Skip to main content
Vraag

TV+ Soundbox: hoe passthrough activeren voor soundbar?

• April 23, 2025
  • 95 reacties
  • 2593 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

95 reacties

• April 23, 2025

@steffen1 jij wil toch zelf 'alles' uitschakelen, waarmee ik de interne luidspreker bedoel.

Volgens mij is er niets 'kaal' aan dit apparaat alleen hoor jij niet bij de doelgroep waar dit product voor is bedoeld. 

Het zou natuurlijk vreemd zijn dat in deze box geen betere/nieuwere hardware zou zitten. Voor een mediaspeler maakt in mijn ogen de Android versie weinig verschil maar daar zal ik te weinig kennis voor hebben. 

Maar de volgende box mag dus zonder de Bose speaker. Want dat is uiteraard die 6 euro, puur licentie voor die naam.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 23, 2025

Beste,

Vandaag heb ik de nieuwe KPN tv+ soundbox binnengekregen. De reden is vooral dat het betere hardware heeft en het oude KPN tv+ model te langzaam is.

Ik wil geen audio vanuit de box, maar gewoon vanuit mijn geluidsinstallatie via (e)ARC. Het kopje met geavanceerde geluidsinstellingen is lichtgrijs en ik kan er dus niet naartoe navigeren. Iemand tips, of kan iemand van KPN mij assisteren?

Ik geloof dat je via de Android- instellingen de interne speakers kunt uitschakelen. Tijdens de test is het mij ook gelukt. Kijk eens bij Algemene apparaat instellingen; daar zou volgens mij ook een sectie met geluidsinstellingen moeten staan. Tenzij ze het inmiddels geblokt hebben, maar dat lijkt me sterk.

• April 24, 2025

@bnh zijn dat niet die geavanceerde instellingen die licht grjjs zijn volgens dit bericht?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 24, 2025

@bnh zijn dat niet die geavanceerde instellingen die licht grjjs zijn volgens dit bericht?

Ik ben overgestapt naar NLZIET I.v.m de AppleTV app, dus ik kan niet meer meekijken.

Er zou een extra menu moeten zijn, van android tv zelf, je kan daar onder anderen een reboot uitvoeren. Daar zouden ook iets van extra instellingen moeten staan.

• April 24, 2025

Ik ben overgestapt naar NLZIET I.v.m de AppleTV app, dus ik kan niet meer meekijken.

Er zou een extra menu moeten zijn, van android tv zelf, je kan daar onder anderen een reboot uitvoeren. Daar zouden ook iets van extra instellingen moeten staan.

je bent in ieder geval de eerste die vanuit gebruikers ervaring reageert. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 24, 2025

Ja het is een mooi ding! Als je geen soundbar hebt is het een prima alternatief.

• April 24, 2025

Ik kwam in het hoofd topic een reactie tegen betreffende de ontwikkelaars opties.

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/ontdek-de-kpn-tv-soundbox-kleine-box-groots-geluid-633669/index4.html?postid=2113479#post2113479

Dat is dan de oplossing voor ​@steffen1  en ​@cene-utr 

• Deelnemer
  • April 24, 2025

Net het nieuwe kastje (tv+ soundbar) geinstalleerd. Het klopt inderdaad dat er geen geluidsuitvoer mogelijk is via HDMI, alleen via de interne speaker.

Ik heb het idee dat de geluidsuitvoer via HDMI software matig is dicht gezet. Als dit niet wordt gewijzigd gaat het kastje volgende maand retour. 

Geen audio uitvoer via HDMI? Dat is toch wel een bijzondere beperking. Laat de klant kiezen, of alleen geluid via het kastje, of alleen geluid via versterker ((e)ARC)), of combinatie.

Ben bang indien de geluidsuitvoer via HDMI mogelijk is dat er weer synchronisatie problemen gaan spelen (zoals bij de gewone tv+ box).

Al met al weer niet tevreden, geluid via het kastje is gewoonweg slecht (vergeleken met versterker, subwoofer en zuilen). Ik dacht hem te gebruiken voor extra dialoog icm mijn versterker maar helaas.

