Skip to main content
Beantwoord

TV stottert als PC aan staat en zijn beiden op dezelfde switch aangesloten

• 16 maart 2025
  • 7 reacties
  • 70 keer bekeken

Situatie: 1GB internet → FritzBox 5490 → Netgear GS105Ev2 → PC en via Arris VIP5202 de TV. IGMP snooping staat aan op de Netgear switch. Laatste firmware staat er op.

Probleem: Als de TV aan staat en ik zit achter mijn PC, dan hapert de TV regelmatig met een stilstaand beeld, vaak gaat het geluid nog wel door.

Vraag: Hoe kan ik hier verbetering in aanbrengen? Kan ik bijvoorbeeld ruimte laten op de bandbreedte voor TV? Of nog iets instellen op de switch om het TV verkeer altijd door te laten gaan? Of werkt de IGMP snooping niet naar behoren?

Beste antwoord door Plekuz

eagle3824 schreef:

Wat haal je voor snelheid als je een speedtest doet op de pc?

Om en nabij de 1Gb up en down, dus dat zit wel snor. Ik heb de QoS gewijzigd van DSCP naar port based en de poort waarop de TV zit high priority gegeven. Even zien de komende dagen wat dat gaat brengen, maar als er nog meer ideeën zijn, dan hoor ik die graag.

Bekijk origineel

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 16 maart 2025
Plekuz schreef:

Kan ik bijvoorbeeld ruimte laten op de bandbreedte voor TV?

In de Netgear switch kan je bandbreedte limiet aanzetten voor bepaalde porten, b.v. voor PC 500Mbs

Plekuz schreef:

Of nog iets instellen op de switch om het TV verkeer altijd door te laten gaan?

Met QoS instellingen van Netgear kan je bepaalde verkeer voorrang geven, eventueel moet je omschakelen naar port-based QoS.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 maart 2025
TDN schreef:

In de Netgear switch kan je bandbreedte limiet aanzetten voor bepaalde porten, b.v. voor PC 500Mbs

Met QoS instellingen van Netgear kan je bepaalde verkeer voorrang geven, eventueel moet je omschakelen naar port-based QoS.

Mijn switch staat op QoS 802.1p/DSCP. Het kan ook port based, maar ik kan nergens informatie vinden welke het beste zou moeten zijn in combi met KPN TV.

Forum|alt.badge.img+5
  • KPN Monteur
  • 139 reacties
  • 17 maart 2025

Ik zou eerder het probleem in de kabel tussen de fritzbox en de switch zoeken. Deze verbinding zou nl 1 Gig moeten zijn. Met een 1Gig internet verbinding hebt is het onwaarschijnlijk dat je die volledig met de PC benut.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • Antwoord
  • 17 maart 2025
eagle3824 schreef:

Om en nabij de 1Gb up en down, dus dat zit wel snor. Ik heb de QoS gewijzigd van DSCP naar port based en de poort waarop de TV zit high priority gegeven. Even zien de komende dagen wat dat gaat brengen, maar als er nog meer ideeën zijn, dan hoor ik die graag.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14775 reacties
  • 22 maart 2025

Hi ​@Plekuz, hoe is het gegaan de afgelopen dagen? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 22 maart 2025

Ik heb nog niet getest met een flinke download, maar bij normaal gelijktijdig PC en TV gebruik ben ik in die spaarzame momenten geen haperend beeld meer tegengekomen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14775 reacties
  • 23 maart 2025

Ah, dat klinkt in ieder geval al wel positief ​@Plekuz 😊

Reageer