Skip to main content

Android OS 11

KPN TV+ firmware 0.12.2

KPN TV+app 1.111.2

 

Dit probleem leek verdwenen tot het weer terugkwam, het lijkt meer te gebeuren bij RTL 4 maar ook bij andere kanalen.

Internet, Wifi Signaal, KPN Box 12 alle in orde, internet en wifi continue monitoring met smokeping geen packet loss, vertragingen, andere streaming apps werken gewoon goed, Netflix, Disney+ enz.

Kan de fix die eerder werkte weer worden teruggezet?

 

Hi @AlexR2 bedoel je met firmware 21 ipv 12?

heb je de box al een reset gegeven? 
heb je de box al eens opnieuw opgestart met uit-knop ingedrukt te houden tot je pop-up ziet en kan kiezen ‘opnieuw opstarten’? dat helpt hier soms wel als het kastje even ‘raar’ doet. 
 

Wat zegt het kastje over de verbinding onder instellingen > informatie? 
 

Hoe is het kastje aangesloten? Heb je wellicht nog info over je situatie hoe die is aangesloten met kabel bvb: zit er switch tussen enz.


  • bijna elke dag wordt de box wel  een keer, of meerdere keren gereset
  • de box wordt ook nog in de nacht uit en in de ochtend aangezet, dus opgestart 
  • Het probleem speelt op twee boxen met beide exact dezelfde versies en set-up
  • de info geeft:  KPN DIW7022, Android OS 11 KPN TV+ firmware 0.21.2 KPN TV+app 1.111.2
  • De box is verbonden met de Wifi van de KPN Box 12 (Wifi - 5G)

Het probleem is ook al een maand eerder door mij gemeld en leek opgelost te zijn met de upgrade naar  1.109.8 van de KPN TV app versie, inmiddels is die weer opgehoogd naar 1.111.2, mogelijk dat de ontwikkelaars daar weer wat oude code uit een git feature branch of zo geladen hebben of weer dezelfde fout gemaakt hebben in de stream opstart procedure na het zappen.

 

 


Hi @AlexR2! We hebben gister een nieuwe update gedaan. Heb je die al binnen en is daarmee het probleem weer weg?


Hoi Bram, 

 

Idd is nu de KPN TV+app versie 1.115.6 dus weer hoger, maar helaas is zie ik het zelfde probleem nog regelmatig ook op de andere kanalen. Als je het kanaal langer (stil) laat staan, zie je soms dat er weer een restart poging gedaan wordt om de stream te herstarten (rond om de 30 sec) maar dat loopt dan weer vast. Dit probleem zie je in de preview (Start) als in het volledig beeld, er zit wat gewoon mis tussen de streaming player en de streaming server.

 

Ik monitor met smokeping diverse verbindingen in huis en naar het internet die zien er constant goed uit (terwijl de KPN TV streams vastlopen) alle andere Internet apparatuur en streams (nu Formule 1) doen het verder prima over de fiber dit is de externe verbinding:

 

en dit is intern in huis naar de android media box:

 


@AlexR2 duidelijk. Bedankt ook voor de uitgebreide informatie. Moet toegeven dat dat fijn werkt. 

Ik heb nog een paar vragen voor ik het doorzet naar de technische dienst:

Je heeft aan dat je de TV+ regelmatig reset. Doe je dit uit eigen initiatief? Of gebeurt er iets waardoor je je genoodzaakt voelt het te doen?

De TV+ ontvanger wordt 's nachts uitgezet. Komt het probleem ook voor als je dit niet doet?

De TV+ ontvanger is via de wifi verbonden. Komt dit ook voor als je de TV+ tijdelijk met een kabel aansluit?

Laat het hier nog weten. Dan heb ik voldoende informatie om advies te geven of de technische dienst aan te sturen. 🙂


  • De box is verbonden met de Wifi van de KPN Box 12 (Wifi - 5G)

Is de tv ontvanger verbonden met het normale WiFi netwerk? Of gebruikt u het "Extra WiFi" netwerk? 


>Of gebeurt er iets waardoor je je genoodzaakt voelt het te doen?

Ja op eigen initiatief; soms zijn alle kanalen ‘weg’ (door de EPG updates dit heb ik ook al eerder gemeld als een probleem) en een reset is de enige oplossing, en/of reset ik de box als poging om de hangende streams op te lossen maar dat lijkt niet te helpen omdat dit probleem telkens terugkomt.

 

>De TV+ ontvanger wordt 's nachts uitgezet. Komt het probleem ook voor als je dit niet doet?

Ik zal de box een keer wat langer laten aanstaan maar ik verwacht eigenlijk alleen maar nog meer problemen en instabiliteit, ik laat het weten als hiermee het gedrag verandert.

 

>De TV+ ontvanger is via de wifi verbonden. Komt dit ook voor als je de TV+ tijdelijk met een kabel aansluit?

Dit zal ik apart testen en laten weten.

 

>Is de tv ontvanger verbonden met het normale WiFi netwerk? Of gebruikt u het "Extra WiFi" netwerk? 

Met het Extra Wifi netwerk (5G)


.>Is de tv ontvanger verbonden met het normale WiFi netwerk? Of gebruikt u het "Extra WiFi" netwerk? 

Met het Extra Wifi netwerk (5G)

Sluit hem aan op het normale WiFi netwerk. Het Extra WiFi netwerk ondersteund mogelijk geen multicast to unicast.


Ik heb het 'normale' Wifi geselecteerd, maar het probleem is er nog steeds, zover ik het Sagemcom KPN 12 modem ken is het extra wifi een extra SSID, dus een naam/alias voor je netwerk (met als doel 2.4 en 5G te splitsen qua naam), en niet zozeer een heel ander wifi netwerk met andere eigenschappen, je komt in hetzelfde lan segment qua ip range, zelfde gateway, dns etc. er is ook geen 2e wifi adapter in het modem, dus je gebruikt zelfde hardware, drivers, dus wel of geen werkende multicast zal zeer waarschijnlijk niet uitmaken. en met het commando op een Linux machine in hetzelfde segment:

tcpdump -v multicast and not broadcast

zie ik ook het UDP verkeer gewoon werken van alle andere apparatuur, zoals chromecast wat ook multicast gebruikt (en gewoon goed werkt in mijn netwerk).

Ik heb nu ook een keer de het Sagemcom modem (KPN 12 Box) een soft reset gegeven, hiermee ging de KPN TV+ app ook  een restart doen omdat de wifi even weg was, nu lijkt het probleem weer even verdwenen te zijn - maar ik ben benieuwd voor hoe lang.


@AlexR2 in ieder geval bedankt dat je ook de stappen zo duidelijk hier nog laat weten. 

Ik hoor graag over een paar dagen of alles goed is blijven draaien. 


Na de reset van de KPN 12 Box heb ik het probleem niet meer gezien,de router lijkt dus de oorzaak, kennelijk een of andere bug in de router/wifi waardoor er iets misgaat met de processen die de udp/tcp pakketen moet doorgeven, merkwaardig dat KPN TV+ streams daar dan de enige streams zijn die daar last van hebben, al het andere verkeer blijft namelijk goed werken. Er zitten ook niet veel debug/monitoring functies in het modem zoals  snmp en/of debug level logs naar een aparte logdeamon sturen, dus ik heb geen idee wat deze onstabiliteit veroorzaakt.