Skip to main content
Vraag

Tweede scherm aansluiten op een TV+ box. Kon eerst via SCART

• August 2, 2026
  • 26 reacties
  • 308 keer bekeken

Op de oude TV ontvanger ARRIS kon ik 2e tv-scherm koppelen via een scart-kabel

Is het mogelijk 2e TV-scherm te koppelen aan de KPN+ box

26 reacties

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 2, 2026

Dit kan alleen door een HDMI splitter.

box zelf heeft geen scart aansluiting

• Auteur
  • Helper
  • August 2, 2026

Gaat niet lukken, de 2e TV is een oude Philips 14 PT 136B  Deze heeft alleen een scart aansluiting en antenne.   Deze staat in dezelfde ruimte, in mijn werkhoekje zodat ik af en toe kan mee kijken.

Dus dat kan helaas voortaan niet meer.

• August 2, 2026

Gaat niet lukken, de 2e TV is een oude Philips 14 PT 136B  Deze heeft alleen een scart aansluiting en antenne.   Deze staat in dezelfde ruimte, in mijn werkhoekje zodat ik af en toe kan mee kijken.

Dus dat kan helaas voortaan niet meer.

Zelfs met een hdmi splitter is de kans heel groot dat je dan niet mee kan kijken op een tweede scherm.

Je kan nog een HDMI naar Scart converter na een splitter plaatsen maar met dezelfde opmerking dat je waarschijnlijk geen beeld krijgt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

Het kan wel maar dan alleen met een tv met hdmi aansluiting. 

Die bestaan ook al dik 20 jaar. Dat oude beeldbuisje kun je zo langzamerhand echt afschrijven. Die 4:3 geeft met letterbox al niet eens SD kwaliteit bij 16:9 LB! ​@henkvanrij 

Een kleine flatscreen (Full HD) hoeft niet zoveel te kosten. En met de hier genoemde hdmi splitter met hdcp 2.3 ondersteuning werkt het met 2 schermen op 1 ontvanger. 

Een HDMI > scart adapter werkt niet met kpn tv i.v.m. ontbreken ondersteuning HDCP. 

• August 2, 2026

Wordt op twee schermen tegelijk kijken dan niet via hdcp geblokkeerd in de kpn ontvangers? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

Blijkbaar met die splitter niet geblokkeerd, ​@Rowi. .

De TS van het door mij gelinkte topic heeft het werkende met de HDMI 2.3 splitter. 

En een scherm is 'veilig' want daar kan niet mee opgenomen. 

• August 2, 2026

Blijkbaar met die splitter niet geblokkeerd, ​@Rowi. .

De TS van het door mij gelinkte topic heeft het werkende met DE HDMI 2.3 splitter. 

En een scherm is 'veilig' want daar kan niet mee opgenomen. 

Ik las het net. Terzijde bij die winkelketens hebben ze doorgaans demo filmpjes ik zie in de MM waar wij komen nagenoeg nooit lineaire TV.

Een HDMI naar Scart converter mag geen video tegen houden al is de mindere kwaliteit natuurlijk al genoeg reden dat niet te willen.

• Auteur
  • Helper
  • August 2, 2026

Dank jullie voor de adviezen  (Rowi - Peter G - Menno)  Ik gooi dat ouwe Philips TV-tje weg en koop 25 inch klein tv-tje.   Kan ik toch af en toe meekijken in mijn werkhoekje.   Groeten Henk

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

koop 25 inch klein tv-tje

Ik zou eerst maar eens kijken of je een hdmi splitter vindt die HDCP 2.3 ondersteunt. Anders heb je niks aan dat tv-tje.