Hopen op een update anders kastje terug en terug naar de oude tv+ box met haperend beeld bij diverse apps en regelmatig synchronisatie problemen met het geluid.

Echt jammer dit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

En ben het m.b.t. de Soundbox en de beperking alleen geluid via de box zelf helemaal eens. ​@EvD72 

maar eh…

en regelmatig synchronisatie problemen met het geluid.

Welke? Echt, al ruim een jaar geen last meer van. Welke zender is ook aanzet. Tenzij de zender er zelf last van heeft. Zoals laatst met een locatie uitzending op Ziggo Sport. Vanuit de studio was het wel sync. Lag dus niet aan kpn of de DIW7022.

• Deelnemer
  • April 24, 2025

En ben het m.b.t. de Soundbox en de beperking alleen geluid via de box zelf helemaal eens. ​@EvD72 

maar eh…

Welke? Echt, al ruim een jaar geen last meer van. Welke zender is ook aanzet. Tenzij de zender er zelf last van heeft. Zoals laatst met een locatie uitzending op Ziggo Sport. Vanuit de studio was het wel sync. Lag dus niet aan kpn of de DIW7022.

@PeterG 

De synchronisatie problemen zijn niet zozeer tijdens tv kijken maar tijdens een opname en dan doorspoelen. De ene keer loopt het geluid via de optische uitgang niet synchroon en dan weer via ARC. Ik moet continue wisselen tussen optisch en ARC. Soms blijft het geluid voor een aantal dagen goed en dan opeens weer dagelijks asynchroon. Ook als ik de tv+ box zonder versteker gebruik (alleen via tv speaker).

Dan nog het probleem met schokkende beelden indien ik Netflix of Prime kijk, andere apps hebben dit niet. Voor Netflix en Prime switch ik naar mijn smart tv en geen problemen. Nu met het nieuwe kastje is het schokken opgelost (android 12) maar is er alleen geluid via het kastje en niet via HDMI.

Het enige wat goed werkt is de tv+ applicatie, geen synchronisatie problemen met geluid alleen zit je weer met brakke beeldkwalitiet in vergelijk met de tv+ box.

Ben jaren geleden overgestapt naar de tv+ box waar ik veel spijt van heb. Met het oude kastje (ben even de naam kwijt, geschikt voor 4K UHD) nooit problemen met het geluid en apps zoals Netflix keek ik toch al via de smart tv. De tv+ box leek een uitkomst (alle apps die ik nodig heb via 1 kastje) maarja, schokkende beelden via bepaalde apps en af en toe asynchroon geluid.

Al met al werken de apps via de tv+ soundbar prima (geen schokken meer) en het geluid blijft synchroon via de speaker. Het probleem wat nu weer speelt is dat er geen audio uitvoer via HDMI mogelijk is en hierdoor een beperking voor geluid van toepassing is.

Ik wil graag goed beeld en goed geluid en apps die niet schokken, blijkbaar is dat niet te combineren.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

maar eh…

Lees in ander topic een tip: ontwikkelaarsoptie inschakelen (even op internet zoeken hoe) en dan geluid alleen via hdmi inschakelen.

Als het klopt werkt het dan en dan is het bewijs van softwarematige blokkade aangetoont.

Ik ben blij dat ik niet in de kpn winkel het lastje heb besteld.

Hier idem met de 7022, synchro problemen .en veeleer elende. Net bij buurman geweest en die heeft (incl meerdere bekenden) synchro problemen en dagelijks resetten. En gekke problemen.

Dit zijn oude mensen die niet zomaar een hardware reset kunnen uitvoeren. 

Kpn schaam je. Dit is zo stom om de hdmi te blokeren met audio... 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Dat heeft duidelijk niet iedere DIW7022 ​@EvD72 . Hier alleen via optisch. Twee routes. Via hdmi naar tv en van daaruit optisch naar de versterker. En ook direct van 7022 optisch naar versterker.

Beide routes nooit meer out of sync hier. Ook niet na spoelen.

Apart.

