Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.244_3 en HTML 6.244.201

Categorie:TV ontvangers
  • July 24, 2026
  • 12 reacties
  • 644 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Interactieve TV Update juli/augustus 2026

NMC 9.0.244_3 en HTML 6.244.201

Wat zit er in?

Disney+ app voor de 5202

Deze update brengt de Disney+ app naar de Arris VIP5202 tv-ontvanger. De app kan gestart worden via het Apps op tv menu, tv-kanaal 206 en via de Films of Series menu opties. 

Let op: de app is pas beschikbaar nadat deze update volledig is uitgerold.

Verder

We hebben problemen met zwart scherm of foutmelding bij Terugkijken en het afspelen van opnames aangepakt. Dat is nu een stuk verbeterd.

Ook hebben we verbeteringen aangebracht bij het afspelen in Prime Video.

Onder water hebben we de loggingsmogelijkheden bij fouten uitgebreid. Dit helpt ons in het analyseren van problemen. 

Wanneer komt ‘ie

• Pilotgroep: 24 en 28 juli
  • Uitrol: 31 juli, 4 en 6 augustus

De pilotgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een pilotgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een pilotgroep toe te voegen.

Nuttig om te weten: HTML versus NMC

De software van de tv-ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De NMC is degene met het versienummer dat begint met 9. De HTML begint met 6. 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig. 

Daarnaast is er de DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

12 reacties

• Topper
  • July 28, 2026

eindelijk" deze update, idd veel last bij prime video regelmatig wil de film niet starten, wil al langer Disney via de kpn via het menu.. we zitten er klaar voor 

• July 28, 2026

Zouden jullie willen vermelden over welke ontvangers het gaat, ik zie niet staan of deze update ook voor de Arris Vip 2952 geld, en wil voorbereid zijn op de volgende ellende.

Zal er verder niets over vragen (wordt toch verwijderd) en mijn account hier laten verwijderen, dus aub duidelijk "voor iedereen" vermelden; welke tv ontvangers een update krijgen, of gaat dit inderdaad alleen over de apps voor de Arris Vip 5202 (dan heb ik rust, pfff).

Dank U!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 28, 2026

Deze updates gelden voor alle oudere ontvangers. ​@LoveCatsOnly. Dus de VIP 5202, de VIP 2952 en de HMB 2260 gaan allemaal deze versies krijgen. Maar op het gebied van apps kunnen de 2952 en de 2260 wat minder hebben. Dus het deel van de update dat de Disney+ app toevoegt geldt alleen voor de 5202.

En ik vergat, in de andere update, om hierop te reageren:

Het enige wat ik OVERDUIDELIJK heb gevraagd is OF mijn problemen gerelateerd konden zijn aan DEZE update

Het zou kunnen dat de update bij jou voor problemen heeft gezorgd. Maar er zat niet expliciet iets in die vorige update waarvan ik dat zou verwachten. Het is ook mogelijk dat je ontvangers los van een update kuren vertonen. Ik weet dat je niet happig bent op een reset (terug naar fabrieksinstellingen) maar ik zou het toch een keer aanraden. Mocht je problemen blijven houden, wacht eventueel deze update af. Ook hier zit niet direct iets in waarvan ik verwacht dat het invloed heeft, maar je weet maar nooit. En als reset en deze update geen verbetering brengen, dan is een troubleshoot in een los, eigen topic, een beter idee.

• Deelnemer
  • August 4, 2026

Helaas heeft de update op mijn vip2952 niet het gewenste resultaat; na pauzeren opnemen werkt het afspelen niet, wordt het scherm zwart en kan alleen een herstart de zaak weer terugbrengen.

Zojuist de helpdesk gebeld die, nadat ik haar op dit item had gewezen, me kon meedelen dat er aan wordt gewerkt en dat ik maar gewoon moet wachten wanneer het is opgelost.

