Skip to main content
Vraag

TV valt uit als de netwerkkabel beweegt

• October 6, 2025
  • 8 reacties
  • 59 keer bekeken

ViezeVis
Topper
Forum|alt.badge.img

Hoi allen,

Ik heb een vreemde situatie bij mijn schoonouders wat ik gewoon niet kan verklaren. Mijn schoonouders hebben een kleinzakelijk abonnement met vast bellen en televisie.

Aansluiting:

Er gaat een netwerkkabel van het modem naar een KPN WiFi Range Extender (Experia WiFi, vierkante zwarte kastjes). Daarop is de TV weer aangesloten. 

Probleem:

Wanneer je de internetkabel vanaf de Range Extender in de TV drukt komt er een melding op de tv met een foutcode 303 en foutcode stb-nmc-400. Dit gebeurde met de Arcadyan VIP2952 sporadisch, maar nu ook met de Arris vip5202 (deze is vervangen vanwege hierboven genoemd probleem). Nu blijkt: als ik de netwerkkabel iets tever de netwerkpoort insteek, valt ‘ie uit. Trek ik de netwerkkabel ietsjes terug, werkt het soms wel, soms niet.

Geprobeerd:

Ik heb geprobeerd om op de netwerkkabel vanaf het modem een nieuwe RJ45 stekkertje te knijpen. Deze getest met een kabeltester: geen probleem en netjes aangesloten. Ook als ik de kabels grofweg wat beweeg. Vervolgens rechtstreeks in het tv kastje gestopt: zelfde probleem. Ook de kabels tussen de experia range extender en tv kastje heb ik vervangen voor CAT6 en CAT5e kabels. Ongeknipt, nieuw. Ook zelfgeknipte kabels zelfde verhaal. 

Ik heb KPN hierover nog niet gebeld, maar het lijkt mij te toevallig dat dit KPN kastje hetzelfde probleem heeft als de vorige. Herkent iemand bovenstaande? Wat zijn nog dingen die ik kan proberen? 

edit;

Ik kan ook niet fysiek zien of er wel of geen netwerkconnectie is tussen de tv en de range extender, dan zou ik er een switch tussen kunnen zetten die de lampjes weergeeft om te kijken of het signaal daadwerkelijk uitvalt.

8 reacties

• 6969 reacties
  • October 6, 2025

Haal die Experia WiFi er tussenuit en sluit de 5202 rechtstreeks op de Experiabox/KPN Box aan met een kabel die je niet zelf gemaakt hebt. Werkt het dan wel goed?

Welke Experiabox of KPN Box word er gebruikt? Heb je dat ding al eens gereset naar fabrieksinstellingen? 

ViezeVis
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • October 6, 2025

Haal die Experia WiFi er tussenuit en sluit de 5202 rechtstreeks op de Experiabox/KPN Box aan met een kabel die je niet zelf gemaakt hebt. Werkt het dan wel goed?

Welke Experiabox of KPN Box word er gebruikt? Heb je dat ding al eens gereset naar fabrieksinstellingen? 

Hangt een Experiabox v10, nog niet gereset. Direct aansluiten zal ik moeten proberen, maar het modem staat in een andere ruimte dus ik denk dat ik daar met een standaardkabel van 5m niet kom. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 6, 2025

Als alles uitvalt als de netwerkkabel (UTP kabel) beweegt, betekend dat er iets los zit in de UTP kabel.

Vervang deze kabel z.s.m. 

Maar je hebt hem al gerepareerd lees ik.

Ook kan de UTP in de Arris VIP 5202 niet goed zijn.

Bel KPN gratis op 0800-0402

En vraag om een nieuwe KPN tv ontvanger.

UTP kabel mag maximaal 300 meter zijn.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 462 reacties
  • October 6, 2025

Kan ook nog aan de netwerkpoort van het wifi punt liggen.

ViezeVis
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • October 6, 2025

Dit dacht ik dus ook, behalve dat als ik 'm daar beweeg er niets gebeurd.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 3812 reacties
  • October 7, 2025

Heel opmerkelijk deze fout Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de connectoren zelf niet goed zitten vastgesoldeerd op de printplaat van het kastje.

Hoe strak zijn de kabels gemonteerd ? Als die te strak zijn vastgemaakt dan heb je kans dat daardoor de kabel zelf kapotgaat. De kabels moeten bij de TV of TV kastje een redelijke hoeveelheid speling hebben om voldoende te kunnen bewegen. Dan is de kans op kapotgaan duidelijk minder.

Opnieuw. Een hele opmerkelijke situatie waar ook ik maar gis.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 7, 2025

Dit dacht ik dus ook, behalve dat als ik 'm daar beweeg er niets gebeurd.

Dus als je bij de KPN tv ontvanger en bij de Super Wifi repaeter de UTP kabel beweegt, gebeurd er niets.

Dat betekend dat er een breuk in de UTP kabel zit.

Koop een goede nieuwe UTP CAT5E kabel. (netwerkkabel)

Die kan je kopen bij:

Bol.com

Coolblue

Mediabmarkt

Karwei

Gamma

etc.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8082 reacties
  • October 7, 2025

Hoi ​@ViezeVis! Ik zie dat je goede tips hebt gekregen van iedereen. Ben je inmiddels in de gelegenheid om een andere netwerkkabel te testen? 

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic