Skip to main content
Vraag

Uitvallend geluid via optische verbinding en DIW7022

• 2 februari 2025
  • 25 reacties
  • 289 keer bekeken

• Topper
  • 16 reacties

Beste mensen.

Ik lees hier vele topics met het probleem geluid en Tv.

Ik ga het maar weer eens opnieuw onder de aandacht brengen omdat het mijn inziens nog steeds niet opgelost is.

Mijn installatie: De KPN box DIW 7022 (2 mnd oud), een nieuwe led LG TV en een Kenwood receiver. (1 mnd oud)

De TV is middels een HDMI kabel met de KPN box verbonden en er is een optische kabel van de box naar de receiver.

TV kijken met het geluid via de TV probleemloos.
Het probleem treedt op wanneer ik bv bij films het geluid via de optische kabel met de receiver wil horen. Na een klein half uur vallen er stukjes geluid weg. Dit wordt dan steeds frequenter. Wanneer ik de een kleine pauze van bv 20 sec in de uitzending maak, blijft het geluid van het “uitgestelde” programma normaal.

Ook bij het wisselen van de zender duurt het weer een klein half uur voordat de ellende weer begint.

Het afspelen van opgenomen films, terugkijken en radio luisteren met de TV uit werkt prima. Het lijkt erop alsof er een geheugen volloopt.

Hopelijk kan iemand dit probleem oplossen.

Albo

25 reacties

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 165 reacties
  • 3 februari 2025

Daar heb ik ook over gemeld, dat het geluid via de optische kabel weg valt. Maar bij mij dan ook het beeld knippert dan. Wij hebben een 7,2 installatie, via de HDMI werkt dat prima als ik de DIV7022 direct verbind met onze 8 jaar oude Marantz. Echter 7.2 en Dolby Atmos wordt niet oondersteund door de optische kabel, wel 5.1 Dolby Digital en DTS.

Voorlopig heb ik het probleem opgelost door de DIV7022 te verbinden met de Marantz via HDMI, de uitgang van de Marantz naar de 6 jaar oude LG tv.

Als ik films van de NAS wil kijken via de TV gaat het geluid via de optische kabel. Tot op heden geen problemen meer.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12957 reacties
  • 3 februari 2025
Albo schreef:

De TV is middels een HDMI kabel met de KPN box verbonden en er is een optische kabel van de box naar de receiver.

Voor de optische uitgang moet je de geluidsinstelingen van de DIW7022 op PDM zetten.

Alleen stereo, kijk of het dan wel goed werkt.

Via HDMI werkt het goed begrip ik, dus dat is het probleem niet.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 3 februari 2025

De instelling in de DIW7022 staat op PDM anders werk de optische uitgang niet.

dank voor je tip.

Ik hoop dat de KPN reageert met een oplossing. Dit probleem is niet nieuw.

Albo

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 4 februari 2025

Hoi ​@Albo .  Dus live tv kijken en opnames geeft geen problemen.  Dat is inderdaad wel vreemd.

Ik probeer zaken uit te sluiten.  Dit probleem gebeurt dus alleen via de optische uitgang. Als je uitgestelde programma's via de het geluid van je tv kijkt, gaat het goed, neem ik aan? 

Hoe is jouw ontvanger aangesloten?  Heb je meerdere ontvangers?  (zo ja, treedt het op beide ontvangers op). Wat voor verbinding heb je ? (glasvezel of koper)

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 4 februari 2025

Beste Erwin. 

Hierbij mijn installatie.

De KPN box DIW 7022 (2 mnd oud), een nieuwe led LG TV en een Kenwood receiver. (1 mnd oud)

De ontvanger is rechtstreeks middels een cat kabel aangesloten op het KPN modem. Er zit geen splitter tussen.

ik heb verder geen extra ontvangers en ben nog aangesloten op het kopernetwerk. (Er is hier geen glasvezel. 100 Mbit/s download10 Mbit/s upload)

Ik heb dit vastgesteld op NPO 1 en 2. Ik zal ook eens kijken op bv Duitse zenders of de RTL.

Albo

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 februari 2025

Beste Erwin.

Ik heb gisteravond en vanmorgen nog enkele dingen uitgeprobeerd.

Wanneer op NPO 1 of 2 na zo’n 25 min begint te stotteren en ik schakel kort (5 sec) over naar een andere zender, dan is het het geluid weer normaal tot dat na 25 min het stotteren weer opnieuw begint.

Het bekijken van de gids (zonder naar een andere zender te schakelen) heeft geen verbetering tot gevolg.

Ook op Duitsland 1 en op RTL 5 begint na 25 min het stotteren.

Als laatste heb ik de TV aan laten staan en luister naar de radio 1 via de receiver. Nu heb ik geen last van de geluidsuitval.