Gezien de hoofdoorzaak van het probleem, gecombineerde streams voor TV+ en Vip2952 heb ik er een hard hoofd in.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Jammer dat deze update niet de oplossing is voor het zwarte beeld bij jou ​@arendst. Goed om te weten. De verwachting was dat met deze update we grotendeels het probleem konden oplossen, maar ook dat het niet voor iedereen het geval zou zijn. We nemen dit weer mee!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Update geluidsproblemen VIP2952/HMB2260

Ook nog even een update wat betreft de signalen die binnenkomen over de geluidsproblemen met de VIP2952 en de HMB2260. Mensen ervaren een verminderd volume of helemaal geen geluid als ze schakelen naar Terugkijken of naar opnames. We hebben dit in beeld, we weten waar dit vandaan komt en hoe we dit zeer waarschijnlijk kunnen oplossen. Daar zijn we nu druk mee bezig en het is nu wachten op een fix/update. Die komt er binnenkort, maar als je niet kunt wachten, dan kun je ook contact opnemen met de helpdesk voor een andere oplossing. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

• Nieuwkomer
  • August 5, 2026

@Arjan van KPN 

Begrijp ik het goed dat Teletekst vanaf nu niet meer te raadplegen is bij terugkijken/of opnames?
Waarom wordt zoiets doorgevoerd zonder de abbonee hierover te informeren?
Er wordt immers functionaliteit verwijderd zonder dat de abonneekosten verlaagd worden.
Het contrast van de overgebleven ondertiteling is nu ook een drama.

Erwin van KPN
Moderator

@Arjan van KPN 

Begrijp ik het goed dat Teletekst vanaf nu niet meer te raadplegen is bij terugkijken/of opnames?
Er wordt immers functionaliteit verwijderd zonder dat de abonneekosten verlaagd worden.

Waar lees jij dit in dit topic, ​@hjvd ? 

• Nieuwkomer
  • August 5, 2026

@Arjan van KPN 

Waar lees jij dit in dit topic, ​@hjvd ? 

Hier:

Jasper van KPN
Moderator

Daar staat niet dat je het niet kunt raadplegen ​@hjvd, daar staat dat je het zelf handmatig kunt aanzetten bij Terugkijken en opnames:

En ook is het zo, in tegenstelling tot TV+, dat je bij elk programma dat je start qua Terugkijken of opname, de ondertiteling actief moet aanzetten.

Zoals Erik daar al aangeeft staat die wijziging los van de updates, dus als je er meer vragen over hebt kan je er een eigen topic over aanmaken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 6, 2026

Het raadplegen van teletekst nieuws en dergelijke is inderdaad niet meer mogelijk terwijl je aan het Terugkijken bent of een opname bekijkt, ​@hjvd. Dat is in het andere topic uitgelegd:

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen. Dat heeft tot gevolg dat teletekst niet meer te openen is tijdens Terugkijken of het afspelen van een opname. Je kunt dan alleen ondertiteling aanzetten. En die ondertiteling ziet er dan ook op dezelfde manier uit als op de TV+ Boxen. Deze aanpassing staat los van software updates, en gebeurt volledig aan onze kant, in groepen. Als je op dit moment dus nog wel teletekst kunt openen tijdens Terugkijken en opnames, weet dat dit voor jou dan ook in de nabije toekomst zal komen te vervallen. 

Teletekst is geen onderdeel van je abonnement. Deze wijziging heeft dan ook geen verdere invloed op de inhoud en de kosten van je abonnement. 

Ondertiteling is, vanuit toegankelijkheid, wel essentieel. Vandaar dat de teletekstknop bij Terugkijken en opnames nu daarvoor gebruikt wordt. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

@hjvd 

Je kan natuurlijk altijd overwegen om je abonnement om te zetten naar KPN tv+ of alleen het tv deel.  Meestal ben je met KPN tv+ goedkoper uit.

Dan krijg je de Android TV mediabox en daar zit een Teletekst app op.