Skip to main content

Goedendag,

Sinds enkele dagen start mijn 3 jaar oude LG TV, met de afstandsbediening van KPN, de TV eerst op met het WEB OS scherm. Ik kan dit alleen maar wegklikken met de terug-knop van de afstandsbediening van de LG-TV of via source/bron op de afstandsbediening van KPN. Dit is natuurlijk omslachtig en vervelend.

Ik heb wat gegoogeld, o.a. in dit forum, en begrepen dat o.a. het aanzetten van Simplink (HDMI-CEC) via instellingen van de LG-TV, dit verholpen zou moeten zijn. Maar helaas, start toch weer op met het WEB-OS scherm. Vermeld nog even dat ik een Arris VIP5202 TV ontvanger heb.

Ik kan een volledige reset uitvoeren of fabrieksinstellingen terugzetten, maar ik denk dat het toch meer aan de LG kant zit. Bij LG geïnformeerd, maar ze reageren nogal traag (bij vorig probleem helemaal geen reactie), vandaar dat ik het hier ook nog vraag omdat er op dit forum enorm veel kennis zit en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Vraag is dan ook: Hoe krijg ik het weer ‘normaal’, dus direct naar de TV (HDMI-1)?

Groet, George
 

Hoi George. Welkom op het forum.

Ervan uitgaande dat jouw LG TV ook de software-versie 03.30.73 heeft, stel je het overslaan van WEB-OS als volgt in:

Druk op de afstandsbediening op 🏠 (huisje), navigeer naar ⚙️→ 🔧 (algemeen) → Systeem -> Aanvullende instellingen → Startpagina-instellingen→ Scherm inschakelen→ Recente invoer. 

In het vervolg start de televisie meteen op HDMI 1 (of de ingang die het laatst gebruikt is).

Als je ontvanger aanstaat, kan je vanuit WEB-OS overigens ook snel naar de juiste HDMI ingang. Links onder bij ‘Nu trending’ is een tegel te zien met het televisieprogramma dat op de VIP5202 is gekozen. 

Succes!


Beste Bertemen,

Geweldig!! het is gelukt met jouw instructie. Zeer bedankt voor de duidelijk uitleg 👍

Ik heb software versie 03.40.87. Dus ‘jij’ moet misschien aan de bak 😊

Klein dingetje: het laatste stukje van de instructie ging bij mij iets anders.
Jij schreef: ‘Recente invoer’, maar bij mij is dat: ‘Startpagina automatisch starten’. Dat heb ik dus uit gezet. Misschien door de recentere versie? 
En het tweede deel van je uitleg ‘vanuit WEB-OS’ werkt inderdaad ook.

Nogmaals dank, ik ben er blij mee 😊

Groet, George

 


Nog even aanvullend alles op een rijtje…
 

Opstarten via WEB-OS scherm uitzetten.

  1. Druk op de (LG) afstandsbediening op 🏠
  2. Klik op tandwieltje rechtsboven
  3. Klik op ‘alle instellingen’ links onderin (drie puntjes)
  4. Kies Algemeen
  5. Kies Systeem
  6. Kies Aanvullende instellingen
  7. Kies Startpagina instellingen
  8. ‘Startpagina automatisch starten’ uit zetten

 


Goed te horen dat het je gelukt is, @George-1

Ik heb nog even gekeken maar voor mijn TV is geen andere software versie beschikbaar maar dat kan natuurlijk ook met het type televisie te maken hebben.


Was wel klein leed, maar toch irritant om steeds maar dat scherm weg te moeten klikken...
En ja, ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. Mijn type LG TV is OLED55C16LA.
Groet, George


Reageer