Skip to main content
Vraag

TV+ Soundbox: hoe passthrough activeren voor soundbar?

• April 23, 2025
  • 95 reacties
  • 2593 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

95 reacties

• April 25, 2025

Ik luisterde ook regelmatig via koptelefoon aangesloten op de optical output van de tv, maar dat lijkt niet meer te realiseren via  de nieuwe kPN TV Soundbox. Of is het wel mogelijk?

Je ziet op de box bij de geluid instellingen overigens dat de geavanceerde geluidsinstellingen zijn “uitgezet” , gaat daar nog iets in veranderen?

Zou toch wel lekker zijn dat je gewoon een  koptelefoon kan gebruiken(zonder bluetooth) via de optical output.

Audio apparatuur via BT wordt niet ondersteund. Verder is er geen optical audio en ook geen audio uitvoer via HDMI. Dat laatste is video only. Er is dus ook geen geluidsuitvoer naar de tv. Dat kun je omzeilen door tv te kijken via de app in je smart-tv indien ie daarvoor geschikt is.

Verder is de box dus niet geschikt voor wat je ermee wilt, ​@RobvdPoel . Dan kan je veel beter de DIW7022 hebben.

Ach ja, het is niet anders. Zal kijken of  de box nog een toegevoegde waarde kan hebben, al is die 6 euro per maand dan wel een dingetje.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Maar het is niet 3 euro.

Medewerker / magazijn kosten.

6,95 PostNL naar de klant.

6,95 retour naar KPN.

Medewerker retour afreken.

Medewerker herpakken / restten.

Ik denk dat je jezelf echt vergist wat dit kost.

@bnh Ik denk dat je in de war bent met verzendprijzen voor consumenten en bedrijven. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Audio apparatuur via BT wordt niet ondersteund. Verder is er geen optical audio en ook geen audio uitvoer via HDMI. Dat laatste is video only. Er is dus ook geen geluidsuitvoer naar de tv. Dat kun je omzeilen door tv te kijken via de app in je smart-tv indien ie daarvoor geschikt is.

Verder is de box dus niet geschikt voor wat je ermee wilt, ​@RobvdPoel . Dan kan je veel beter de DIW7022 hebben.

Ach ja, het is niet anders. Zal kijken of  de box nog een toegevoegde waarde kan hebben, al is die 6 euro per maand dan wel een dingetje.

@RobvdPoel ​@PeterG Audio naar HDMI kan wel via een kleine omweg. Die instelling is dus weer aan te zetten. 
Heb geen ervaring met eARC, maar volgensmij kan je op die manier alsnog je eigen sound system gebruiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 25, 2025

Met eARC kun je de Soundbox als speaker voor de apps in de televisie zelf gebruiken. 

• April 25, 2025

@RobvdPoel ​@PeterG Audio naar HDMI kan wel via een kleine omweg. Die instelling is dus weer aan te zetten. 
Heb geen ervaring met eARC, maar volgensmij kan je op die manier alsnog je eigen sound system gebruiken.

Zou mooi zijn al er wat meer mogelijk was met de geluidsinstellingen. Anders gaan er een aantal soundboxen weer retour vrees ik. Blijf het raar vinden dat je alleen het geluid van de box kan gebruiken. Begrijp wel dat de soundbox daar voor ontwikkeld is, maar dat is een sonos beam bijvoorbeeld ook. Maar dan heb je nog wel de keuze om bijvoorbeeld via de optical output iets te  doen, naar bijvoorbeeld een koptelefoon.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Met eARC kun je de Soundbox als speaker voor de apps in de televisie zelf gebruiken. 

@PeterG Weet dit niet zeker, want heb dus nog nooit echt eARC gebruikt, maar kan je dan ook de Soundbox op HDMI 1 (niet eARC) aansluiten en “Geluid naar HDMI” aanzetten. De speakers van de TV krijgen dan geluid binnen. 

