Skip to main content

Wie o wie kan mij nog helpen: 

Ik had altijd een tv+ box in combinatie met een samsung q led tv (2020) en een Yamaha receiver 5.1. De TV+ box zat op HDMI 1 en de receiver op HDMI 2 van de TV. Dit werkte altijd prima. Als ik de box aanzette ging de TV en de reciever netjes aan. Geluid regelde ik  via CEC van de TV naar de Yamaha receiver (uit het zicht). Tot zover alles top dus.

 

Omdat ik graag de overstap naar een soundbar wilde maken met beter geluid heb ik de Yamaha receiver omgeruild voor een Samsung hwt-q930c. Super upgrade qua geluid!

 

Het probleem: als ik nu de kpn box aanzet gaat de tv netjes aan maar de soundbar niet... als ik handmatig de soundbar aanzet werkt alles perfect. Geluid is wederom via CEC te regelen. Als ik de kpn box uitzet gaat de tv en de soundbar netjes uit. Als ik binnen 30 sec de kpn box weer aanzet gaat de TV en de soundbar netjes aan en werkt het zoals het hoort. Wacht ik echter 30 sec of meer dan gaat de kpn box en de TV alleen aan.

 

Na alle instellingen geprobeert te hebben op de TV, soundbar en kpn box heb ik Samsung gebeld en om hulp gevraagd. Zei hebben op afstand ingelogd en meegekeken naar de instellingen. Hier staat alles zoals het hoort. Volgens Samsung ligt het aan de combinatie KPN TV+ box - soundbar....  wel teleurstellend omdat je zou denken dat deze setup beter zou moeten werken dan de oude setup, minder verschillende merken.

 

De kabels zijn ook uitgesloten. Ik heb alles met nieuwe HDMI 2.1 jabels aangesloten. Ook de oude kabels heb ik geprobeerd zonder succes.

 

Wie o wie kan mij nog helpen? Wachten op updates? Of zijn er nog andere opties?

 

Volgens Samsung ligt het aan de combinatie KPN TV+ box - soundbar...

Als je de TV+ Box even buiten beschouwing laat: gaat de soundbar wel aan als je na 30 seconden zelf de televisie aanzet? (Ik denk dat je eerst die combinatie werkend moet zien te krijgen.)


Volgens Samsung ligt het aan de combinatie KPN TV+ box - soundbar...

Als je de TV+ Box even buiten beschouwing laat: gaat de soundbar wel aan als je na 30 seconden zelf de televisie aanzet? (Ik denk dat je eerst die combinatie werkend moet zien te krijgen.)

Die combinatie werkt. Als ik de tv eerst aanzet gaat de soundbar altijd aan en uit. De kpn box reageert dan alleen niet altijd waardoor de tv geen signaal krijgt waardpor hij van bron wisseld.


Heel misschien helpt deze annekdote?

The way the A80J works is that it steps through all of the HDMI inputs, backwards (I have another example of it prioritizing the highest one before lower ones, and the Playstation is on HDMI 4), and if it runs into one device doesn't have HDMI CEC enabled, it just stops looking and doesn't do any of the other devices.

Dit ging over een Sony, niet een Samsung. En jouw Samsung werkt goed als je ‘m zélf aanzet. Maar toch: goede HDMI CEC implementaties schijnen nogal moeilijk te zijn voor de fabrikanten, dus misschien helpt het omwisselen van HDMI-poorten? Of zit de soundbar aan de enige (e)ARC aansluiting en kun je het dus niet anders aansluiten?


En beetje uit nieuwsgierigheid, maar wie weet leidt het ook tot een conclusie: wat als je alleen de soundbar aansluit, zonder de televisie…?

Waarom? Ik vraag me af of in jouw geval de televisie de HDMI CEC opdrachten van de TV+ Box moet doorgeven aan de soundbar, of dat de televisie zélf een opdracht naar de soundbar moet sturen zodra de televisie aangegaan is nadat de TV+ Box daarom gevraagd had.

Aangezien de televisie goed reageert op de TV+ Box ben ik geneigd te denken dat de TV+ Box het wel goed doet. Maar als de TV+ Box de soundbar (zonder televisie) niet aan of uit kan zetten, dan vermoed ik dat de televisie de CEC commando’s van de televisie gewoon doorstuurt (volume werkt immers wel) maar dat er toch een verschil is voor het CEC commando om het apparaat aan of uit te zetten? Maar als dat zo is, wat voor commando stuurt de televisie dan als je de TV+ Box buiten beschouwing laat…

(En ja, dat alles zou ook nog steeds niet verklaren waarom het binnen 30 seconden wel werkt. 🤯)


En beetje uit nieuwsgierigheid, maar wie weet leidt het ook tot een conclusie: wat als je alleen de soundbar aansluit, zonder de televisie…?

Waarom? Ik vraag me af of in jouw geval de televisie de HDMI CEC opdrachten van de TV+ Box moet doorgeven aan de soundbar, of dat de televisie zélf een opdracht naar de soundbar moet sturen zodra de televisie aangegaan is nadat de TV+ Box daarom gevraagd had.

Aangezien de televisie goed reageert op de TV+ Box ben ik geneigd te denken dat de TV+ Box het wel goed doet. Maar als de TV+ Box de soundbar (zonder televisie) niet aan of uit kan zetten, dan vermoed ik dat de televisie de CEC commando’s van de televisie gewoon doorstuurt (volume werkt immers wel) maar dat er toch een verschil is voor het CEC commando om het apparaat aan of uit te zetten? Maar als dat zo is, wat voor commando stuurt de televisie dan als je de TV+ Box buiten beschouwing laat…

(En ja, dat alles zou ook nog steeds niet verklaren waarom het binnen 30 seconden wel werkt. 🤯)

Omdat de soundbar ook een HDMI in heeft heb ik geprobeert de box via de soundbar op de tv aan te sluiten. Op deze manier werkt het. Alles gaat aan en uit zoals ik het wil. Opgelost zou je denken.... maar... nu werkt q symphony en dolby atmos niet meer omdat daar een e ARC aansluiting voor gebruikt moet worden. Ik draai nu de communicatie om waardoor dat niet meer werkt.


Heel misschien helpt deze annekdote?

The way the A80J works is that it steps through all of the HDMI inputs, backwards (I have another example of it prioritizing the highest one before lower ones, and the Playstation is on HDMI 4), and if it runs into one device doesn't have HDMI CEC enabled, it just stops looking and doesn't do any of the other devices.

Dit ging over een Sony, niet een Samsung. En jouw Samsung werkt goed als je ‘m zélf aanzet. Maar toch: goede HDMI CEC implementaties schijnen nogal moeilijk te zijn voor de fabrikanten, dus misschien helpt het omwisselen van HDMI-poorten? Of zit de soundbar aan de enige (e)ARC aansluiting en kun je het dus niet anders aansluiten?

Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd zonder succes helaas.


Wat zuur dat je het niet helemaal optimaal aan de praat krijgt @Sharkydrcrew 😕 Aangezien je zelf alle mogelijke opties al geprobeerd hebt, weet ik ook even niet in welke hoek we dit moeten zoeken 😬 Zou je puur voor de zekerheid de tv-ontvanger eens een ‘frisse start’ willen geven? Op die manier wordt alles gereset en de software opnieuw ingeladen, misschien maakt dit nog een verschil en gaat het daarna wel goed met CEC.