Skip to main content
Vraag

TV+ Soundbox: hoe passthrough activeren voor soundbar?

• April 23, 2025
  • 95 reacties
  • 2593 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste,

Vandaag heb ik de nieuwe KPN tv+ soundbox binnengekregen. De reden is vooral dat het betere hardware heeft en het oude KPN tv+ model te langzaam is.

Ik wil geen audio vanuit de box, maar gewoon vanuit mijn geluidsinstallatie via (e)ARC. Het kopje met geavanceerde geluidsinstellingen is lichtgrijs en ik kan er dus niet naartoe navigeren. Iemand tips, of kan iemand van KPN mij assisteren?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

95 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 23, 2025

Beste ​@cene-utr 

Dat kan niet, het geluid kan alléén vanuit de TV+ soundbar.

Je kunt eventueel via Bluetooth wel een externe speaker aansluiten, maar verder zijn er geen externe aansluitmogelijkheden, behalve de HDMI naar de tv zelf en een LAN-poort voor een bekabelde verbinding naar de modem/router:

• Nieuwkomer
  • April 23, 2025

Is ie ook te koop ipv huur a 6 euro per maand?

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 23, 2025

Is ie ook te koop ipv huur a 6 euro per maand?

Nee, de soundbox is alleen te huur !!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 23, 2025

Beste ​@cene-utr 

Dat kan niet, het geluid kan alléén vanuit de TV+ soundbar.

Je kunt eventueel via Bluetooth wel een externe speaker aansluiten, maar verder zijn er geen externe aansluitmogelijkheden, behalve de HDMI naar de tv zelf en een LAN-poort voor een bekabelde verbinding naar de modem/router:

Er is wel gewoon ondersteuning voor HDMI 2.1, dus audio zou makkelijk vanuit hdmi uitgezonden kunnen worden zoals alle andere kastjes van kpn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Om het geluid via eARC te laten lopen.

• Sluit de box rechtstreeks aan op de televisie.
  • Verbindt de televisie met z'n (e)ARC hdmi aansluiting aan op de overeenkomstige aansluiting op je audio set. 

Er is geen andere manier.

Geen idee of je de interne speakers uit kunt zetten. Maar ik denk zo maar van niet.

➡ Uiteraard is de Soundbox bedoelt voor gebruik ZONDER extra audioset.

De instellingen onder geavanceerde geluidsinstellingen zijn op de Soundbox niet van toepassing. Dat zijn namelijk:

Optische uitgang aan/uit (die is er op de SB niet)

Dialoog verbetering (standaard op de SB)

Audio kwaliteit; automatisch, DDP, PCM, Passthrough. (niet nodig i.v.m. interne speakers)

Audio vertraging: is sowieso gesynchroniseerd door geïntegreerd systeem.

Zie verder 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

Dus :

Ik heb een hifi systeem met hdmi. Zodra die aan gaat gaat geluid naar de hifi installatie.

(Diw7022)

Werkt dit wel of niet. In de kpn winkel hengelo kreeg ik geen duidelijk antwoord.

Ik vond het geluid in de winkel zelfs bar slecht. Geen hoge tonen te horen. Alleen de midden speaker kwam geluid uit muziek klonk niet mooi. Nu is dit in de winkel in een woonkamer zal het vast anders zijn.omdat deze box android 12 heeft zou ik hem graag willen.

Is het zo zodra ik deze neem dat ik hem een aantal maanden moet gebruiken? Of mag ik hem na een proefperiode van een maand weer terugsturen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Met de DIW7022 werkt het wel. 

Met de Soundbox VSB3918 werkt het niet. Deze is juist voor diegene die geen los audio systeem willen. 

Ik merk geen problemen met de DIW7022 onder OS 11. Ten opzichte van m'n eigen Nokia met OS 12.

• Deelnemer
  • April 23, 2025

Kan de kpn soundbox gebruikt worden zonder de interne speakers zodat ik mijn eigen soundbar kan gebruiken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Kan de kpn soundbox gebruikt worden zonder de interne speakers zodat ik mijn eigen soundbar kan gebruiken

Nee. Het geluid komt alleen uit de eigen speakers van de Soundbox. Er is geen audio uitgang en via hdmi alleen video uitvoer. ​@Wim1326 .

• April 23, 2025

Waarschijnlijk niet. Als deze box tussen de externe Geluidsuitvoer op de TV  te voorschijn komt mischien wel. Dat kan enkel een gebruiker van deze box bevestigen of weerleggen.