Als je nu geen DIW meer hebt na omruil voor de SoundBox, dan krijg je dus nu een andere DIW.

PS iets anders: ik zit een beetje met de afkorting voor de Soundbar en Soundbox. Kom nu voor beide op SB 😉.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Dat heeft duidelijk niet iedere DIW7022 ​@EvD72 . Hier alleen via optisch. Twee routes. Via hdmi naar tv en van daaruit optisch naar de versterker. En ook direct van 7022 optisch naar versterker.

Beide nooit meer out of sync hier. Ook niet na spoelen.

Apart.

Als je nu geen DIW meer hebt na omruil voor de SoundBox, dan krijg je dus nu een andere DIW.

PS iets anders: ik zit een beetje met de afkorting voor de Soundbar en Soundbox. Kom nu voor beide op SB 😉.

Laten we eens een duidelijk forum item aanmaken waar iedereen kan melden welke synch problemen er nog zijn. Wie wel en wie niet. Incl de hardware en internetverbinding

Ik heb bv pairbounding koper en kpn komt niet op glas. Dat is niet vergelijkbaar met glas. 

• April 24, 2025

Pair bonding en  glas of koper heeft met mijn kennis weinig met audio sync te maken. Ook mijn VIP 5202 heeft op enkele kanalen met name de NPO regelmatig audio sync issues.

Ps ​@PeterG niet afkorten. Gewoon Soundbox of Soundbar gebruiken. Of VS voor Video Soundbox de aanduiding die Sagemcom zelf gebruikt. De Soundbox van Sagemcom lijkt een  heel ander product te zijn. Bron

• Deelnemer
  • April 24, 2025

maar eh…

@PeterG 

Al met al werken de apps via de tv+ soundbar prima (geen schokken meer) en het geluid blijft synchroon via de speaker. Het probleem wat nu weer speelt is dat er geen audio uitvoer via HDMI mogelijk is en hierdoor een beperking voor geluid van toepassing is.

Ik wil graag goed beeld en goed geluid en apps die niet schokken, blijkbaar is dat niet te combineren.

Trouwens, nog even over de schokkende beelden:

Dit schokken gebeurt indien de 50hz mode is ingeschakeld, op 60hz geen problemen. Alleen loopt het geluid dan asychroon en dit is niet goed te krijgen (oude tv+ box)

Ook met de nieuwe tv+ soundbox schokt het beeld bij bepaalde apps op 50hz en is dit verholpen bij 60hz. Het voordeel hier is dat het geluid synchroon blijft (via de interne speakers).

• April 24, 2025

@EvD72 dat is redelijk logisch veel of eigenlijk alle Amerikaanse series zijn gemaakt op basis van 60 hz en geen Europese 50hz. Bij 50hz moet er conversie plaatsvinden, vandaar de schokkerigheid die jouw opvalt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

De Soundbox van Sagemcom lijkt een  heel ander product te zijn. Bron

Volgens mij is de Video Soundbox daar dezelfde als die kpn kortweg Soundbox noemt ​@Rowi. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 24, 2025

Trouwens, nog even over de schokkende beelden:

Jullie zijn toch wel 18+😎

• April 24, 2025

De Soundbox van Sagemcom lijkt een  heel ander product te zijn. Bron

Volgens mij is de Video Soundbox daar dezelfde als die kpn kortweg Soundbox noemt ​@Rowi. 

Wat dus een foutieve aanduiding is in mijn optiek.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

@cene-utr Heel eerlijk vond ik het terecht dat de interne speakers uitzetten niet kan. Het is tenslotte de hoofdreden waarom je voor deze box kiest, was mijn beredenering. Toch hebben jullie mij er anders naar laten kijken: het verschil in specificaties in deze box kan ook een reden zijn om hiervoor te kiezen.

Voor 6 euro per maand is een klein beetje baas over je apparaat (in bruikleen) niet meer dan normaal. Ik snap best wel dat ze dit standaard hebben uitgezet, omdat ze liever willen dat je de box aanschaft voor het geluid.

