Skip to main content
Beantwoord

TV-ontvangers blijven niet op HD staan

• November 2, 2025
  • 38 reacties
  • 498 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb 2 tv ontvangers waarbij de beeldkwaliteit over het algemeen niet al te best is. Nu heb ik even gekeken bij de instellingen en daar blijkt bij beide ontvangers de instelling op SD te staan. Als ik deze instelling nu naar HD zet, gaat dit automatisch weer terug naar SD, wat ik ook doe. Toch staat erbij dat er in ieder geval 1 ontvanger op HD kan worden ingesteld, maar dit werkt dus niet. Het liefst heb ik natuurlijk ook beide ontvangers op HD staan. Kunnen jullie mij van dit probleem af helpen?

Beste antwoord door ATvS

Beste allemaal,

Inmiddels heb ik de 2de ontvanger binnen gekregen en is de Arcadyan vervangen door eveneens een VIP5202. De Arcadyan haperde toch te veel. Alles werkt nu gelukkig ook in HD. De problemen zijn dus opgelost en de overtollige/defecte apparatuur is terug gestuurd naar KPN.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp.

38 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 2, 2025

Dit zou er op kunnen duiden dat de snelheid te laag is. Welke snelheid is er haalbaar op jouw adres?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 2, 2025

Ik heb geen idee eigenlijk. Heb je wat aan de bovenstaande gegevens van een speedtest vanaf de laptop? Dat is wel via wifi trouwens, de tv ontvangers zijn rechtstreeks bedraad aangesloten op het KPN modem.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

@ATvS dat ziet er prima uit. Heb je sneller internet buitengebied? (dan heb je een extra , zwart 4G modem).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 2, 2025

Nee, dat niet.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Ah oke. Dan verbaasd me de opmerking over 1 HD ontvanger eigenlijk ook al wel, met je huidige snelheid moet 2 HD ontvangers ook prima lukken. 

Kun je je profiel invullen met postcode, huisnummer en klantnummer? Dan kan een moderator dit verder uitzoeken: https://community.kpn.com/settings/profile

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 2, 2025

Als het goed is staan die gegevens er nu in.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Ok, dan is het nu even afwachten. Het kan een paar dagen duren voordat een moderator reageert.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 2, 2025

Bedankt zover.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 4, 2025

Goedemorgen ​@ATvS , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Logisch dat je via beide tv ontvangers via HD wenst te kijken dus goed dat je daar via deze weg melding van maakt! Omdat je je profiel al had ingevuld, ben ik meteen een kijkje gaan nemen en heb deze instellingen net voor je aangepast; beide ontvangers staan nu ingesteld op HD. En dat is op jouw adres ook geen enkel probleem omdat er voldoende bandbreedte is. Laat je ons even weten of je nu ook echt op beide tv ontvangers in HD kunt kijken? Alvast bedankt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 4, 2025

Top, heel hartelijk dank. Ik zal dit vanavond meteen proberen. Ik laat nog van mij horen. Nogmaals dank zover.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 4, 2025

Alvast graag gedaan en zie je bevindingen graag tegemoet ​@ATvS 😊

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 4, 2025

Goedenavond,

Helaas is er niks veranderd. Als ik bij de beeldscherm instellingen SD verander in HD of bij de andere ontvanger in UHD, springt deze na het opslaan weer terug naar SD. Ook na het opnieuw opstarten van 1 van de ontvangers. Hopelijk heb je nog andere opties voor me.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

@Jeroen-bart Engelen zou jij misschien mee willen kijken? 🙂

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@ATvS (en ​@Lvd91)

Of een ontvanger SD of HD (of HD+) is hangt van een aantal factoren af.

Als eerste je internet snelheid. Dit informeert dan een systeem om voor jou een zogenaamd bandbreedte profiel te bepalen. Dit profiel wordt dan ingesteld op onze servers voor jouw account. En dan heb je ook op de ontvangers zelf nog de instelling of je HD of niet wilt, dat is de “kwaliteits voorkeur”.

Dit alles samen werkt dan als volgt: het bandbreedte profiel bepaald hoeveel ontvangers je kunt aansluiten en hoeveel daarvan SD of HD mogen zijn. Volgens mij heeft de server ook nog een proces om te kijken naar je verbinding en kan daarmee ontvangers terug schakelen naar SD als er problemen worden gevonden met je verbinding. Die instelling op je ontvanger zelf is eigenlijk alleen bruikbaar als je meer ontvangers hebt dan dat je ontvangers in HD kunt gebruiken omdat je dan kan kiezen welke ontvangers SD zijn, en welke HD. Maar als je alles op HD instelt gaat het nog steeds niet werken en bepaald de server welke er HD zijn en welke niet. Hoe dit bepaald wordt weet ik niet,

Ik vermoed dat jouw bandbreedte profiel beperkend is. Ik zal morgen eens een moderator aanspreken om jouw gegevens te kunnen opvragen, dan kunnen we laten kijken naar de instelling van dat profiel.