Als je dan op eARC poort je soundbar aansluit, krijgt die het geluid via de TV van de soundbox toch?

En jij hebt dus werkend gekregen dat je ook geluid van een app op de TV zelf door de Soundbox krijgt? Dan moet je toch ook via eARC een ander HDMI apparaat, bijvoorbeeld DVD speler, via de TV eARC bij de Soundbox kunnen krijgen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 25, 2025

“Geluid naar HDMI” aanzetten

Ik denk dat eARC en ARC dan ook niet meer werken (want de interne speakers staan dan uit) ​@ikheetjeff .

Als je dan op eARC poort je soundbar aansluit, krijgt die het geluid via de TV van de soundbox toch?

Ja zeker.

• April 26, 2025

Ik kwam in het hoofd topic een reactie tegen betreffende de ontwikkelaars opties.

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/ontdek-de-kpn-tv-soundbox-kleine-box-groots-geluid-633669/index4.html?postid=2113479#post2113479

Dat is dan de oplossing voor ​@steffen1  en ​@cene-utr 

Ja is het ook. Ik zit nu met koptelefoon op optical aansluiting van tv. En kan soundbar eventueel ook gebruiken . 

• April 26, 2025

Ik wil niet graag onder een doelgroep vallen of geplaatst worden

Ik heb de beschrijving gelezen en het woord doelgroep word nergens genoemd 

misschien val ik onder de groep mensen die iets verbeterd willen zien

Toen ik vanochtend een medewerker van de KPN sprak vertelde deze dat er heel veel soundboxen worden teruggestuurd om dezelfde reden als die ik heb 

Dan zal KPN daar toch iets mee moeten..

• April 26, 2025

Ik snap toch echt niet dat je de Soundbox gaat huren als je al een HTS of soundbar gebruikt.

De crux is juist die interne speakers. Waardoor geen losse soundbar of speakers meer nodig zijn. Zo wordt ie ook in de markt gezet. Dat mis je toch niet?

Joepie, ik ga een box met geluid huren, maar vervolgens niet gebruiken….. 🤔😐. 

Ja de doelgroep is echt de groep die geen soundbar heeft en wat meer dan alleen zijn Tv geluid wil. Dat is waarvoor deze Soundbar is uitgebracht…

Is die doelgroep wel groot genoeg om een succes van de soundbox te maken . Is daar ook over nagedacht.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 26, 2025

Ik snap toch echt niet dat je de Soundbox gaat huren als je al een HTS of soundbar gebruikt.

De crux is juist die interne speakers. Waardoor geen losse soundbar of speakers meer nodig zijn. Zo wordt ie ook in de markt gezet. Dat mis je toch niet?

Joepie, ik ga een box met geluid huren, maar vervolgens niet gebruiken….. 🤔😐. 

Ja de doelgroep is echt de groep die geen soundbar heeft en wat meer dan alleen zijn Tv geluid wil. Dat is waarvoor deze Soundbar is uitgebracht…

Is die doelgroep wel groot genoeg om een succes van de soundbox te maken . Is daar ook over nagedacht.

Het is geen nieuw apparaat, het wordt in meerdere landen gebruikt. Ze nemen gewoon dit product af bij Sagemcom en zetten daar het KPN interface op. Dus KPN kijkt gewoon of het interessant is om door te zeten of niet. Zo niet, zullen ze er niet echt wakker van liggen, slaat het wel aan dan heb je een mooie extra dienst en wat inkomsten gezien over meerdere jaren. Stel dat iemand hem heeft staan voor 5 jaar, pakken ze een 360 euro. Geen vetpot dus..

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Het is geen nieuw apparaat, het wordt in meerdere landen gebruikt. Ze nemen gewoon dit product af bij Sagemcom en zetten daar het KPN interface op. Dus KPN kijkt gewoon of het interessant is om door te zeten of niet. Zo niet, zullen ze er niet echt wakker van liggen, slaat het wel aan dan heb je een mooie extra dienst en wat inkomsten gezien over meerdere jaren. Stel dat iemand hem heeft staan voor 5 jaar, pakken ze een 360 euro. Geen vetpot dus..