Ondanks dat ik vermoed dat KPN hier geen fan van is, denk ik dat ik dit wel mag delen als klantervaring. Het is een omweg via bestaande wegen. Dat KPN dit alleen niet standaard ondersteunt, zegt wel dat we niet bij KPN mogen klagen als het niet (lekker) werkt, wel zo eerlijk.

Via deze stappen kan je ontwikkelaarmodus aanzetten. Klinkt ingewikkeld, maar is heel makkelijk. Daarna verschijnt er op de pagina Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Weergave en Geluid > Verwerking van geluid de mogelijkheid om het vinkje aan te zetten bij “Geluid naar HDMI”.

Daarna blijft geluid van de interne speaker uit en hoor je de speakers van de TV zelf.

• Deelnemer
  • April 24, 2025

@EvD72 dat is redelijk logisch veel of eigenlijk alle Amerikaanse series zijn gemaakt op basis van 60 hz en geen Europese 50hz. Bij 50hz moet er conversie plaatsvinden, vandaar de schokkerigheid die jouw opvalt.

@Rowi. Ja dat is bekend maar ik doelde eigenlijk op het contnue asychroon lopen van het geluid indien op 60hz ingesteld op de oude tv+ box (op 50hz is dit niet). Bij de nieuwe box is dit niet (wellicht wel indien er audio out via HDMI beschikbaar komt).

• Deelnemer
  • April 24, 2025

@cene-utr Heel eerlijk vond ik het terecht dat de interne speakers uitzetten niet kan. Het is tenslotte de hoofdreden waarom je voor deze box kiest, was mijn beredenering. Toch hebben jullie mij er anders naar laten kijken: het verschil in specificaties in deze box kan ook een reden zijn om hiervoor te kiezen.

Voor 6 euro per maand is een klein beetje baas over je apparaat (in bruikleen) niet meer dan normaal. Ik snap best wel dat ze dit standaard hebben uitgezet, omdat ze liever willen dat je de box aanschaft voor het geluid.

Ondanks dat ik vermoed dat KPN hier geen fan van is, denk ik dat ik dit wel mag delen als klantervaring. Het is een omweg via bestaande wegen. Dat KPN dit alleen niet standaard ondersteunt, zegt wel dat we niet bij KPN mogen klagen als het niet (lekker) werkt, wel zo eerlijk.

Via deze stappen kan je ontwikkelaarmodus aanzetten. Klinkt ingewikkeld, maar is heel makkelijk. Daarna verschijnt er op de pagina Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Weergave en Geluid > Verwerking van geluid de mogelijkheid om het vinkje aan te zetten bij “Geluid van HDMI”.

Daarna blijft geluid van de interne speaker uit en hoor je de speakers van de TV zelf.

Dat is in ieder geval positief. Er is geen mogelijkheid om beide aan te zetten? Speaker en HDMI? 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Dat is in ieder geval positief. Er is geen mogelijkheid om beide aan te zetten? Speaker en HDMI? 

Niet specifiek naar gekeken, maar dat denk ik niet. Heel eerlijk, ik denk dat je dat ook niet moet willen. Het zal nooit lekker sync lopen, denk ik.

• April 24, 2025

Niet specifiek naar gekeken, maar dat denk ik niet. Heel eerlijk, ik denk dat je dat ook niet moet willen. Het zal nooit lekker sync lopen, denk ik.

Precies, dat moet je niet willen. Dan kan je vervelende echo's verwachten. Dat is hetzelfde als geluid uit je TV zelf en een soundbar of ander audiosysteem. Gewoon of/of niet en/en.

• April 24, 2025

@Rowi. Ja dat is bekend maar ik doelde eigenlijk op het contnue asychroon lopen van het geluid indien op 60hz ingesteld op de oude tv+ box (op 50hz is dit niet). Bij de nieuwe box is dit niet (wellicht wel indien er audio out via HDMI beschikbaar komt).

Ah dan begreep ik het verkeerd.

Feitelijk moet je die hz niet moeten instellen de TV of mediabox moet zich gewoon aanpassen aan de bron. Wat kan jouw TV aan die moet er ook mee overweg kunnen.