Of wellicht dat ​@TijtheMan of ​@TV Apps Team er naar willen kijken voordat ik in de lucht ben 😁

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

@Jeroen-bart Engelen bedankt voor je reactie, fijn dat je het voor de TS wilt uitzoeken😊

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 4, 2025

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal. Misschien heeft Jan hier morgen ook nog wat aan toe te voegen, zodat het misschien toch opgelost kan worden. Nog even voor de duidelijkheid, ook los van elkaar blijft geen van de beide ontvangers op HD staan.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Als test: kun je de ander wel op HD zetten als je er eentje uitzet? (Stekker eruit) En blijft die dan ook op HD staan?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025
  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.

HD SD, wordt dat aangegeven?

Zo ja waar?

P.S.

Er is bijna niets in UHD (althans bij de tv zenders) en voor de 2 4K zenders die het hebben, moet je extra per maand betalen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 5, 2025

Hoi ​@joop2011 .

De Arris VIP5202 heeft maar 2 standen: SD en UHD. Waarbij UHD staat voor HD én 4k/uhd. Het is een 4k ontvanger. Via o.a. de Netflix app daarin kun je 4k kijken (mits je het duurste abonnement bij Netflix hebt. Of de 4k/uhd zenders.

De Arris VIP2952 heeft SD en HD als instellingen. Want dát is een HD ontvanger.

Ik vermoed, uit de tekst, dat TS van elk 1 heeft. Maakt 2.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 5, 2025

Hoi ​@ATvS , ik ben er even wat dieper ingedoken en denk inmiddels te weten waarom het niet mogelijk is om beide tv ontvangers op HD in te stellen en dit zit hem niet in de snelheid, die is meer dan voldoende. Bij jouw abonnement heb je maar 1 tv ontvanger (en daarnaast nog een Digitenne ontvanger) en dat is ook de reden dat de 2e ontvanger geen HD pakt. Als je via MijnKPN een extra tv ontvanger bestelt, dan kun je deze uiteraard wel instellen op HD. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

Hoi ​@joop2011 .

De Arris VIP5202 heeft maar 2 standen: SD en UHD. Waarbij UHD staat voor HD én 4k/uhd. Het is een 4k ontvanger. Via o.a. de Netflix app daarin kun je 4k kijken (mits je het duurste abonnement bij Netflix hebt. Of de 4k/uhd zenders.

De Arris VIP2952 heeft SD en HD als instellingen. Want dát is een HD ontvanger.

Ik vermoed, uit de tekst, dat TS van elk 1 heeft. Maakt 2.

Dank je ​@PeterG 

Ik kon nergens vinden welke KPN tv ontvanger hij / zij heeft.

De Arris VIP 5202 begrijp ik.

De Arris VIP 2952 heb ik vele jaren gehad is is mij ook 100% bekend.

Mooie en stabiele ontvanger, maar ondertussen zwaar verouderd en traag in vergelijking met de moderne tv ontvangers.

Maar er zijn heel erg weinig tv zenders die in UHD (1080P met HDR) of 4K (UDH met 4K resolutie en HDR (meestal dacht ik of altijd)) verzenden.

De reden dat ik vraag aan ​@ATvS hoe hij verbonden is en wat er tussen zit is, omdat een DVS of verkeerde switch ook voor dit soort problemen kan zorgen.

Download is ruim voldoende zag ik, dus daar kan het niet aan liggen.

En aan het antwoord van ​@Jan van KPN begrijp ik dat hij 1 KPN tv ontvanger heeft die met UTP aan het netwerk is verbonden en de 2de een Digitenne ontvanger is. (maar Digitenne kan toch op HD?)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

Misschien een gekke gedachte maar zou het kunnen dat de ontvangers die ​@ATvS gebruikt misschien onder een ander abonnement actief staan?

@Jan van KPN als ik het goed begrijp staat er dus in het abonnement qua factuur één ontvanger, maar staan er wel 2 ontvangers gekoppeld aan het abonnementsnummer van ​@ATvS ? Mogelijk moet er 1 verwijderd worden? Geen idee of dat een conflict geeft in dit geval. 

Ik vind het wel opvallend dat ​@ATvS aangeeft dat het ook niet lukt om één ontvanger op HD te zetten. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

@Lvd91 

Je bedoelt dat er waarschijnlijk een illegale (via Marktplaats) ontvanger door ​@ATvS  wordt gebruikt.

Dat zou inderdaad ook veel kunnen verklaren.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Misschien een gekke gedachte maar zou het kunnen dat de ontvangers die ​@ATvS gebruikt misschien onder een ander abonnement actief staan?

Nee, de ontvangers hangen direct aan het abonnement.

Je bedoelt dat er waarschijnlijk een illegale (via Marktplaats) ontvanger door ​@ATvS  wordt gebruikt.

Dat zou inderdaad ook veel kunnen verklaren.

Als ik naar de historie van het account kijkt lijkt het er eerder op alsof de originele ontvanger is verwisseld voor een nieuwere, maar is de oude ontvanger nooit terug gestuurd.

Als de tweede ontvanger van het account wordt gehaald, dan zou de overgebleven ontvanger wel op HD moeten gaan werken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

@Jeroen-bart Engelen Ah oke helder. Dit zou dan wel door jou of Jan handmatig gedaan moeten worden toch? Simpelweg een 2e ontvanger huren zal de huidige 2e niet ontkoppelen denk ik.🙂