Skip to main content
Vraag

Uitvallend geluid via optische verbinding en DIW7022

• February 2, 2025
  • 32 reacties
  • 627 keer bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 1, 2025

Beste Erwin.

Hier ben ik weer na enkele maanden stilte.

Om te beginnen; het probleem is niet opgelost.

Op jouw advies heb ik het probleem besproken met de technici en het hogere echelon van KPN.

Daarop hebben zij een technicus thuis langs gestuurd om alle aansluitingen en instellingen nog eens te controleren.

Alles was OK.

Conclusie: Het probleem zit in de box. ( ik heb er al 2 gehad en een nieuw modem)

Ook hernieuw contact met de technische dienst van KPN bracht ons samen tot de conclusie dat de data van de audio te groot was voor de box. (Dus bij haperen even zappen zodat het interne geheugen weer leeg was.)

Maar hoe nu verder. Ik ben niet de enige met dit probleem waar gebruikers het geluid van een TV uitzending via de optische uitgang van de box naar een externe geluidsinstallatie of soundbar.

Graag een reactie.

Albo

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hallo ​@Albo, sorry voor de late reactie! Ik vind het bijzonder spijtig om te lezen dat je hier nu nog steeds tegenaan loopt. Je zult inderdaad niet de enige zijn die deze set up gebruikt. Ik heb je uitgebreide uitleg (waarvoor dank!) wederom doorgegeven aan de ontwikkelaars. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen, laat ik het weten. 

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

Beste Marcia.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt.

Ik ben namenlijk niet de enige.

Dank voor je reactie.

Groetjes Albo

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 26, 2025

We hebben hier op dit moment ook geen oplossing voor, ​@Albo, gecombineerd met deze manier van aansluiten. We zouden normaliter dan aanraden om een HDMI ARC poort te gebruiken, maar jouw Kenwood heeft dat niet. Wat we dan zouden aanraden is de TV+ Box via HDMI aan te sluiten op de tv, en dan de Kenwood optisch op de tv. 

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Beste KPN, beste Erik.

Jammer dat een product op de markt gebracht wordt wat niet voldoende getest is en niet voldoet aan de beschreven specificaties. 
Op het forum worden regelmatig deze problemen beschreven en met een halfslachtig advies afgedaan.

Waarom pas na een klein jaar discussie, nieuwe TV+-box, nieuw modem, vele uren overleg (telefonisch) en testen en bezoek van een technicus thuis, eindelijk een eerlijk antwoord dat de box niet voldoet.

Ik hoop dat er in de nabije toekomst een nieuwe box komt die dit probleem niet heeft.

Met vriendelijke groet,

Albo

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

Beste Erik.

Het ongelofelijke en niet verwachte is toch gebeurd.

3 Dagen geleden de box voorzien van de nieuwe update en sindsdien is er via de optische uitgang geen stotterend geluid meer bij gebruik van mijn versterker.

Top.

Hopelijk blijft het zo, dan is er weer een probleem voor veel gebruikers opgelost.

M.vr.gr.

Albo

Ps. Meldt dit ook aan de andere gebruikers die een soortgelijke melding op het forum plaatste.

Erwin van KPN
Moderator

Dat is goed nieuws, ​@Albo  :-)  Misschien is er toch een aanpassing gedaan die voor betere compatibiliteit zorgt! Ik ben in ieder geval blij voor jou!