijd tevoorschijn komt of verdwijnt als net klaar bent met spoelen. 

Bedankt voor reactie 

• Deelnemer
  • July 22, 2026

Moi,

Ook hier lopen we tegen de nieuwe ondertiteling aan, het probleem ligt bij het opnemen wanneer we “ondertiteling applicatie” inschakelen. Vanwege slechtziendheid willen we de achtergrond aanpassen naar zwart, wat vroeger ook altijd al zo was met TT888. Alleen met onze Arris VIP2952 kunnen we de instellingen van de ondertiteling niet vinden. Help! Hierdoor lukt het lezen van de ondertiteling niet, en ja aangezien we doof zijn volgen we dus niet goed meer wat er wordt gezegd. 

Het gekke is, bij gewone live TV kunnen we gewoon TT888 oproepen en is de ondertiteling goed te lezen. 

Hebben jullie hier een oplossing voor? ​​​​​​

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

Moi,

Ook hier lopen we tegen de nieuwe ondertiteling aan, het probleem ligt bij het opnemen wanneer we “ondertiteling applicatie” inschakelen. Vanwege slechtziendheid willen we de achtergrond aanpassen naar zwart, wat vroeger ook altijd al zo was met TT888. Alleen met onze Arris VIP2952 kunnen we de instellingen van de ondertiteling niet vinden. Help! Hierdoor lukt het lezen van de ondertiteling niet, en ja aangezien we doof zijn volgen we dus niet goed meer wat er wordt gezegd. 

Het gekke is, bij gewone live TV kunnen we gewoon TT888 oproepen en is de ondertiteling goed te lezen. 

Hebben jullie hier een oplossing voor? ​​​​​​

Dat is dus precies wat ik bedoel, leuk al die vernieuwingen, maar kijk / luister ook een naar gene die de ondertiteling nodig hebben en dat een zwarte achtergrond gewoon duidelijker te lezen is

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Nogmaals bedankt voor jullie reacties hier, wat Arjan al zei: we hebben het in onderzoek. 

• Deelnemer
  • July 22, 2026

Nogmaals bedankt voor jullie reacties hier, wat Arjan al zei: we hebben het in onderzoek. 

Jullie gaan dus ook kijken naar het kunnen instellen van de ondertiteling qua kleur, grootte, achtergrond? Heel fijn, dankjewel. Komt er dan hier ook een update als er iets in verandert? 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ja, als we daarin iets aanpassen zullen we dat in een een product update plaatsen

• Deelnemer
  • July 24, 2026

Nog een ander vraagje:

We merken dat het vooruitspoelen anders gaat sinds de update. Niet meer het beeld meebewegend maar dat er stukjes worden overgeslagen. Dit maakt het lastig om op het juiste moment te stoppen. Is dit het nieuwe normaal of wordt dit nog aangepast? 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

@Jasper van KPN ,  dan is het dus toevallig dat mbt de ondertiteling ik dat heb sinds laatste update.

En hier dus dat er geen peil op te trekken is wanneer het wel en wanneer het niet werkt 

Over de ondertiteling, we hebben dit even nagevraagd. En het is met de nieuwe manier van ondertiteling bij Terugkijken en opnames zo dat je dit elke keer opnieuw actief moet aanzetten als je een ander programma gaat kijken.

Nog een ander vraagje:

We merken dat het vooruitspoelen anders gaat sinds de update. Niet meer het beeld meebewegend maar dat er stukjes worden overgeslagen. Dit maakt het lastig om op het juiste moment te stoppen. Is dit het nieuwe normaal of wordt dit nog aangepast? 

Ik herken dit niet direct, maar heb hier op dit moment ook geen oudere tv ontvanger beschikbaar om mee te testen. Bedoel je dat het spoelen dus eigenlijk niet meer vloeiend verloopt, ​@J9D?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Over de ondertiteling, we hebben dit even nagevraagd. En het is met de nieuwe manier van ondertiteling bij Terugkijken en opnames zo dat je dit elke keer opnieuw actief moet aanzetten als je een ander programma gaat kijken.

