Skip to main content
Beantwoord

TV-ontvangers blijven niet op HD staan

• November 2, 2025
  • 38 reacties
  • 498 keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 5, 2025

@Jeroen-bart Engelen Ah oke helder. Dit zou dan wel door jou of Jan handmatig gedaan moeten worden toch? Simpelweg een 2e ontvanger huren zal de huidige 2e niet ontkoppelen denk ik.🙂

Heb ik inmiddels gedaan :)
@ATvS , kun je eens kijken of de ontvanger met het merk Arcadyan nu wel in HD werkt?

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@Jeroen-bart Engelen Ah oke helder. Dit zou dan wel door jou of Jan handmatig gedaan moeten worden toch? Simpelweg een 2e ontvanger huren zal de huidige 2e niet ontkoppelen denk ik.🙂

Heb ik inmiddels gedaan :)
@ATvS , kun je eens kijken of de ontvanger met het merk Arcadyan nu wel in HD werkt?

Ik heb de overgebleven ontvanger op HD gezet, want die stond nog op de voorkeur van SD. Die geeft nu HD beeld kan ik zien.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

​​@Jan van KPN je vraagt of de Arcadyan ontvanger nu HD beeld geeft, kan ik daaruit op maken dat de andere ontvanger een Arris is?😉 Als dat een VIP5202 is, is het misschien beter om die te gebruiken en de Arcadyan te verwijderen en terug te sturen. 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 5, 2025

Dank jullie allen voor jullie inzet. Maar ik begrijp er eerlijk gezegd niet zoveel meer van. Wat ik wel kan zeggen is dat ik idd nog oude Arcadian ontvanger had liggen. Die vond ik laatst bij het opruimen. Waarschijnlijk is die toen der tijd niet terug gestuurd. Toen dacht ik, laat ik die eens op de slaapkamer aan gaan sluiten. Rond die tijd constateerde ik en misschien heeft het ermee te maken, dat een aantal zenders wel een erg wazig beeld vertoonden. Dat was dan op de ontvanger in de woonkamer, de Arris VIP2952. Omdat ik met bellen naar KPN niet verder kwam en dacht dat het dan misschien wel aan de ontvanger zou liggen, heb ik een vervangende ontvanger aangevraagd. Dat is de VIP5202 geworden. Deze ontvanger heb ik nu op uhd gezet, maar dan krijg ik de melding dat mijn tv dit niet ondersteund. Dat kan kloppen want het is al een wat oudere hd tv (welke ik binnenkort waarschijnlijk wel wil gaan vervangen). Wat moet/kan ik nu doen. Ik zou graag in de woonkamer tv in hd kwaliteit willen kijken en indien mogelijk ook graag in de slaapkamer,

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 5, 2025

Waarschijnlijk is het nog een HDREADY televisie. Dat is maximaal 720p en dat doet de 5202 niet. 

Want op een (full) HD televisie zou de 5202 het naar mijn idee gewoon moeten doen, of toch ook niet. Want op UHD geeft ie mogelijk ook een 4k/uhd signaal af. Maar dat weet ik niet zeker. Wel dat ie het op een HDREADY niet doet.

Wat is het merk en type van die televisie?

En binnenkort een nieuwe televisie kopen kan vrij letterlijk. Eind deze maand is het weer Black Friday. Dan zijn er flinke kortingen. Vaak gedurende enkele dagen en al enkele dagen voor 28 november. 

Via de smart-tv app kun je zonder meer HD kijken. Indien de tv niet geschikt is om de app op te downloaden kun je een streamingapparaatje kopen. Die zijn er al vanaf € 30. (Voor de slaapkamer bijvoorbeeld)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

@ATvS  Wat als je nu de Arcadyan aansluit op de TV in de woonkamer? De VIP5202 is nieuwer uiteraard en vandaar mijn opmerking, maar de Arcadyan zou ook nog steeds prima moeten werken🙂 Eventueel kun je dan een extra ontvanger huren , dat wordt dan een VIP5202. 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@ATvS Omdat je maar voor 1 ontvanger betaald mag je er ook maar 1 aansluiten en gebruiken. Vanmiddag heeft ​@Jan van KPN de 5202 van jouw account gehaald en dus kun je de 2260 gebruiken. Die werkt ook op HD. Mocht je liever de 5202 gaan gebruiken, dan kan dit ook. Geef dit dan aan en dan wissel ik morgen de ontvangers voor je om op onze servers. Die ontvanger die je niet aansluit moet je dan wel terug sturen. Ik geloof dat Jan je ook een retour pakket zou toesturen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 5, 2025

Het is een LG, type42LB650V-ZN, Dat is een full hd tv.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

@ATvS gebruik je de Digitenne ontvanger eigenlijk nog wel? Zoals ik het begrijp betaal je daar elke maand namelijk wel voor. Als je die niet meer gebruikt kun je die opzeggen en dan een reguliere ontvanger als 2e huren, voor de slaapkamer. Volgens mij zijn de kosten van een extra Digitenne ontvanger en een extra reguliere ontvanger gelijk dus je maandelijkse kosten veranderen dan niet.

Ik zou gewoon de Arcadyan testen op je LG TV, mogelijk gaat het daarmee wel goed in HD 🙂 Zorg wel dat je de VIP5202 dan nog even niet aansluit/activeert.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 5, 2025

Daarop zou mijns inziens de 5202 moeten werken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

@ATvS gebruik je de Digitenne ontvanger eigenlijk nog wel? Zoals ik het begrijp betaal je daar elke maand namelijk wel voor. Als je die niet meer gebruikt kun je die opzeggen en dan een reguliere ontvanger als 2e huren, voor de slaapkamer. Volgens mij zijn de kosten van een extra Digitenne ontvanger en een extra reguliere ontvanger gelijk dus je maandelijkse kosten veranderen dan niet.

Ik zou gewoon de Arcadyan testen op je LG TV, mogelijk gaat het daarmee wel goed in HD 🙂 Zorg wel dat je de VIP5202 dan nog even niet aansluit/activeert.

Digitenne gebruik ik in de zomer op de camping. En "natuurlijk" heb ik de VIP5202 gisteravond ook nog weer geprobeerd. Waarschijnlijk dus een niet zo slim achteraf. Toen kreeg ik een melding in de strekking van dat het maximale aantal ontvangers was bereikt. Het beste wat ik nu denk ik kan doen is een 2de ontvanger voor thuis aanvragen bij KPN en dan idd de Arcadyan eerst in de woonkamer gebruiken als het niet wil met de VIP5202. Deze laatste gaat dan naar de slaapkamer. Daar vind ik het minder erg als het daar op SD blijft staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • November 10, 2025

Beste allemaal,

Inmiddels heb ik de 2de ontvanger binnen gekregen en is de Arcadyan vervangen door eveneens een VIP5202. De Arcadyan haperde toch te veel. Alles werkt nu gelukkig ook in HD. De problemen zijn dus opgelost en de overtollige/defecte apparatuur is terug gestuurd naar KPN.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 11, 2025

Goed om te lezen ​@ATvS en fijn dat je dit hier ook nog even hebt willen laten weten, super!
Veel kijkplezier toegewenst en mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben, laat het ons dan ook vooral weer weten :)