Skip to main content
Vraag

TV-ontvanger wisselt traag van zender

• February 10, 2026
  • 3 reacties
  • 58 keer bekeken

Bij het zappen duurt het erg lang voor een nieuwe zender beeld geeft.

Ook via de homeknop naar een zender gaan duurt veel langer dan voorheen voordat er beeld komt.

Is hier een oplossing voor?

3 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 10, 2026

Hmm. Hierbij worden vaak de multicast streams niet gepakt. Na 5 seconden komt de zender dan via de unicast stream. 

Dit gebeurt vaak door een switch zonder IGMP Snooping. Of door onjuist geconfigureerde eigen modem. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 10, 2026

Uhhh geen idee wat dat allemaal betekent 🤣.

Ik zet gewoon mn know kastje aan en druk wat op de knoppen. Sinds december zo ongeveer merk ik dat dat dus een stuk trager gaat.

Ik heb geen eigen modem en glasvezel van KPN. Settopbox zit met een cat 6 kabel direct aan het KPN modem vast, dus ook niet met een brakke wifi verbinding ofzo.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dan moeten we eens verder kijken ​@PMClay, welkom hier! Ik denk graag even met je mee. Zou je eens kunnen nakijken welk type ontvanger van KPN je exact in gebruik hebt? Als je bekabeld aangesloten zit dan zou dat in de basis goed moeten zijn, je kan even controleren of de kabel goed vast zit. Heb je de ontvanger ook al eens een keer gereset? Voor instructies voor het resetten van ons laatste model kan je hier kijken: