Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014

Categorie:TV ontvangers
  • June 1, 2026
  • 106 reacties
  • 2624 keer bekeken
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

106 reacties

• July 27, 2026

Het enige wat ik OVERDUIDELIJK heb gevraagd is OF mijn problemen gerelateerd konden zijn aan DEZE update> ik heb niet gevraagd om andere adviezen, er is geen moderator die heeft beaamd dat mijn kastje te oud is en omgeruild zal worden, en ik weet de voor en nadelen van eco stand.

Heb geen behoefte aan adviezen om mijn abonnement te wijzigen en is inderdaad off topic, je krijgt niet zomaar een ander kastje!!!

@PeterG Ik begrijp het van het werkgeheugen, dus ws nu iedere week kwartier de stroom eraf (wil geen eco), maar erg frappant dat dit vòòr deze update niet zo was en you tube prima functioneerde?!

Verder was mijn vraag duidelijk ON TOPIC, maar helaas nooit een antwoord op gekregen, goodbye!!!

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Sinds de laatste update blijf ik problemen houden met genoemde ondertiteling, is daar nu al wat over bekend?

Is dit nog steeds niet (altijd) verschijnen van ondertiteling bij vanaf begin kijken / terugkijken in gids / opname kijken als je het aanzet met de Teletekst knop?

Heb je deze problemen op beide ontvangers?

Maakt het nog uit op welke zender je kijkt?

Heb je beide ontvangers een minuutje van de netspanning gehaald?

Als dat niet hielp, heb je beide ontvangers een teruggezet naar fabrieksinstellingen?

(Ik heb zelf op m’n 2952 nog geen problemen gezien met de nieuwe manier van ondertiteling. Ook niet bij vanaf begin kijken voor zover ik dat geprobeerd heb, meestal NPO 1. Ik zet ‘m wel elke nacht helemaal uit, en gebruik ‘m alleen met kpn tv, niet met de apps - die zijn altijd al brak geweest op die ontvanger, althans in mijn ervaring.)

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Sinds de laatste update blijf ik problemen houden met genoemde ondertiteling, is daar nu al wat over bekend?

Is dit nog steeds niet (altijd) verschijnen van ondertiteling bij vanaf begin kijken / terugkijken in gids / opname kijken als je het aanzet met de Teletekst knop?

Heb je deze problemen op beide ontvangers?

Maakt het nog uit op welke zender je kijkt?

Heb je beide ontvangers een minuutje van de netspanning gehaald?

Als dat niet hielp, heb je beide ontvangers een teruggezet naar fabrieksinstellingen?

(Ik heb zelf op m’n 2952 nog geen problemen gezien met de nieuwe manier van ondertiteling. Ook niet bij vanaf begin kijken voor zover ik dat geprobeerd heb, meestal NPO 1. Ik zet ‘m wel elke nacht helemaal uit, en gebruik ‘m alleen met kpn tv, niet met de apps - die zijn altijd al brak geweest op die ontvanger, althans in mijn ervaring.)

Dat heb ik dus bij de vip 2952, en ik heb complete reset van dat ding gedaan, maar mee geen stroom eraf want het is niet Hardware gerelateerd maar software gerelateerd 

Volgens mij is het onderkent en zou na weekend terug op worden gekomen 

Verder ben ik niet enige die het heeft gemeld en daarbij heb ik zelf totaal geen zin om stroom er steeds vanaf te moeten halen 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb de offtopic discussie verwijderd, de ondertiteling zijn we mee bezig en is wat veranderd:
TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014 | KPN Community

Over de nieuwe versie

We hebben afgelopen week een hotfix uitgebracht naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014. Dit bevat enkele onder water verbeteringen rondom de communicatie tussen de tv ontvanger en ons platform. Je zou daar als klant vrij weinig van moeten merken. Ik zal dit even toevoegen aan het startbericht. 

Over teletekst en ondertiteling

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen. Dat heeft tot gevolg dat teletekst niet meer te openen is tijdens Terugkijken of het afspelen van een opname. Je kunt dan alleen ondertiteling aanzetten. En die ondertiteling ziet er dan ook op dezelfde manier uit als op de TV+ Boxen. 

