Skip to main content

Ik heb 2 ontvangers, 1 beneden dichtbij het modem en a.ansluitpunt (zeg A) en 1 (zeg 😎 op de bovenverdieping. Ontvanger B is aangesloten met een powerline-adapter en heeft (ik denkĀ al 20 jaar) altijd goed gefunctioneerd. Gisteren werkten beide ontvangers onverwacht niet meer met op het TV-scherm de foutcode 842 "De ontvanger is niet verbonden met het modemā€ of woorden van die strekking. Het Internet werkte wĆ©l. Ik heb alle kabels gecontroleerd en alle apparaten uit- en aangezet, maar niets hielp. Toen ik echter ontvanger A rechtstreeks op het modem aansloot, kreeg ik weer een keurig beeld.

Ik ben 85 en niet sterk in foutzoeken met electronica. En ik kan niet in het wilde weg hardware gaan vervangen. Waar moet ik beginnen? Het liefst zou ik een kabel trekken naar boven maar de XS4ALL-monteur zag zichzelf destijds ook niet een meter of 7 door de kruipruimte tijgeren, wat ik goed kan begrijpen...

Vaste UTP kabel is zo wie zo altijd het beste.

Ā 

Het probleem zit hem in de DVS (draadloze verbindings sets)

Door de steeds grotere verstoring op het 230 volt netwerk, werken die (helaas) steeds minder goed of helemaal niet.

Ā 

Een optie kan zijn om het via SuperWifi2 repeaters te doen.

Of via een gootje een UTP kabel laten aanleggen.

Ā 

Een paar vraagjes, om je verder te helpen met via WIIF:

  1. Welke KPN modem / router heb je?Ā  Experibox (wit) of Box12 (zwart) (zit meestal in de meterkast.
  2. Welke KPN tv ontvanger heb je?Ā  Ligt bij de tv en onderop staat welke het is.

Joop2011 vermeldt:Ā Door de steeds grotere verstoring op het 230 volt netwerk, werken die (helaas) steeds minder goed of helemaal niet.

Dat valt reuze mee. Alleen de 10 jaar en meer oude DVS 200 werkt niet meer.

Ikzelf heb een DVS 650. De DVS 1200 is daar op wandcontactdozen zonder randaarde gelijk aan. En ze werken echt nog prima. Maar die hele oude dus niet meer.

Set om Ć©Ć©n ontvanger met het modem te verbinden. De ander moet dan rechtstreeks.Ā 

Set voor twee ontvangers.Ā 


Joop2011 vermeldt:Ā Door de steeds grotere verstoring op het 230 volt netwerk, werken die (helaas) steeds minder goed of helemaal niet.

Dat valt reuze mee. Alleen de 10 jaar en meer oude DVS 200 werkt niet meer.

Ikzelf heb een DVS 650. De DVS 1200 is daar op wandcontactdozen zonder randaarde gelijk aan. En ze werken echt nog prima. Maar die hele oude dus niet meer.

Dat het bij jou goed werkt betekend helaas niet dat het bij iedereen goed zal werken. 1 of meerdere DVS'en kunnen defect zijn of er zit bij TS meer vervuiling op het net als bij jou.

Advies aan TS: kijk een naar de DVSā€™en brand op ze allebeiĀ een wit lampje? Haal ze eens allebei uit het stopcontact voor een 10 seconden en plaats ze dan weer terug.

Als het dan nog niet werkt kan je overwegen om KPN te bellen enĀ hier een monteur voor te laten komen. Hou er wel rekening mee dat hier kosten voor in rekening gebracht worden.

Ik zou ze in ieder geval niet vervangen voor andere DVSā€™en maar door superwifi's zoal joop2010 ook voorsteld.


Heb jij er zelf ervaring mee @joop2011Ā ?


Heb jij er zelf ervaring meeĀ @joop2011Ā ?

Ā 

Dat is de reden dat ik destijds (een paar jaar geleden) UTP Cat6 kabels hebt getrokken.

Daarna nooit meer problemen gehad.

Ā 

Het 230 volt netwerk is hier ook helemaal niet voor gemaakt.

Werkt het, dan is het mooi.

Maar het werkt niet overal.Ā 

Ā 

Als ik geen UTP kabel had kunnen trekken, had ik gekozen voor de nieuw SuperWifi2.šŸ˜‰


Je had indertijd dan vast nog de dvs 200. Die is nooit Ć©cht goed geweest. De adapters moesten eigenlijk heel dicht bij elkaar zitten, dan werkte het.Ā 

Bij mijn neef heeft het, op 7 meter, nooit goed gewerkt met HDglas. Wel met HD. Nu heeft hij sinds 3 jaar de 650, de ongeaarde voorloper van de 1200, en werkt het perfect.

ā€œresultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomstā€

Apparatuur, ook dat, is wel beter geworden. De 650 en 1200 zijn vƩƩl beter ontstoord en houden de verbinding veel beter vast dan die 200 set.

Zo stellig als jij het steeds vermeld is het niet naar mijnĀ ervaring.


Zelf gebruik ik de DVS1200 als redundant systeem naast de wifi voor de laptop op mijn werkkamer.

