Skip to main content
Beantwoord

TV Philips OLED 910 wit in het beeld te fel

• January 31, 2026
  • 7 reacties
  • 132 keer bekeken

Hallo, ik heb een Philips Oled 910 geinstalleerd met KPN TV kastje en constateer als kijker dat het wit in het beeld veels te fel wordt weergegeven. Als felle zon op sneeuw. Witte overhemden veranderen in felle spots bijv. Dit is alleen als ik TV kijk via het KPN TV kastje. Ga ik via de televisie zelf naar Netflix of andere streaming apps, dan is het wit in het beeld prima. Na allerlei beeldinstelling van de TV te hebben geprobeerd (bijv Oled contrast flink naar beneden, hielp niets) heb ik in het TV kastje het HDR signaal naar SDR gezet. Dit hielp wel om het wit bij tv kijken naar normaal contrast te krijgen. Het probleem lijkt dus in het signaal van het KPN kastje te zitten. Of hoe het wordt omgezet. Wie kan mij verder helpen? Is dit het beste wat ik kan doen? Zijn er nog andere opties om uit te proberen? Zie ik iets over het hoofd? Ik heb naar KPN helpdesk gebeld maar daar is het probleem niet bekend. Ik heb wel al oudere topics gevonden van aantal jaar geleden waar hetzelfde probleem werd gemeld. Dat zou toen in een update door KPN zijn opgelost. Bedankt, Judith 

Beste antwoord door Wartywolfs

Hallo ​@Judith7777 

Als je alleen kpn tv kijkt via de tv+ box, en verder de streaming apps op je tv gebruikt ipv. op de tv+ box, dan is de SDR instelling prima als dat beter beeld geeft.

Als je toch ook gebruik wilt maken van apps op de tv+ box die HDR ondersteunen, en stond HDR - continue aan voordat je die wijzigde?  Dan zou je HDR - automatisch kunnen proberen.

zie ook:

7 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 31, 2026

Hallo ​@Judith7777 

Als je alleen kpn tv kijkt via de tv+ box, en verder de streaming apps op je tv gebruikt ipv. op de tv+ box, dan is de SDR instelling prima als dat beter beeld geeft.

Als je toch ook gebruik wilt maken van apps op de tv+ box die HDR ondersteunen, en stond HDR - continue aan voordat je die wijzigde?  Dan zou je HDR - automatisch kunnen proberen.

zie ook:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 31, 2026

Beste Wartywolfs, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb alle stappen doorlopen van de link voor beeldinstellingen en kastje nu van SDR naar HDR automatisch gezet. Ik weet niet meer of ie gisteravond nog op continue stond :-) Ik heb oled contrast nu op 55 gezet en kijk nu naar een sneeuw/ijs tv zender en het ziet er hier en daar nog fel wit uit, maar al beter dan het eerst was. SDR maakt het nog wat minder vlekkerig

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Ik gok dat je de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box) hebt.

Zet HDR op automatisch.

En kies als voorkeur HDR, omdat tv UHD HDR gebruikt.

Zie ook hier.

Ik heb HDR op automatisch

2de instelling: HDR voorkeur.

Beeld: Multimode en beste beeldkwaliteit

Beeld resolutie heb ik op automatisch staan.

Verder moeten de instellingen van je tv goed staan:

Zie hier wat tips.

55 is natuurlijk veel en veel te laag voor contrast (dan is wit niet meer echt wit).

Ik weet niet hoe dat met Philips is, maar meestal kan je het beste Contrast tussen de 70 en 80 zetten.

Helderheid op 48 a 52

Kleuren op 60

Maar hier moet je een beetje mee spelen.

Via Google kan je meestal de ideale instellingen voor jouw tv vinden.

Als je HDR op automatisch hebt staan, dan kiest de DIW7022 automatisch SDR als er geen HDR signaal aanwezig is.

TIP:

Type niet alles achter elkaar, dat is op een monitor lastig leesbaar.

Begin zo nu en dan een zin weer van voren (met behulp van de return toets op het toetsenbord.😉

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 31, 2026

Beste Joop2011, bedankt voor de tips.

Ik heb ze nu zo ingesteld

bedankt voor de andere tip over achter elkaar typen

Geen eerdere ervaring met een community :-)

Hoop zo beter?

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Judith7777, welkom op de community. Je bent al goed op weg geholpen zo te zien door de anderen. Is het wit daarmee nu ook minder fel geworden, en prettiger te kijken?

Joop deelde het artikel uit onze Kennisbank over de beeldinstellingen voor de TV+ Box ook al, daar leggen we de verschillende opties ook uit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 3, 2026

Hoi Jasper van KPN, ja het is opgelost door in het tv kastje om te schakelen van HDR continue naar HDR automatisch. Het lijkt me wel fijn dat de technische dienst van KPN dit ook weet, toen ik belde werd dit niet als oplossing genoemd. Zeker nu jullie de actie hebben met Philips Qled tv. Is wel weer ander kwaliteit beeld dan Oled, maar toch. Ik kwam er ook niet uit met ChatGPT, die stuurde mij ook alle kanten op. Die heb ik een standje gegeven ;-)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

​@Judith7777 

Dat HDR probleem is niet alleen bij Philips, maar op alle tv's.

Ik dacht dat nieuwe KPN tv ontvangers DIW7022 ook ingesteld stonden op HDR automatisch.