Deze aanpassing staat los van software updates, en gebeurt volledig aan onze kant, in groepen. Als je op dit moment dus nog wel teletekst kunt openen tijdens Terugkijken en opnames, weet dat dit voor jou dan ook in de nabije toekomst zal komen te vervallen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Ik heb de offtopic discussie verwijderd, de ondertiteling zijn we mee bezig en is wat veranderd:
TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014 | KPN Community

Over de nieuwe versie

We hebben afgelopen week een hotfix uitgebracht naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014. Dit bevat enkele onder water verbeteringen rondom de communicatie tussen de tv ontvanger en ons platform. Je zou daar als klant vrij weinig van moeten merken. Ik zal dit even toevoegen aan het startbericht. 

Over teletekst en ondertiteling

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen. Dat heeft tot gevolg dat teletekst niet meer te openen is tijdens Terugkijken of het afspelen van een opname. Je kunt dan alleen ondertiteling aanzetten. En die ondertiteling ziet er dan ook op dezelfde manier uit als op de TV+ Boxen. 

Deze aanpassing staat los van software updates, en gebeurt volledig aan onze kant, in groepen. Als je op dit moment dus nog wel teletekst kunt openen tijdens Terugkijken en opnames, weet dat dit voor jou dan ook in de nabije toekomst zal komen te vervallen. 

Mooi kl... dus, maar ik zie nu dat ik dat laatste update ontvangen heb en kom er nog op terug hoe het hier ervaren wordt.

Verder als alles zelfde wordt als tv+ waarom dan blijven zitten met hardware welke meer stroom verbruikt? 

Of is tv+ geen verhoging van abonnements kosten? Ik betaal nu 116 euro nog wat  per maand vind het geld zat

Net gecontroleerd, het werkt , maaaar het probleem is dat achtergrond van ondertiteling niet zwart is en dat leest met mijn ogen minder, sorry

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 28, 2026

Ik heb nog wat dingen verwijderd. Paar dingen:

• We zijn hier op de Community om met elkaar informatie te delen en hulp te geven en krijgen. Daar hoort ook bij dat we netjes zijn naar elkaar. 
  • Een product update is er om die specifieke update te bespreken. Gesprekken over andere zaken, zoals abonnementsinhoud, specificaties van ontvangers, etc. mogen, maar dan in een los topic.

Over de ondertiteling:

Mooi kl... dus, maar ik zie nu dat ik dat laatste update ontvangen heb en kom er nog op terug hoe het hier ervaren wordt.

Verder als alles zelfde wordt als tv+ waarom dan blijven zitten met hardware welke meer stroom verbruikt? 

Net gecontroleerd, het werkt , maaaar het probleem is dat achtergrond van ondertiteling niet zwart is en dat leest met mijn ogen minder, sorry

De verandering van de ondertiteling is een noodzakelijkheid. En ook eentje die los staat van updates op de ontvangers. Dit wordt vanuit het platform gedaan, in groepen.
We hebben op het tv platform bepaalde wijzigingen doorgevoerd in hoe de unicast streams werken voor de oudere ontvangers. Dit is nu dezelfde manier als bij TV+. Niet omdat we dat nu per sé gelijk willen hebben, maar omdat die manier van streams doorgeven beter werkt en ons meer mogelijkheden geeft. 

Die manier van streams doorgeven heeft alleen als gevolg dat reguliere teletekst niet meer werkt. Dat hebben we ondervangen door ondertiteling ook op dezelfde manier in te regelen als bij TV+. Betekent dat het er ook hetzelfde uitziet als op TV+. En dat de weergave daarvan niet zelf aan te passen is. En ook is het zo, in tegenstelling tot TV+, dat je bij elk programma dat je start qua Terugkijken of opname, de ondertiteling actief moet aanzetten.

Als jij, of iemand anders, nog problemen ervaart rondom de nieuwe ondertiteling, dan horen we dat natuurlijk graag. Maar dan kun je er beter een los, eigen topic voor aanmaken.

Want: 

Er is een nieuwe update, waarvan de pilotuitrol gaande is. Dus ik ga dit topic sluiten. Vragen, opmerkingen etc. over de nieuwe update horen we graag in dat topic: