Skip to main content
Beantwoord

Up/down snelheid KPN TV Box is 100 Mbps?

• February 5, 2025
  • 7 reacties
  • 281 keer bekeken

Goedendag, als ik inlog op de KPN Box V14 zie ik dat de TV Box een up/downloadsnelheid heeft van 100 Mbps. Ik heb een glasvezel met 4Gbps aansluiting maar wat heb ik daar dan aan? Of werkt dat anders?

Zowieso komen al mijn apparaten in de topologie niet boven de 1 Gbps - ook de bekabelde.

Beste antwoord door XS4-Arjan

Hallo ​@Harry4444 ,

Wellicht heeft de tv-box een netwerkpoort van max 100 mbps, dat zou helemaal niet uitmaken, want tv-streams gebruiken bij lange na niet die 100 mbps.

De box 14 heeft een aantal poorten met verschillende snelheden, de specs kan je hier vinden:

De meeste apparaten thuis hebben een interface van 1gbps, dus ook al kan je box meer aan: als je apparaat het niet ondersteunt, blijft de snelheid op 1gbps zitten.

Wat is dan het voordeel van het 4gbps-abonnement? Als je meerdere grootverbruikers hebt die continue rond de 1gbps zitten te downloaden, kunnen die allemaal zonder snelheidsverlies hun downloads doen.

In theorie prachtig, maar in de praktijk zijn er echt weinig use-cases voor een 4gbps verbinding.

Waarom heb jij destijds gekozen voor een 4gbps verbindin?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 5, 2025

Hallo ​@Harry4444 ,

Wellicht heeft de tv-box een netwerkpoort van max 100 mbps, dat zou helemaal niet uitmaken, want tv-streams gebruiken bij lange na niet die 100 mbps.

De box 14 heeft een aantal poorten met verschillende snelheden, de specs kan je hier vinden:

De meeste apparaten thuis hebben een interface van 1gbps, dus ook al kan je box meer aan: als je apparaat het niet ondersteunt, blijft de snelheid op 1gbps zitten.

Wat is dan het voordeel van het 4gbps-abonnement? Als je meerdere grootverbruikers hebt die continue rond de 1gbps zitten te downloaden, kunnen die allemaal zonder snelheidsverlies hun downloads doen.

In theorie prachtig, maar in de praktijk zijn er echt weinig use-cases voor een 4gbps verbinding.

Waarom heb jij destijds gekozen voor een 4gbps verbindin?

• February 5, 2025

Alle tv ontvangers van KPN gaan niet sneller dan 100 mbit. Dat geeft ook niet. Want dat is snel zat voor tv.

Zowieso komen al mijn apparaten in de topologie niet boven de 1 Gbps - ook de bekabelde.

Dat ligt waarschijnlijk (ook) aan jouw eigen apparatuur. Als je er bij aanschaf niet op let, dan heeft eigenlijk alle gangbare apparatuur een 1 gbit of 100 mbit poort.

Als jij een pc wilt waarbij je 4 gbit kunt halen, dan moet je er bij aanschaf speciaal op letten. Want anders is de kans heel groot dat da niet mogelijk is met de standaard netwerkpoort die erop zit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 5, 2025

Dank voor de reacties, dat is duidelijk. Overigens geeft de WIFi aansluiting op de TV 867 Mbps dus voor alles wat niet via de TV Box loopt ben ik beter af kennelijk Ik heb een 4 GB aansluiting omdat die onderdeel is van de aanbieding (zelfde prijs als 1 GB) -tenminste voor 1 jaar, daarna ga ik terug naar 1 GB. Groet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • February 6, 2025

Hoi ​@Harry4444. Welkom op de KPN Community! 

XS4-Arjan en Marlon92 hebben je al van de nodige antwoorden voorzien wat betreft jouw vraag. Ben je daar zo mee geholpen of zat je nog met meer of andere vragen? 

Je weet nu de Community te vinden, dus als je nog eens iets hebt, open dan vooral weer een nieuw topic :) 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 6, 2025

Beste ​@Harry4444 je kunt de tv-decoder ook draadloos aansluiten, dan haal je wel een hogere doorvoer, net als bij je tv, maar voor tv kijken heb je aan die hogere snelheid in de praktijk niets.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 6, 2025

Dank voor de reacties, dat is duidelijk. Overigens geeft de WIFi aansluiting op de TV 867 Mbps dus voor alles wat niet via de TV Box loopt ben ik beter af kennelijk Ik heb een 4 GB aansluiting omdat die onderdeel is van de aanbieding (zelfde prijs als 1 GB) -tenminste voor 1 jaar, daarna ga ik terug naar 1 GB. Groet.

Het is een soort sternetwerk.

Dus er loopt niets via de KPN tv ontvanger, die zit net als andere apparaten op een soort eindpunt.

Het beïnvloed ook niet de snelheid van andere apparaten.

En zelfs 4K snelheid is veel en veel lager dan 100 Mb/s

Bekabeld is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zo wie zo stabieler.

wjb
Wijsgeer
  • February 6, 2025

Overigens geeft de WIFi aansluiting op de TV 867 Mbps dus voor alles wat niet via de TV Box loopt ben ik beter af kennelijk 

Maar er loopt niets anders via die TV Box. Dat die TV+ Box een 100Mbps verbinding heeft is geen enkel probleem. Een ander apparaat die je met een netwerkkabel op jouw V14 aansluit heeft gewoon een 1Gbps verbinding als het apparaat dit ondersteunt.