Nog een ander vraagje:

Ik herken dit niet direct, maar heb hier op dit moment ook geen oudere tv ontvanger beschikbaar om mee te testen. Bedoel je dat het spoelen dus eigenlijk niet meer vloeiend verloopt, ​@J9D?

Op het eerste, de ene keer werkt de ondertiteling dus wel en andere keer dus niet en dat gebeurt dan dus als je een programma vanaf het begin wilt zien ( groene knop afstandsbediening)

Dat ik bij ieder programma het steeds opnieuw moet aanzetten , ja dat klopt, maar dat is dus niet het probleem

Ten tweede ik heb ook dus een oude ontvanger en ervaar exact het zelfde het vooruit spoelen of terug loopt niet meer " vloeiend, maar in blokken dus wat gene zegt , : het beeld loopt niet meer mee.

Testen jullie niet met de hardware jullie nog bij klanten in gebruik hebben?

Ik moet bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen 🫣 omdat ik alweer uren kwijt was mijn tv ontvanger aan de praat te krijgen. Ik heb de arris vip 2952, krijg op een ochtend tijdens het nieuws ineens deze update (echt rot tijdstip) en sindsdien veel problemen met vastlopers en you tube app functioneert nauwelijks nog.

Ik heb het al vaker gezegd, ik ben alleen hier op het forum als ik weer problemen heb na updates, hetzij van het modem hetzij van het tv kastje, en nu dus de laatste weer.

Ik moet 1 keer per week mijn tv kastje "stroomloos" maken, eer deze weer reageert en wat probleempjes met opnames> m.n. achteruit spoelen…

Ik heb geen zin of tijd om op een vervangend kastje te moeten wachten, maar kunnen mijn problemen dankzij deze update zijn gekomen en waarom is de instelling "software verwijderen" ooit verdwenen?

Niet dat het nu zou helpen, kastje loopt zo vast dat ie niet op de afstandsbediening reageert…

Ik lees van alles over ondertiteling; dus gestopt met alle reacties lezen, want ik kijk nooit naar ondertiteling.

Groet.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Ik moet bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen 🫣 omdat ik alweer uren kwijt was mijn tv ontvanger aan de praat te krijgen. Ik heb de arris vip 2952, krijg op een ochtend tijdens het nieuws ineens deze update (echt rot tijdstip) en sindsdien veel problemen met vastlopers en you tube app functioneert nauwelijks nog.

Ik heb het al vaker gezegd, ik ben alleen hier op het forum als ik weer problemen heb na updates, hetzij van het modem hetzij van het tv kastje, en nu dus de laatste weer.

Ik moet 1 keer per week mijn tv kastje "stroomloos" maken, eer deze weer reageert en wat probleempjes met opnames> m.n. achteruit spoelen…

Ik heb geen zin of tijd om op een vervangend kastje te moeten wachten, maar kunnen mijn problemen dankzij deze update zijn gekomen en waarom is de instelling "software verwijderen" ooit verdwenen?

Niet dat het nu zou helpen, kastje loopt zo vast dat ie niet op de afstandsbediening reageert…

Ik lees van alles over ondertiteling; dus gestopt met alle reacties lezen, want ik kijk nooit naar ondertiteling.

Groet.

Tja maar ik kijk dus regelmatig met ondertiteling en hier geen vastlopers met vip 2952.

@ivo46 Begrijpelijk, maar ik vond het vaak onleesbaar als ik het weleens probeerde, dus mijn oren staan op scherp 😉.

Nee, ik heb echt een haperend/ vastlopend kastje; duidelijk vanaf het moment dat ie de update kreeg.

Kwartier de stroom eraf helpt wel een poosje, maar begint irritant te worden...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

@ivo46 Begrijpelijk, maar ik vond het vaak onleesbaar als ik het weleens probeerde, dus mijn oren staan op scherp 😉.

Nee, ik heb echt een haperend/ vastlopend kastje; duidelijk vanaf het moment dat ie de update kreeg.

Kwartier de stroom eraf helpt wel een poosje, maar begint irritant te worden...

Welke KPN tv ontvanger heb je?

De Arcadyan HMB 2260 en Arris VIP 2952 worden zo wie zo beide vervangen als je hierop ook Netflix kijkt.

