Skip to main content
Vraag

TV toont slechts kwart beeld als de KPN Soundbox na de tv wordt aangezet

• October 19, 2025
  • 12 reacties
  • 135 keer bekeken

Goeden middag,

Vraagje: Hoe komt het dat wanneer ik eerst mijn Samsung tv aanzet en daarna de KPN soundbox er een kwart beeld verschijnt en wanneer ik het andersom doet dus eerst tv en daarna de soundbox dat alles normaal is. Wanneer ik het verkeerd doe moet ik de soundbox resetten.

Hopelijk heeft u er een verklaring voor.

12 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Het makkelijks kan je op beide CEC aanzetten.

Dan hoef je alleen op de KPN aan / uit toets rechtsboven op de KPN ab te klikken.

De Soundbox zet dan de tv aan.

Ik heb deze fout ergens in een ander topic ook gezien.

Weet niet zo snel welke.

• Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Vanmorgen geprobeerd werkt niet. Moet beide knoppen op afstandsbediening blijven gebruiken. Misschien een andere oplossing?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Je hebt dus CEC in de tv aangezet (met de ab van de tv) en je hebt CEC in de Soundbox aangezet.

Klopt dat?

• Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Hoe zet ik CEC in de soundbox aan is mijn vraag? Soundbox is met een HDMI kabel aangesloten op de tv. Heeft de soundbox ook instellingen?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Hoe zet ik CEC in de soundbox aan is mijn vraag? Soundbox is met een HDMI kabel aangesloten op de tv. Heeft de soundbox ook instellingen?

CEC DIW7022 en Soundbox, zie hier.

En o.a. zie hier.

Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box elkaar bedienen).

Voor de tv, vaak staat hij daar al aan, moet je in de tv zelf kijken met de ab van de tv.

Zie gebruiksaanwijzing van je tv.

Hij moet in beide aanstaan.

Er zijn heel erg veel instellingen voor de Soundbar.

Vele zijn hetzelfde als voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) Zie hier.

En zie hier voor de speciale instellingen voor de Soundbox.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

er een kwart beeld verschijnt

Bedoel je dan dat je driekwart van het beeld mist? Of is het complete beeld samengepropt in een kwart van het televisiescherm? (Dan misschien iets geks met de schermresolutie.) En zit dat kwart in een hoek of midden in het scherm? Een foto zou helpen!

Wanneer ik het verkeerd doe moet ik de soundbox resetten.

Dan bedoel je hoop ik dat je ‘m even uit moet zetten? (Waardoor je feitelijk de situatie hebt dat de televisie al aanstaat voordat je de TV+ Soundbox aanzet, wat bij jou altijd werkt.) Of heb je een complete fabrieksreset voordat het ding weer werkt? (Dat wordt meestal bedoeld met “reset”.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Sommige Samsung televisies kennen het zogenaamde “Multi View”. Kan dat zijn wat je ziet?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 21, 2025

Het lijkt erop dat de Soundbox, als de tv al aan is, opstart met 1080p50. 

Staat de resolutie op de Soundbox op Automatisch? Zet deze dan eens op 2160p50.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Hallo allemaal, Vanmiddag gaf de tv alleen maar een sneeuwbeeld.

Waarschijnlijk is de soundbox defect. Kontact gehad met KPN en er wordt een nieuwe opgestuurd die ik waarschijnlijk morgenmiddag kan installeren. Hopelijk is het dan goed. Jullie horen van mij.

Hartelijke groet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 21, 2025

Sneeuw op sommige Samsung toestellen was inderdaad een software probleem. 

Waar dinsdag of donderdag de software update ter herstel voor uitgerold wordt. 

Zie de inhoud van de update waar sneeuw op sommige Samsung modellen specifiek wordt genoemd. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@liefste, ik zie dat er al heel goed meegedacht wordt. Laat je ons weten hoe t afloopt? Ik denk dat de update die Peter noemt een eind kan helpen straks!

• Auteur
  • Topper
  • October 22, 2025

Vanmiddag een nieuwe soundbox gekregen en geïnstalleerd. Tv werkt weer normaal, waarschijnlijk was de oude defect. Nu maar afwachten.

Bedankt voor jullie bijdrage.