• Deelnemer
  • April 23, 2025

Ik sluit de kpn sounbox op de tv hdmi ingang en mijn soundbar op de arc hdmi uitgang van mijn tv. Dat zou dan toch moeten werken 

• April 23, 2025

Ik sluit de kpn sounbox op de tv hdmi ingang en mijn soundbar op de arc hdmi uitgang van mijn tv. Dat zou dan toch moeten werken 

Als deze box inderdaad geen audio naar de TV stuurt gaat dat helaas niet werken.

Je kan jouw Soundbar enkel gebruiken voor de apps op jouw TV.

Zoals al aangegeven het is een standalone product, dus heeft deze box weinig meerwaarde als iemand een  eigen audio systeem heeft.

• Topper
  • April 23, 2025

Als ik het goed begrijp is de hdmi aansluiting naar de TV alleen voor video VAN de soundbox NAAR de TV. Als ik de soundbox zou installeren dan kan ik mijn CD-speler niet meer aansluiten. De hdmi aansluiting van de soundbox is bezet door de TV en als ik de CD-speler op een hdmi aansluiting van de TV aansluit heb ik dus geen audio van de TV naar de soundbox…
Dat is erg jammer, of heeft iemand een idee hoe dat wel zou kunnen ?

HDMI switch oid ??

• April 23, 2025

Ik zie dat de box ARC en eArC ondersteund dan zou deze box de audio van jouw CD speler via de TV moeten kunnen weergeven ​@PDriesen 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Als ik het goed begrijp is de hdmi aansluiting naar de TV alleen voor video VAN de soundbox NAAR de TV. Als ik de soundbox zou installeren dan kan ik mijn CD-speler niet meer aansluiten. De hdmi aansluiting van de soundbox is bezet door de TV en als ik de CD-speler op een hdmi aansluiting van de TV aansluit heb ik dus geen audio van de TV naar de soundbox…
Dat is erg jammer, of heeft iemand een idee hoe dat wel zou kunnen ?

HDMI switch oid ??

Elke tv heeft 3 à 4 hdmi aansluitingen.

Met DVD/BRD speler op een andere HDMI van je tv komt het geluid daarvan dus uit de tv luidsprekers; niet uit de kpn Soundbox want dat is echt niet mogelijk. ​@PDriesen .

De Soundbox kan alleen externe bronnen weergeven als je die via Bluetooth kan verbinden. En dat is met een DVD/BRD speler ook niet ondersteund.

Aanvulling: via (e )ARC zou dus wel kunnen, maar dat moet je tv ook ondersteunden. De box dan op de (e )ARC van de tv aansluiten. DVD/BRD speler op andere hdmi poort van tv. Ondersteund je (oude) tv geen (e )ARC dan houdt het helemaal op.

Met de DIW7022 en eigen soundbar heb je meer en makkelijker mogelijkheden.

• April 23, 2025

@PeterG dan heeft die Arc en eARC dus geen enkele nut.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Ik heb zojuist een aanvulling getypt, ​@Rowi. 

Heel veel mensen die voor de soundbox kiezen zullen echter een oudere tv zonder (e)ARC hebben. Bij een modernere tv lijkt mij het tv geluid ook al beter dan van de soundbox.

• Topper
  • April 23, 2025

@PeterG Ok, ik HEB een tv met e-arc. En eerlijk gezegd is de geluidskwaliteit van de tv-speakers kl… Vandaar dat ik die niet wil gebruiken. Als de cd-speler op een van de andere hdmi poorten van de tv audio levert en de soundbox krijgt die via e-ARC/ARC ( audio return channel ) netjes binnen zou het kunnen werken. Resteert alleen nog de vraag: als ik radio aan heb staan gaat het beeld netjes op zwart (instelling op tv+ box die vaststelt dat er geen video signaal is). Als dat ook zo werkt bij de cd-speler zou alles opgelost zijn. Maar daar heb ik ook nog geen zekerheid over. Nog maar even een paar nachtjes over slapen. 😵‍💫

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 23, 2025

Die functie heeft in zoverre nut dat je met 1 toets 2 apparaten tegelijk aan- en uit kunt zetten ​@Rowi. 

Maar misschien denk ik verkeerd, want ik gebruik die functie nooit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Wat een gepruts ​@PDriesen .