Aangesloten op vrije niet-geaarde stopcontacten en haal daarmee gemiddeld 70/70Mbit/s bij een 100/100Mbit/s abo, via wifi haal ik 120/120Mbit/s.

Dus opschalen naar een hoger abo is in mijn geval zinloos, want de wifi komt dan wel hoger, maar de DVS1200 niet. @PeterGĀ en @joop2011Ā 


Als je allleen die dvs verbinding gebruikt voor Ɣlle apparaten is het zinloos inderdaad.

Maar als dat alleen de laptop is en andere apparaten maken andere verbindingen is het niet zo zinloos @JanDĀ .Ā Want dan heeft alleen de laptop een voor hem gigantische snelheid van 70/70 bij een abonnement van bv. 200/200.Ā 

Andere apparaten via andere verbindingen delen de hele snelheid wel.

Het is de totale bandbreedte en die wordtĀ verdeeld.Ā 


Ik zal zo wie zo nooit een DVS aanbevelen.

Het 230 volt netwerk is daar zo wie zo niet voor gemaakt.

En er zijn momenteel betere alternatieven.

Maar de UTP kabel is altijd het beste.šŸ˜‰


Het 230 volt netwerk is daar zo wie zo niet voor gemaakt.???

Daarom is het X jaar geleden uitgevonden. bestaat het nog steeds en wordt zowel particulier en beroepsmatig veel gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het aan- en uitzetten van de openbare verlichting, dat gaat via een signaal over het stroomnet.

Dus die bewering klopt echt niet @joop2011Ā , met alle respect.

Ā 


Het 230 volt netwerk is daar zo wie zo niet voor gemaakt.???

Daarom is het X jaar geleden uitgevonden. bestaat het nog steeds en wordt zowel particulier en beroepsmatig veel gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het aan- en uitzetten van de openbare verlichting, dat gaat via een signaal over het stroomnet.

Dus die bewering klopt echt nietĀ @joop2011Ā , met alle respect.

Ā 

Ā 

Dat het gebruikt wordt, wil niet zeggen dat het elektriciteitsnet (volksmond stroomnet) er voor gemaakt is.

Het elektriciteitsnet bestaat meer dan 100 jaar langer dan de eerste computersignalen via het net.

Ā 

En ik denk dat een kleine bandbreedte (zoals verlichting regelen) minder problemen geeft dan als er een tv signaal over heen moet.

Ā 

In mijn ogen (dus persoonlijk) klopt het wat ik schreef.

Het 230 volt netwerk is niet gemaakt om tv signalen over heen te sturen.

Ā 

Werkt het, dan is dat mooi meegenomen.Ā šŸ˜‰


Dat het niet voor tv-signalen is ontworpen ben ik met je eens, dat is een heel andere datastructuur dan ā€˜gewoneā€™ computerdata @joop2011Ā , alhoewel allemaal nullen en enenšŸ˜Ž

Daarom adviseert KPN dan ook dwingend de DVSā€™en ook te gebruiken Ć³f voor TV Ć³f voor computergebruik en nietĀ gecombineerd.

Ā 


Maar 14,2 Mb/s is een beste bandbreedte Jan.šŸ˜‰

Eerste 10 kanalen via de DIW7022.


@Lou van Wijhe

Ā 

Wat voor kabel zit er tussen het modem en de ontvanger die beneden staat ?

En wat gebeurt er als je de ontvanger van beneden boven aansluit?


Ik keek zojuist of er misschien al iemand gereageerd had en vond een uitgebreide en lezenswaardige discussie. Hartstikke bedankt! Ik heb voor vanavond iets te lezen en te overdenken. Ik kop erop terug!

Groeten,
Lou


Hoi @Lou van Wijhe, je hebt al een hoop suggesties gekregen zo te zien inderdaad! Dat is fijn om te zien, dat is wat de community mooi maaktĀ šŸ™‚

Ik kan er weinig aan toevoegen, maar ik wil dit linkje er nog wel aan toevoegen:Ā Foutcode 303 of 842 oplossen. Op onze website beschrijven we deze foutcode en geven we een aantal tips die je stap voor stap kunnen helpen.


Om te beginnen een antwoord op de vragen van @joop2011: Ik kom uit de XS4All-tijd en heb dus geen KPN-modem maar een Fritz!Box 7590 met op de 1e verdieping een Fritz!Wlan Repeater 1750 E. Van KPN heb ik 2 ARRIS-ontvangers VIP 2952 V2. Zoals gezegd is (was) de verbinding van de begane grond naar de TV op de 1e verdieping geregeld met powerline adapters.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat WiFi geen optie voor TV is omdat een WiFi verbinding te langzaam zou zijn. Dat was mijnerzijds niet meer dan een aanname; ik heb nu begrepen dat de techniek op dat gebied niet stilstaat en dat WiFi wƩl een optie is.

