Skip to main content
Beantwoord

Tweede tv-ontvanger beëindigen stopt ook het Opnemen pakket

• April 3, 2025
  • 21 reacties
  • 240 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Met het gebruik van een media player is de tv-box van KPN niet meer nodig.
Met de TV+ app is er prima te kijken. 
Grote voordeel is dat je slechts één apparaat nodig hebt en één afstandsbediening voor jou apps.
De moderne mediaplayers gebruiken ook duidelijk minder standby energie dan de KPN TV-boxen.
KPN zou dit soort gebruik m.i. moeten promoten.

Je wordt echter gestraft.
Mijn abonnement betreft twee TV-boxen van KPN. Als extra kan je dan programma's opnemen.
Bij gebruik van media players mag je echter geen programma's terugkijken.
Om te kunnen opnemen en terugkijken wordt je dus verplicht twee KPN-boxen te nemen en deze actief aan te sluiten om in enkele situaties terug te kunnen kijken. Wat een verspilling van materiaal en energie.

Je kan de ongebruikte TV box(en) niet terugsturen zonder je abonnement te veranderen.
De extra ontvanger beëindigen in je abbo scheelt  € 5,- maar je verliest ook de optie opnemen!
Om echter weer te kunnen opnemen kost je dit € 5,- ?😣
Je bent niks goedkoper en je zit nog steeds met een ontvanger zitten waar niets aan hebt en aangesloten en standby moet houden..

KPN waarom koppelen jullie het opnemen aan zo'n niet vrij te gebruiken KPN TV-ontvanger?
Maak een abonnement zonder de verplichte TV-ontvanger mogelijk.
Als een gebruiker inlogt kunnen jullie aan het IP-adres zien of het een betaalde “opneem” gebruiker
is of niet en kan je evt. de aantallen terugkijk-gebruikers beperken .
​​​​​​​Dit maakt terugkijk-abonnementen zonder TV-ontvanger mogelijk zonder ongemak en verspilling. 

Beste antwoord door Jeroen-bart Engelen

Ja, jullie hebben gelijk. Sommige zenders willen dat ze alleen terug te kijken zijn via de ontvanger. Dus je hebt inderdaad een ontvanger nodig om alles terug te kunnen kijken. Dat is een eis van die zenders zelf.

Erotiek is ook een ding. Dat mag ook niet via de mobiele apps. Dat mag dan weer niet van Google en Apple.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

• April 3, 2025

Dat kost KPN geld. Want via de app kijken levert KPN niks op. Dat is gratis namelijk. Dus dat is helemaal niet in het belang van KPN. 

Om te kunnen opnemen en terugkijken wordt je dus verplicht twee KPN-boxen te nemen ...

Tot voor kort klopte dit. Voor nieuwe klanten en klanten die hun abonnement aanpassen naar de nieuwste abonnementsvorm niet meer. Opnemen moet nu altijd betaald worden.

Met het nieuwe korting systeem kun je opnemen wel weer gratis krijgen. Zelfs bij 1 ontvanger. Daarvoor moet je in level 2 of 3 zitten.

KPN waarom koppelen jullie het opnemen aan zo'n niet vrij te gebruiken KPN TV-ontvanger?

Omdat KPN gewoon graag geld wil verdienen.

Jij doet net alsof KPN er voor moet zorgen dat een fijn product krijgt wat goedkoop, handig en energiezuinig is. Daar is een commerciël bedrijf zoals KPN niet mee bezig. KPN is maar met 1 ding bezig: hoe verdien ik het meeste geld. Ze bieden een bepaald product/dienst aan wat zodanig in elkaar zit dat geld verdienen daarmee lukt. Als jij daar niet tevreden mee bent, dan moet je gewoon overstappen naar een andere provider. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 3, 2025

Vanaf 1 april kost een extra box € 6.

Mogelijk kom je met het nieuwe Combivoordeel in aanmerking voor gratis opnemen. 

Met internet, kpn tv en een mobiel kpn abonnement heb je al voldoende punten voor Level 2.

https://community.kpn.com/kpn-voordelen-combineer-en-krijg-meer-91 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 3, 2025

Dat kost KPN geld. Want via de app kijken levert KPN niks op. Dat is gratis namelijk. Dus dat is helemaal niet in het belang van KPN. 

Om te kunnen opnemen en terugkijken wordt je dus verplicht twee KPN-boxen te nemen ...

Tot voor kort klopte dit. Voor nieuwe klanten en klanten die hun abonnement aanpassen naar de nieuwste abonnementsvorm niet meer. Opnemen moet nu altijd betaald worden.

Met het nieuwe korting systeem kun je opnemen wel weer gratis krijgen. Zelfs bij 1 ontvanger. Daarvoor moet je in level 2 of 3 zitten.

Omdat KPN gewoon graag geld wil verdienen.