Houd de DIW7022. En koop een losse soundBAR. Als je er een koopt met meerdere hdmi INgangen dan kan de CD-speler (mits dus een DVD/CD dan wel BRD speler met hdmi uitgang) direct op de soundBAR. En dus tv geheel uit met spelen CD (wat alleen audio is). Bij DVD dan wel BRD zet je de tv erbij aan.

Dit kan ook met de DIW7022 via optical op de soundbar (die adviseer ik en niet hdmi, die beter direct in tv).

Want één ding is zeker…. ook met '’zwart'’ beeld blijft je scherm stroom verbruiken. Dus die functie lijkt leuk, maar is niet zo gunstig voor je energiefactuur.

En een CD/DVD /BRD speler zal die functie (geen beeld bij CD) niet hebben.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025

Die functie heeft in zoverre nut dat je met 1 toets 2 apparaten tegelijk aan- en uit kunt zetten ​@Rowi. 

Maar misschien denk ik verkeerd, want ik gebruik die functie nooit.

Je verwart het met HDMI CEC ​​@JanD .

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 23, 2025

Je verwart het met HDMI CEC ​​@JanD .

Weer wat geleerd ​@PeterG 😉

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

Met de DIW7022 werkt het wel. 

Met de Soundbox VSB3918 werkt het niet. Deze is juist voor diegene die geen los audio systeem willen. 

Ik merk geen problemen met de DIW7022 onder OS 11. Ten opzichte van m'n eigen Nokia met OS 12.

Ik merk zeker problemen , maar goed niet iedereen vind de hikkups erg , daarom is er niet veel reactie hierover. Ik heb een tv box met os 12 en die heeft geen enkel probleem. Ik wil alleen alles identiek bediend hebben in huis dus alles met dezelfde remote. Daarom zou de soundbox een optie zijn, maar met de test was niet duidelijk vermeld dat het om een losstaand product zou zijn, dus de hoop die iedereen heeft is weg. Dus er is veel teleurstelling.

En wie wil er een los boxje met alleen de speakers op de box die aan kunnen? Je moet toch geluid naar tv en hifi instalatie hebben. Ps waarom zit er een 3.5mm audio uitgang op deze box?

• April 23, 2025

@PDriesen heeft jouw TV geen optie om het beeld uit te schakelen. En je hebt het dus over een Audio CD speler, had je daar nooit een ander audio systeem bij? Ik zou jouw eigenlijk net als PeterG doet een echte soundbar adviseren als jouw cd speler een optische uitgang heeft.

Ps ​@steffen1 deze box is toch nagenoeg meteen aangekondigd als stand alone. Dat werdt al duidelijk in het topic toen de test nog niet eens officieel was aangekondigd. En waar zie jij op de soundbox een 3,5 mm audio uitgang? Die wordt nergens genoemd. Mogelijk zie je de voeding poort aan voor die audio uitgang.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

@PDriesen heeft jouw TV geen optie om het beeld uit te schakelen. En je hebt het dus over een Audio CD speler, had je daar nooit een ander audio systeem bij? Ik zou jouw eigenlijk net als PeterG doet een echte soundbar adviseren als jouw cd speler een optische uitgang heeft.

Ps ​@steffen1 deze box is toch nagenoeg meteen aangekondigd als stand alone. Dat werdt al duidelijk in het topic toen de test nog niet eens officieel was aangekondigd. En waar zie jij op de soundbox een 3,5 mm audio uitgang? Die wordt nergens genoemd. Mogelijk zie je de voeding poort aan voor die audio uitgang.

Audio uitgang werd mij in de winkel verteld.

En nee niet als stand alone box.

Ps ik kreeg ook de opmerking hij is identiek aan de 7022 ... Nee dus hij is hardwarematig beter en ook android 12 met hybride beeldfrequentie.

Maar dat je in een tvbox alles uitschakeld.is toch van de zotte. Simpel een hdmi uitvoer en invoer via arc aan laten zodat je hifi installatie er achter kan en dat je een keuze maakt tv speakers of box audio ... Sorry en dat je hier al personen ziet die hem zelfs hebben besteld en dan hiermee verrast worden. Dan is er geen duidelijke communicatie geweest. 

En zeker intern met winkelpersoneel die het kastje moeten verkopen.. sorry ik heb zelf het kastje bediend( met gelijk een vastloper) 

Is raar. 

Niet ten nadelen van de verkoper zelf ,als je de info niet krijgt kan je ook niets. 

Ik keek erg uit naar deze tv ontvanger. Maar nu ik merk dat hij totaal kaal is gemaakt. Zonde.