Alles overwegend gaat mijn voorkeur nu uit naar het gebruik van WiFi. Ik wilde wel eens zien wat in mijn situatie nodig zou zijn en heb daartoe gebruik gemaakt van de WiFi Manager van KPN. De uitslag was dat ik, omdat ik de Fritz!Box gebruik, het beste 2 Fritz!Repeaters kan gebruiken voor de beste WiFi in mijn huis. Ik klikte daarna op de Knop ā€œFRITZ!Repeaters Bekijkenā€ waarop een zoekscherm werd gepresenteerd van de KPN Webshop met de mededeling ā€œEr zijn geen resultaten gevonden voor de zoekopdrachtā€. Een rare startā€¦


De Arris ontvangers kunnen niet direct via Wifi worden aangesloten, maar wel via de genoemde SuperWifi's. Het kan zijn dat dat via FRITZ!Repeaters ook werkt, maar daar kunnen wij niet bij helpen.

Dat de Wifi Manager naar de KPN Webshop (is datĀ Apparatuur voor thuisĀ of een andere?) verwijst en het daar niet op staat is niet handig. Het klopt dat die Repeaters er nu niet opstaan, mogelijk zijn ze niet op voorraad en daardoor verwijderd. Je kunt ze ook via andere wegen aanschaffen.

Heb je mogelijk een screenshot van de pagina van de Wifi Manager die je daarheen doorverwijst? Dan kan ik dat doorgeven aan de beheerders van de website zodat ze dat kunnen bekijken.


Bedankt voor je reactie, @Jasper van KPNĀ ! Als ik in de Wifi Manager het vraag- en antwoordspelletje heb afgewerkt en op de keuze "Fritz!Repeaters bekijkenā€ klik, kom ik in het scherm "Webshop Apparatuur voor thuisā€ met de mededeling ā€œEr zijn geen resultaten gevonden voor de zoekopdracht." Maar voor aanschaf vanĀ de Fritz! Repeaters ben ik inderdaad niet aangewezen op KPN.

Uit beschrijvingen op Internet maak ik op dat de Fritz! Repeater 2400Ā minimaal dezelfde faciliteiten heeft als de SuperWifi enĀ in mijn geval misschien nog geschikter is omdat de repeater uit dezelfde AVM-stal komt als mijn modem. Bovendien heb ik al een kleine Fritz! Repeater 1750E in gebruik.Ā Maar voordat ik 100 Euro uitgeef voor een krachtiger apparaat wil ik toch even op dit forum vragen of iemand praktische ervaringen heeft met mijn beoogde setup. Bij voorbaat dank!


Ik heb het doorgegeven aan de beheerders, zodat ze die doorverwijzing kunnen bekijken of aanpassen!

Ik snap dat je voor zo'n uitgave eerst ervaringen wilt horen inderdaad. Ik heb zelf wel een FRITZ!Box, maar geen repeaters, dus die ervaring heb ik niet. Maar anderen hier hebben dat mogelijk wel.


Bingo! Ik heb maar eens geprobeerd of ook mijn kleine repeater 1750 E de TV op de bovenverdieping aan de gang zou kunnen houden. Geen probleem, een storingsvrij beeld! Ik moet er echter wel bij zeggen dat de betrokken TV geen Full HD of zelfs geen UHD type is, maar wat men vroeger HD Ready noemde. HD Ready heeft de minimum resolutie om zich HD te mogen noemen (1280 x 720 pixels) en vraagt minder bandbreedte. Omdat ik het TV-beeldĀ wel wil upgraden (switch naar een Full HD TV), heb ik de Fritz! Repeater 2400 toch maar laten komen. Nader verslag volgt.


Switch maakt geen donder uit. Er zal geen bandbreedte verschil zijn. Voor tv kpn tenminste.Ā 

Signaal is 1080i , waar zelfs een HDready mee overweg kan. Alleen maakt die er 540i van want anders zijn er te veel beeldlijnen. En de tv rekent 540i weer naar 720p om. En dan past het.Ā 

Maar het signaal van kpn is ten allen tijde 1080i, 50 Hz. Zo leveren de zenders het ook aan.Ā 


Even doordenkend moet ik je gelijk geven, het signaal van KPN heeft niets te maken met de resolutie van het scherm waarop het uiteindelijk wordt afgebeeld. Mijn oude TVtje kan op het scherm slechts 1280 x 720 pixels kwijt, dus als ik het vervang door een set die gebaseerd is op 1920 x 1080, krijg ik wel een betere resolutie en daar ging het mij om. Ogen die inmiddels 85 jaar oud zijn, stellen andere eisen...


Precies. Dan ook meteen lekker maatje bijvoorbeeld 43 inch. Want 32 inch, ooit als 'ā€™groot'ā€™ betiteld, is best klein.

Al een merk / toestel op het oog?

Nota bene. Ook met een 4k tv blijft de tv HD resolutie 1920 x 1080.


De oude TV in de slaapkamer is inderdaad 32ā€. Ik ben van plan de TV in de woonkamer (40ā€) naar boven te verhuizen en voor de woonkamer een nieuw, modern exemplaar te nemen. Ik heb mijĀ nog niet serieus bezig gehouden met het nieuwe exemplaar, LG maakt op papier wel een goede indruk. En ik heb uitwonende, studerende kleinkinderen, dus de oude TV raak ik wel kwijt.


Reageer