Met deze prijs staat KPN aan de dure kant en maakt veel winst. Als vergelijking, Netia in Polen berekent voor de huur 15 zł = 3,5€ per maand

Als iemand wil testen of de Soundbox zijn audio via USB doorgeeft, kan deze adapter proberen, kost 5€

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 26, 2025

Ja dat is wel een verschil, alleen niet 100% vergelijkbaar omdat Polen iets andere economie heeft. Men heeft daar sowieso veel minder te besteden. Al weet ik niet of dat inkoop technisch invloed hierop heeft. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Ja dat is wel een verschil, alleen niet 100% vergelijkbaar omdat Polen iets andere economie heeft. Men heeft daar sowieso veel minder te besteden. Al weet ik niet of dat inkoop technisch invloed hierop heeft. 

De inkoopprijs bij Sagecom is ongeveer overal dezelfde, als Netia deze huur kan berekenen betekent dat de KPN meer winst maakt dan Netia.

• April 27, 2025

"Met deze prijs staat KPN aan de dure kant en maakt veel winst. Als vergelijking, Netia in Polen berekent voor de huur 15 zł = 3,5€ per maand"

Dan komen we weer op het punt betalen we een huurprijs of kijkrecht? En welk deel is huur welk deel is kijkrecht. En waarom zouden we voor een tweede ontvanger extra kijkrecht moeten betalen ?

Verder zullen de belasting tarieven per land anders liggen. In die € 6,00 zal 21% btw zijn meegerekend.

Terzijde met alleen het stream abonnement kost de DIW7022 3,50 en de Soundbox € 9,50 ook € 6,00 extra.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

Verder zullen de belasting tarieven per land anders liggen. In die € 6,00 zal 21% btw zijn meegerekend.

In de 3,5€ (15 zł) is ook 23% BTW meegerekend. Als we nog verder wil kijken, 1ste standaard STB zijn in 2 landen gratis, 2de STB soundbox kost in Polen 3,5€ en bij KPN 12€

• April 27, 2025

In de 3,5€ (15 zł) is ook 23% BTW meegerekend.

Wil Bang&Olufsen dan via Sagemcom zoveel licentie vergoeding voor de naam krijgen, want ik probeer voor mezelf de € 6,00 extra te onderbouwen alleen die luidsprekers maakt deze ontvanger voor mij de €6,00 (€ 72,00 per jaar) extra niet waard. Android 11 en 12 zal het verschil ook niet veroorzaken.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Het gaat wel behoorlijk off topic hier, maar inderdaad: de Soundbox is vooral waardevol voor mensen die (zoals ikzelf) geen soundbar of andere geluidsinstallatie hebben. Je zou het bijvoorbeeld als starter kunnen gebruiken, of in je mancave, in de slaapkamer, in de serre, etc.

We hebben hier zeker over nagedacht en hebben dit product niet zomaar gelanceerd :-). Als er inderdaad veel Soundboxen snel retour komen, dan gaan we daar zeker weten naar kijken. Jullie feedback helpt ontzettend, dus (nogmaals) bedankt daarvoor! 

• Nieuwkomer
  • May 3, 2025

Met het ontbreken van een toslink uitvoer en geen geluid op de hdmi aansluiting is het dus niet mogelijk om mijn hoorapparaten aan te sluiten. Er is dus geen rekening gehouden met een redelijk grote groep mensen die hardhorend zijn. 

Mijn soundbox wordt dus terug gestuurd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 3, 2025

De crux is nu juist de speakers. Op alle informatie pagina's, 1 hier en 1 op kpn.com, staat bij faq ook dat ie niet geschikt is voor hoorapparaten. ​@Rinusd 

Zie faq onderaan 

https://www.kpn.com/televisie/soundbox

En