Jij doet net alsof KPN er voor moet zorgen dat een fijn product krijgt wat goedkoop, handig en energiezuinig is. Daar is een commerciël bedrijf zoals KPN niet mee bezig. KPN is maar met 1 ding bezig: hoe verdien ik het meeste geld. Ze bieden een bepaald product/dienst aan wat zodanig in elkaar zit dat geld verdienen daarmee lukt. Als jij daar niet tevreden mee bent, dan moet je gewoon overstappen naar een andere provider. 

@Marlon92 

Jij leest verkeerd. Voor wie ben jij?
Ik heb er geen moeite mee om voor opnemen te moeten betalen.
De vraag is:  Waarom moet dat alleen via die KPN ontvanger als het ook anders kan? 

• April 3, 2025

Voor wie ben jij?

Wat is dit voor een rare vraag? Moet ik ergens voor zijn dan?

De app is gratis. KPN wil deze niet betaald aanbieden. De app is namelijk nog in ontwikkeling, in beta fase. Er is nog geen officiële release uitgebracht wat geen beta was. De app is vaak zat niet stabiel. Pas heeft KPN nog een compleet nieuwe versie uitgebracht. Deze werkte eerst niet eens op heel veel apparaten. Het heeft weken geduurt voordat da weer opgelost is. Dit aanbieden als betaald product is dus voorlopig nog geen optie. Want dan moet KPN er uiteraard voor zorgen dat het gegarandeerd altijd werkt. En dat kan KPN nog niet.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 3, 2025

Vanaf 1 april kost een extra box € 6.

Mogelijk kom je met het nieuwe Combivoordeel in aanmerking voor gratis opnemen. 

Met internet, kpn tv en een mobiel kpn abonnement heb je al voldoende punten voor Level 2.

https://community.kpn.com/kpn-voordelen-combineer-en-krijg-meer-91 

Ja, dat zag ik ook...weet jij eigenlijk of de prijs voor opnemen ook verhoogd is, ​@PeterG? Ik kan dat namelijk nergens vinden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 3, 2025

Ja. Die prijs is nog steeds € 4,99.

http://kpn.com/opnemen

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 3, 2025

Ja. Die prijs is nog steeds € 4,99.

http://kpn.com/opnemen

Bedankt...Dan kan je na die plotselinge prijsverhoging voor de tweede Box nu dus beter het opnamepakket nemen...zo'n Box kun je tenslotte heel makkelijk door het huis verplaatsen, ​@PeterG.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 3, 2025

Voor wie ben jij?

Wat is dit voor een rare vraag? Moet ik ergens voor zijn dan?

De app is gratis. KPN wil deze niet betaald aanbieden. De app is namelijk nog in ontwikkeling, in beta fase. Er is nog geen officiële release uitgebracht wat geen beta was. De app is vaak zat niet stabiel. Pas heeft KPN nog een compleet nieuwe versie uitgebracht. Deze werkte eerst niet eens op heel veel apparaten. Het heeft weken geduurt voordat da weer opgelost is. Dit aanbieden als betaald product is dus voorlopig nog geen optie. Want dan moet KPN er uiteraard voor zorgen dat het gegarandeerd altijd werkt. En dat kan KPN nog niet.

De app is gratis.. Niet. Je kan zonder abonnement daar geen gebruik van maken.
De ITV-app draaide al lang en stabiel mee. Daarmee kan/kon je ook niet terugkijken.
De vraag om de wens dat je via de app, tegen betaling terug kan kijken is daarom niet vreemd. 
Dat KPN met het vervangen van de ITV-app door de TV+ app lang geen stabiele versie heeft kunnen leveren is zielig maar heeft daar niets mee te maken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 3, 2025

Terugkijken kan via de app ook gewoon ​@Bennes . Gisteren nog gebruikt met nos journaal. 

Alleen niet met BBC First, RTL Z, ID, Duitse en Vlaamse. Maar die 2 laatste ook niet via de ontvanger. 

• April 3, 2025

Als je 1 tv ontvanger hebt kan je gratis gebruik maken van de app. KPN omschrijft het zelf zo.

https://www.kpn.com/televisie/online-tv-kijken

"Heb je KPN TV? Dan kijk je gratis online tv. Met onze app of via je browser op tv.kpn.com."

De ITV-app draaide al lang en stabiel mee. Daarmee kan/kon je ook niet terugkijken.
De vraag om de wens dat je via de app, tegen betaling terug kan kijken is daarom niet vreemd. 
Dat KPN met het vervangen van de ITV-app door de TV+ app lang geen stabiele versie heeft kunnen leveren is zielig maar heeft daar niets mee te maken.