Het door mij gevonden exemplaar is inmiddels uitverkocht. @henkvanrij 

• Auteur
  • Helper
  • August 2, 2026

okr

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 3, 2026

@PeterG ik zie dat ​@henkvanrij het heeft over 'mee kijken' en dat kan volgens de informatie bij deze splitter niet zo te zien. In het laatste plaatje staat 'ONLY support 1 display at a time'. Als er maar op één scherm tegelijk gekeken gaat worden kun je schakelen tussen de schermen. Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Auteur
  • Helper
  • August 3, 2026

Overleggen jullie nog maar even want ik heb hier (gelukkig) echt geen verstand van.  (Heb meer verstand van verzekeringen 🤣 )     Ik hoor graag wel wat aanvullende adviezen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

@PeterG ik zie dat ​@henkvanrij het heeft over 'mee kijken' en dat kan volgens de informatie bij deze splitter niet zo te zien. In het laatste plaatje staat 'ONLY support 1 display at a time'. Als er maar op één scherm tegelijk gekeken gaat worden kun je schakelen tussen de schermen. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Je hebt gelijk, ​@LuToLu . Wat Henk wil kan dan niet. Hij kan beter z'n hoekje verlaten en meekijken 🤗 op het eerste scherm. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 3, 2026

Want Henk wil kan dan niet.

Dat kan, ik heb zo een setup thuis. Een AV-Receiver met 2 HDMI-out. De goedkoopste zijn Onkyo TX-NR6050 of Denon AVR-S970H. Ze kosten iets meer dan 400€.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Ik denk dat ​@henkvanrij niet een complete versterker gaat kopen om de 2-de tv aan te sluiten. 

Inmiddels wel 10 bekeken maar geen had hdcp 2.3.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 3, 2026

Ik denk dat ​@henkvanrij niet een complete versterker gaat kopen om de 2-de tv aan te sluiten. 

Als alternatief kan hij een Gamerecorder kopen. Deze verstuurt HDMI-signal van IN naar OUT door en streamt de inhoud op een monitor/TV/platvorm. Deze is ook niet goedkoop, kost rond 300€

Inmiddels wel 10 bekeken maar geen had hdcp 2.3.

Op het beeld van Onkyo TX-NR6050 staat toch HDMI (IN/OUT) HDCP 2.3

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

@henkvanrij is misschien beter uit met een AndroidTV kastje voor z’n tweede tv, met daarop de KPN TV+ app geïnstalleerd. Kan hij ook nog ergens anders naar kijken als ie wil.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Kleine smart-tv met Android-TV 🤗

mrGanesha
Wijsgeer
  • August 3, 2026

• August 3, 2026

Waarom een TV een Tablet en kijken via tv.kpn.com is net zo handig.

• Auteur
  • Helper
  • August 3, 2026

Tablet…?     Nog even voor de duidelijkheid: 

ik heb een werkhoek in de woonkamer, wat verder van onze grote TV .   Als ik werk doe ik vaak 2 dingen tegelijk, bv ook soms wat meekijken naar het programma waar de andere huisgenoten naar kijken.

Voorheen kon dat prima met de KPN ARRIS-ontvangen kon ik de oude PHILIPS TV  (14 PT 136B) als 2e scherm gebruiken.  Die Philips heeft alleen een SCART en antenne ingang.  Met de nieuwe KPN TV+ box is dat niet te koppelen.  In onze slappkamer staat een 2e KPN+ box, die 2 TV's lopen dus nooit gelijk.

Dus een 3e TV+ ontvanger heb ik niks aan.  Ik dacht nu koop ik 25" tv-tje voor mijn werkhoek.  Natuurlijk ga ik ik enorme bedragen extra investeren voor 'n 2e scherm.  Paar tientjes wel, bv voor  HDMI splitter.

(als een HDCP 2,3 nog te vindfen is)  Maar ik denk dat ik maar moet afzien van mijn wens.     🤧 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Je had wel een lange scart kabel dan. Denk ik. Langer dan die ik hier nog heb, 1½ meter. Maar niet meer in gebruik. 

• August 3, 2026

@henkvanrij in jouw werkboek staat daar ook een computer? 

Dan is het ook mogelijk via de KPN website mee te kijken in een klein venster. Er kan wel iets tijdsverschil zijn met de tv+box.

• Auteur
  • Helper
  • August 4, 2026

Aardige suggestie Rowi, maar in 1 ruimte 2 apparaten met dezelfde uitzending en dan tijdsverschil is niet te doen.  Dan kan ik net zo goed een 3e TV+-box bestellen maar de ervaring leert dat deze nooit gelijk kunnen lopen met beeld en geluid.  dank