Ik hoop dat jullie aan deze gegevens wat hebben en het probleem kunnen oplossen.

Je kunt altijd contact met mij opnemen voor verdere testjes.

Albo

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 6 februari 2025

Dank voor je uitvoerige testjes. Dat waardeer ik enorm.  Nog even over Kenwood.  Welk type is dat? En heeft die ook nog aparte instellingen voor het instellen van geluid?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 6 februari 2025

Erwin.

Het is de Kenwood KR-W8000SCD stereo smart Hi-Fi receiver met DAB+, FM, internetradio, CD, USB, Bluetooth en Spotify.
Deze receiver is nu een half jaar op de markt. Hij heeft 2 optische ingangen en hier is niets aan in te stellen. Deze is speciaal voor tv, receiver of andere bronnen.

Er is wel een mogelijkheid te kiezen voor normaal, vlak, jazz, film. Dit heeft niets te maken met de optische ingang.

Albo

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 7 februari 2025
Albo schreef:

Erwin.

Het is de Kenwood KR-W8000SCD stereo smart Hi-Fi receiver met DAB+, FM, internetradio, CD, USB, Bluetooth en Spotify.
Deze receiver is nu een half jaar op de markt. Hij heeft 2 optische ingangen en hier is niets aan in te stellen. Deze is speciaal voor tv, receiver of andere bronnen.

Er is wel een mogelijkheid te kiezen voor normaal, vlak, jazz, film. Dit heeft niets te maken met de optische ingang.

Albo

Duidelijk.  Ik moet het even vragen:  Je hebt ook getest met de tweede optische ingang?  (ik moet immers alles proberen uit te sluiten).

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 165 reacties
  • 8 februari 2025
Albo schreef:

Beste Erwin. 

De KPN box DIW 7022 (2 mnd oud), een nieuwe led LG TV en een Kenwood receiver. (1 mnd oud)

De ontvanger is rechtstreeks middels een cat kabel aangesloten op het KPN modem. Er zit geen splitter tussen.

Als je weet ook ik ben bezig "geweest” met ongeveer hetzelde probleem. Nu is het bij mij opgelost.
Ik heb deze opstelling:
DIW7022 via wifi op de Experiabox,
Via een HDMI ACR (nieuw) verbonden met Marantz.
De "Monitor” uitgang van de Marantz verbonden met werderom een nieuwe HDMI ACR kabel naar de HDMI ACR in/uitgang van de LG OLED TV. 
De geluidsuitgang van de LG TV staat op "Optisch/ HDMI Arc”.

De LG Oled TV is via Wifi verbonden met de Experia .
De Synology NAS is via CAT6 kabel ook verbonden met de Experia box, zodat ik bv 4K clips of HD (Dolby/HDR Atmos) muziek kan afspelen zonder de DIW7022.

Echter ik kan ook via de App VLC player dit doen met de DIW7022.

Op Youtube zijn verschillende clips te vinden om je installatie te testen. en ja sommige "5.1” zijn helaas in stereo, maar er zijn ook die zelfs Atmos 5.1 ondersteunen. Ik heb een "7.2” installatie maar helaas dat wordt niet doorgegeven.

Zowel de TV als DIW7022 staat op "Passthrough”

Groetjes en veel succes, Ik zou graag horen van je.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 8 februari 2025

Beste Erwin.

Ik heb de 2e optische ingang van de Kenwood getest en met het zelfde resultaat. Ook daar valt na zo’n 25 min het geluid stotterend uit.

Dan een reactie op Elske.

Wanneer ik het goed begrijp ontvangt de Marantz zijn audio via de TV.

Het nadeel is dat ik dan geen radio kan luisteren zonder de TV aan te zetten.

Erwin.
Wanneer ik alle reacties op de forums lees hebben vele gebruikers problemen met de ontvangst van audio. Je leest dan ook oplossingen via bypassen die niet nodig zouden moeten zijn.

Ik hoop dat de KPN snel een oplossing vindt want dit probleem speelt al lang.

M.vr.gr.

Albo

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 10 februari 2025

Erwin ik heb gisteren nog wat uitgeprobeerd.

Wanneer ik stotterende audio heb bij een TV uitzending heb ik mijn Bluetooth luidspreker eens aangezet. Hij schakelt dan automatisch de optische overdracht uit en het gestotter van het geluid op de externe luidspreker is dan ook weg.

Hopelijk draagt deze info bij aan een oplossing.

Albo

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 10 februari 2025

Erwin nog een aanvulling.

Duitsland Das Erste en ZDF stotteren vanaf de eerste seconde.

Daar is niet naar te kijken met geluid via de receiver.