Dat heeft er alles mee te maken. De app is nog steeds in beta fase. Het zou belachelijk zijn om daar dan geld voor te vragen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 4, 2025

Als je 1 tv ontvanger hebt kan je gratis gebruik maken van de app. KPN omschrijft het zelf zo.

https://www.kpn.com/televisie/online-tv-kijken

"Heb je KPN TV? Dan kijk je gratis online tv. Met onze app of via je browser op tv.kpn.com."

Dat heeft er alles mee te maken. De app is nog steeds in beta fase. Het zou belachelijk zijn om daar dan geld voor te vragen.

@Marlon92 : Waarom probeer je een vraag die aan KPN gesteld was met een eigen interpretatie te beantwoorden?
Zal de vraag nog eens expliciet aan aan KPN stellen 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Bij een TV abonnement zit altijd 1 ontvanger.

Je hoeft TV ontvanger niet aan te sluiten om KPN TV te kunnen kijken via de apps. Let er wel op dat de apps net iets andere functionaliteit kunnen hebben dan de ontvangers. Maar als de app voor jou voldoet, dan kun je de ontvangers gewoon in de kast opbergen.

En als je het opname pakket wilt, dan is dat een extra optie, maar die heb je dus blijkbaar al.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 4, 2025

@Jeroen-bart Engelen : Voor gewoon TV kijken is dat zo.
Echter voor opgenomen programma's wordt je verplicht alleen terug te kijken via de TV-ontvanger.
Dit kan niet via de app, ook al heb je het opname pakket. Dit zou ik graag veranderd willen zien.
Scheelt ook dat KPN voor deze gebruikers dan geen TV-ontvanger hoeft te leveren.
Betere wereld voor beiden.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Echter voor opgenomen programma's wordt je verplicht alleen terug te kijken via de TV-ontvanger.
Dit kan niet via de app, ook al heb je het opname pakket. Dit zou ik graag veranderd willen zien.
Scheelt ook dat KPN voor deze gebruikers dan geen TV-ontvanger hoeft te leveren.

Onzin 

Ik kijk opgenomen tv programmas terug zowel via de tv box als via de app. 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Ik weet niet welke app jij gebruikt, maar op de mobiele app kan ik gewoon opnames terug kijken. En ook via de website kan ik mijn opnames gewoon terug kijken.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 5, 2025

@Marlon92 : Waarom probeer je een vraag die aan KPN gesteld was met een eigen interpretatie te beantwoorden?
Zal de vraag nog eens expliciet aan aan KPN stellen 

Dat komt ​@Bennes omdat dit een 'klanten helpen klanten' forum is.
Er komen ook wel KPN medewerkers op dit forum langs, maar dan moet je geduld hebben.
We proberen je zo goed mogelijk te helpen, wil je een KPN-medewerker direct spreken dan raad ik je aan om 0800 0402 te bellen (Bereikbaar op: ma t/m vr tussen 08.00 - 18.00 uur, za. 08:00 - 17:00 uur.)
Of nog beter een bel-afspraak te maken, dan belt de KPN je per direct, of op een moment dat jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 5, 2025

@Jeroen-bart Engelen 

@Gertjan Woudenberg 

Ik gebruik de Android smart TV app op een Android 11 media player. Geen tablet i.o.d.
Van sommige Nederlandse programma's kan je idd terugkijken, al doe ik dit vrijwel nooit.
Ik neem meestal van andere zenders op.
Als ik b.v. van BBC First iets opneem en wil terugkijken krijg ik de melding:
“Dit programma kan je alleen via de TV-ontvanger terugkijken”
Dit is niet alleen zo bij de app. Ook via internet bij KPN TV: Start krijg ik deze melding.
De wens is op alle apparaten te kunnen terug kijken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2025

Niet alle opnames zijn via de app te kijken. ​@Jeroen-bart Engelen 

Opnames kijken van deze zenders alleen via ontvanger:

BBC First 😥, alle Duitse zenders (ook die in het pakket), Vlaamse zenders. RTL Z, ID.

Die zouden in ieder geval in de smart-tv app wél beschikbaar moeten zijn wil je 1 of 2 ontvangers echt vervangen.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Ja, jullie hebben gelijk. Sommige zenders willen dat ze alleen terug te kijken zijn via de ontvanger. Dus je hebt inderdaad een ontvanger nodig om alles terug te kunnen kijken. Dat is een eis van die zenders zelf.

Erotiek is ook een ding. Dat mag ook niet via de mobiele apps. Dat mag dan weer niet van Google en Apple.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 5, 2025

Gelukkig meer duidelijkheid. Bedankt.
Misschien kan KPN deze voorwaarden ergens duidelijk vastleggen.
Scheelt een hoop op het forum.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2025

Sommige zenders willen dat ze alleen terug te kijken zijn via de ontvanger. 

Dat klopt ook niet helemaal ​@Jeroen-bart Engelen .

Bij Ziggo kun je wel opnames van BBC First via de app kijken.