Skip to main content

We hebben nieuwe tv Oled LG 48/34

de tv ontvanger wil niet op HD kwaliteit maar blijft SD staan.

hoe kan ik dit verhelpen?

  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Wat is jouw echte downloadsnelheid?
  3. Hoe is de KPN tv ontvanger verbonden met de Experiabox of Box12? (wat zit daar precies allemaal tussen)
  4. Weke Experiabox of Box12/14 heb je? 

Hoe kan ik de snelheid vinden?

wij hebben ivm wonen in buitengebied een 4G modem.

tv ontvanger zit met rechtstreekse kabel verbonden naar ExperiaBox, verder niks tussen. Alleen kastje KPN aangesloten op tv.


Snelheid kan je via een bekabelde computer (laptop of desktop) meten.

Zie hier. 

 

Bij 4G denk ik dat je niet voldoende snelheid hebt voor HD.

 

Welke KPN tv decoder heb je? (aangesloten met HDMI kabel naar tv?)

Hoe komt internet op de Experiabox binnen? 


 


Tv ontvanger : arris Vip 5202 

met een HDMI aangesloten op de tv

LG oled 48/3

Internet komt via 4G box met een netwerkkabel op de Experiabox aan, aangelegd door KPN monteur.


Download 44,2 Mb/s is niet echt veel.

En een behoorlijke hoge ping.


Dus HD voor ons niet mogelijk?


Er is op het forum nog iemand in het buitengebied met hetzelfde probleem, maar ik kan er niet op uit maken hoe dat is opgelost.

 

 


Hallo @Kaatjekpn 

Zoals je al ziet staan in die screenshot van een reactie van mij is er een instelling op de servers die bepaald of jouw ontvangers in HD werken. Deze instelling wordt bepaald op basis van je internet snelheid. Als je in jouw profiel jouw iTV abonnementsnummer vermeld, in een prive veld, dan kan een moderator kijken wat daar bij jou ingesteld staat.


Als die 44,2 Mbps is inclusief de 4G ondersteuning houd ik mijn hart vast voor alleen de DSL .Want alleen dat is van belang voor de 5202. @Jeroen-bart Engelen 

Als dat onder de 15 mbps is kan je HD op de 5202 vergeten. 

Ik vermoed dat je met de KPN ITV app op de smart-tv wel HD kunt kijken. 


Ik heb  iTV abonnement nummer in profiel gezet.


Dankjewel @Kaatjekpn

De HD functie stond op deze ontvanger inderdaad uit, dus @Jeroen-bart Engelen zat op het goede pad. 😁

Ik heb HD nu aangezet. Wil je kijken of het werkt? 


Goedenavond,

Helaas kan ik de HD nog niet aanzetten…

Als ik na ‘opslaan’ terug ga staat tie weer op SD


Er zijn 2 instellingen die bepalen of je TV ontvanger SD of HD laat zien. Als eerste is er een instelling op de TV ontvanger zelf. Die kun je via de ontvanger aanpassen, en dat is ook de instelling die jij via jouw systeem kon zien @Sanne van KPN . Dat is de “HD Interest”. Maar dat is een voorkeur. Die setting betekend: Als het kan wil ik graag HD.

De tweede instelling is een automatische instelling die wordt bepaald door het bandbreedte profiel wat ingestelt staat voor het TV account op onze servers. Die instelling bepaald welke ruimte er is voor HD ontvangers. Dus als er ruimte is, en de TV ontvanger heeft de voorkeur ook op HD staan, dan zal die ontvanger in HD werken.

Ik denk dat ik dit geval deze bandbreedte profiel erg klein staat (ik denk RC100?), maar heel soms staat deze iets te strak ingestelt. We kunnen kijken of daar wat ruimte voor verbetering is. Kleine kans, maar we kunnen altijd kijken.


Kpn Sneller internet Buitengebied ondersteunt geen UDP. Dus jouw tv verbinding gaat enkel via je adsl lijntje welke wel udp ondersteunt. En dat zal maar een paar mb zijn waarschijnlijk waardoor je dus enkel SD kwaliteit kan bekijken. 


@Kaatje_

Ik heb samen met @Erik van KPN naar jouw technische instellingen gekeken. Daaruit bleek dat jij inderdaad een instelling hebt dat je maximaal 2 TV ontvangers mag aansluiten, maar beiden alleen maar in SD kwaliteit. Ik heb toen contact gehad met iemand die in het team zit van het systeem wat bepaalt wat deze instelling moet zijn voor een klant, en daar kwamen we tot de conclusie dat jij in principe wel 1 TV ontvanger in HD kwaliteit moet kunnen gebruiken. Dus ik heb een ticket aangemaakt voor een beheerder van dat systeem om dit aan te gaan passen voor jou. Dit is helaas een langzaam proces, dus je moet nog even geduld hebben. Hopelijk gaat het allemaal lukken en kun je straks toch gewoon in HD TV kijken.


Alvast hartelijk dank voor de moeite.

we hebben ook maar 1 tv ontvanger en  1 TV, dus als het zou lukken👍🏻zou mooi zijn.


In de LG tv kan je via de store de KPN iTV app downloaden. Daarop kan je wel HD kijken. Dat het 'maar’ 6 Mb/s is t.o.v. 7,2 via de ontvanger zie je niet. En nu zeker niet natuurlijk.


@Kaatje_ 

Ik krijg zojuist de bevestiging dat ze aanpassing op jouw instellingen hebben gedaan. En zo te zien staat jouw TV ontvanger nu ook echt in HD. Kun je dat bevestigen?


Yes! Het werkt

bedankt voor de hulp.


Goed bezig @Jeroen-bart Engelen! 🎉😄