Heb je problemen met deze toch al bejaarde ontvangers, bel dan gratis 0800-0402 (mogen (maandag) na 8 uur)

Kwartier de spanning eraf halen is wel heel erg lang, 2 minuten is ruim voldoende.

@joop2011 Dat heb ik al geschreven, dat ik de arris vip 2952 heb en nee, ik kan geen netflix (basis) op deze ontvanger krijgen, maar ook geen behoefte aan.

Zoals ik ook al schreef, ik wil liever (nog) niet omruilen> slechte ervaring met pakketjes bezorgen en geen tijd voor> neem aan dat je advies om morgen te bellen daarvoor gold.

Deze "bejaarde" ontvanger functioneerde prima vòòr deze update, ik kijk weinig tv, maar dan wil ik wel dat het werkt.

Ik merk als ik hem langere tijd stroomloos maak, zelfs de you tube app weer werkt, was alweer zolang a/h k**** vandaag, dat ik nu dus een kwartier de stroom er af heb gelaten, tot de volgende vastloper....

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Zoals ik al schreef, 2 minuten van de spanning halen is echt ruim voldoende om de condensatoren te ontladen.

En ja, hij wordt al aardig oud, en daar zit (helaas voor u) waarschijnlijk het probleem in.

Klopt, hij is uit 2012> maar de problemen zijn er ná deze update tijdens het ochtend nieuws laatst, toeval of niet... ? Als ik een vervangende arris vip 2952 zou laten komen (als ze dat al doen), krijg ik misschien dezelfde problemen door/ dankzij deze update.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat je dit meldt ​@LoveCatsOnly en niet fijn dat je problemen hebt sinds de update is uitgevoerd op de ontvanger. 😕

Als zelfs een kwartier lang de stroom eraf niet helpt dan zal langer ook weinig uithalen. Wat als je een reset van de TV-ontvanger probeert? Lukt dat wel en blijft het dan wel goed gaan? Of keren dezelfde problemen dan later ook weer terug?
Als dat laatste het geval is, wil je dan een eigen topic starten? Dan kunnen we het daar verder met je oppakken. 🙂

@Sanne van KPN 

Jawel, een kwartier de stroom eraf heeft vandaag wèl geholpen schreef ik, maar ik weet niet voor hoelang…

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je deze zou moeten resetten... ow, fabrieksinstellingen> tja, dan ben ik al mijn instellingen kwijt, zou kunnen; maar ik kijk het maar weer even aan "letterlijk", eer ik al mijn instellingen wis, eerlijk gezegd.

(Omdat de stroom eraf halen wel heeft gewerkt, en jij dacht van niet...)

Maar bedankt voor het meedenken, en als je advies "eigen topic starten" is> neem ik aan dat ik gelijk had, ze ruilen deze ontvanger dus niet om, voor een vervanger.

Bye bye 👋👋.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

@Sanne van KPN 

Jawel, een kwartier de stroom eraf heeft vandaag wèl geholpen schreef ik, maar ik weet niet voor hoelang…

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je deze zou moeten resetten... ow, fabrieksinstellingen> tja, dan ben ik al mijn instellingen kwijt, zou kunnen; maar ik kijk het maar weer even aan "letterlijk", eer ik al mijn instellingen wis, eerlijk gezegd.

(Omdat de stroom eraf halen wel heeft gewerkt, en jij dacht van niet...)

Maar bedankt voor het meedenken, en als je advies "eigen topic starten" is> neem ik aan dat ik gelijk had, ze ruilen deze ontvanger dus niet om, voor een vervanger.

Bye bye 👋👋.

Ik heb zelf ooit het ding een totale reset gegeven, maar de eigen instellingen had ik binnen minuutje weer op orde

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Klopt, hij is uit 2012> maar de problemen zijn er ná deze update tijdens het ochtend nieuws laatst, toeval of niet... ? Als ik een vervangende arris vip 2952 zou laten komen (als ze dat al doen), krijg ik misschien dezelfde problemen door/ dankzij deze update.

De Arris VIP 2952 is allang op.

Je krijgt als vervanger de Arris VIP 5202

Of als je je abonnement aanpast naar KPN tv+, dan de Android mediabox Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Als je gratis 0800-0402 belt, dan ruilt KPN hem zeker wel om.