Albo

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 11 februari 2025

ook hier hetzelfde probleem,de diw7022 aangesloten met optische kabel op nieuwe Cambridge yoyo L alleen last met tv kijken , als ik kijk via apps gaat het wel goed. is er al een oplossing?

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 12 februari 2025
Albo schreef:

Albo

Dank.  Dat maakt reproduceren makkelijker!   Ik stuur het hele topic door naar de ontwikkelaars.

@muis1974 2 :  Maar heb jij exact dezelfde symptomen als ​@Albo ?  Zo niet, wil ik je vragen om een apart topic aan te maken.  

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 12 februari 2025

@Albo  Kun je nog een dingetje voor mij testen?   Je kunt te tuner op unicast zetten (multicast is beter, maar dit is puur om te kijken of het daarmee ook weer misgaat).  Zou je dat eens kunnen proberen? 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 12 februari 2025

Erwin.

ik heb het vanavond uitgeprobeerd.

Zowel op de NL zenders als op de DE zenders.

Ik heb storingsvrij kunnen kijken.

Succes.

Albo

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 13 februari 2025
Erwin van KPN schreef:
Albo schreef:

Albo

Dank.  Dat maakt reproduceren makkelijker!   Ik stuur het hele topic door naar de ontwikkelaars.

@muis1974 2 :  Maar heb jij exact dezelfde symptomen als ​@Albo ?  Zo niet, wil ik je vragen om een apart topic aan te maken.  

ja heb dezelfde symtonen kijk zelf geen Duitse zenders, maar  kanaal 14 is niet te kijken , gelijk erg stotteren. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 februari 2025

Top.

laat even weten wanneer er iets veranderd is.

m.vr.gr.

Albo

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 13 februari 2025

Hoe kan ik het op unicast zetten ,functie zoals beschreven op forum april 2023 heb ik niet.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 16 februari 2025
MelskeH schreef:
Albo schreef:

Beste Erwin. 

Als je weet ook ik ben bezig "geweest” met ongeveer hetzelde probleem. Nu is het bij mij opgelost.
Ik heb deze opstelling:
De "Monitor” uitgang van de Marantz verbonden met werderom een nieuwe HDMI ACR kabel naar de HDMI ACR in/uitgang van de LG OLED TV. 

De Synology NAS is via CAT6 kabel ook verbonden met de Experia box, zodat ik bv 4K clips of HD (Dolby/HDR Atmos) muziek kan afspelen zonder de DIW7022.

Op Youtube zijn verschillende clips te vinden om je installatie te testen. en ja sommige "5.1” zijn helaas in stereo, maar er zijn ook die zelfs Atmos 5.1 ondersteunen. Ik heb een "7.2” installatie maar helaas dat wordt niet doorgegeven.

Dit natuurlijk een `leuke` vinding maar het is toch van de zotte dat het niet normaal werkt via optisch out van het kastje ? waarvoor zit deze er anders op ?

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 18 februari 2025
blom schreef:
MelskeH schreef:
Albo schreef:

Beste Erwin. 

Ik heb deze opstelling:

Dit natuurlijk een `leuke` vinding maar het is toch van de zotte dat het niet normaal werkt via optisch out van het kastje ? waarvoor zit deze er anders op ?

Dat zou ook zeker goed moeten werken. Daarom stuur ik dit ook allemaal door zodat de techneuten er naar kunnen kijken.

In de tussen tijd is een ‘nood oplossing’ natuurlijk wel fijn

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 12 maart 2025

Beste Erwin.

We zijn nu een maand verder en het probleem is nog steeds niet opgelost of verbeterd.

Is er misschien een oplossing in de maak of laat KPN haar klanten in de kou staan en met noodoplossingen proberen goed audiogeluid te krijgen.

Graag je reactie.

Albo

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 24 maart 2025

Beste Erwin.

Afgelopen vrijdag kregen we een update van de box en ik hoopte dat daarmee het probleem was opgelost.

Jammer. Gisteravond bij de voetbalwedstrijd Ned-Spanje waren de stotteringen in het geluid weer aanwezig.

Is er iets te zeggen of er aan gewerkt wordt?
Ik moet mijn abonnement verlengen en dit is wel een wezenlijk onderdeel hiervan.

Graag je reactie.

Albo 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 28 maart 2025

In principe zou het goed moeten werken maar het probleem is dat er duizenden versterkers in omloop zijn en wie weet is het een heel specifiek issue tussen jouw reciever en onze tuner. We werken er telkens aan om onze ontvanger zo compatible mogelijk te maken met alle bestaande extra hardware. 

Mocht het probleem toch aanhouden kun je overwegen om een terugbel afspraak in te plannen en samen met een collega de zaak een grondig door te nemen:

Contact en klantenservice | KPN