Skip to main content
Vraag

Update KPN TV+ zorgt voor inschakelen soundbar

• July 4, 2025
  • 54 reacties
  • 686 keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Mogelijke workaround: soundbar inprikken op een stopcontact met aan/uit schakelaar en voor het slapen gaan uitzetten…

• September 16, 2025

Zeer bijzonder ik heb dit topic eerder voorbij zien komen. Maar een uitzondering daargelaten wordt via spdif geen signaal verstuurd wat een soundbar uit standby kan halen. Het zou mij verbazen als de DIW dit ondersteunt daarnaast moet de aangesloten hardware dit ondersteunen.

Blijkens de AI van Google is het niet helemaal onmogelijk en kan het op een defect van de kabel duiden.

Ik heb dit met mijn Samsung tv en soundbar nog niet mee gemaakt aan de andere kant staat hier de 1 knops functie bewust uit. De kpn knop haalt enkel de tv+ box uit standby meer niet. 

• Auteur
  • September 17, 2025

Mogelijke workaround: soundbar inprikken op een stopcontact met aan/uit schakelaar en voor het slapen gaan uitzetten…

Dat schieten met een olifant op een mug. Het gesignaleerde gedrag is niet per se hinderlijk, maar wel opvallend genoeg om het hier te melden. Temeer omdat het met vorige ontvangers nooit​​ is opgetreden en met de DIW7022 direct vanaf het begin. 

• Auteur
  • September 17, 2025

Blijkens de AI van Google is het niet helemaal onmogelijk en kan het op een defect van de kabel duiden.

Bij ​@JanD en mij tegelijk? En never bij vorige ontvangers?

Ik heb dit met mijn Samsung tv en soundbar nog niet mee gemaakt aan de andere kant staat hier de 1 knops functie bewust uit. De kpn knop haalt enkel de tv+ box uit standby meer niet. 

Hier net zo maar het maakt geen verschil. Op verzoek van ​@Marcia van KPN (zie een eerdere reactie mijnerzijds) heb ik dat uitgezet maar zonder resultaat. Overigens had ik HDMI-CEC toch al zó ingesteld dat alles wel in eens uitging, maar niet aan om te voorkomen dat de tv aangaat als ik alleen radio wil luisteren.

• September 17, 2025

@Henk2304 dat het zich  zowel bij jouw als JanD met een nagenoeg gelijke setup voordoet is juist wat mij zo intrigeerde.

Zoals Ik al schreef weet ik dat via een optische kabel in principe enkel de audio data wordt verstuurd geen volumeregeling of aan uit signaal.

Ik verdenk zelf de afstandsbediening zeker als deze via de diw7022 is ingesteld om ook een cinemaset of soundbar te bedienen. Dus de vraag is wat gebeurt er bij een  update wat invloed heeft op de afstandsbediening?

Dat met de ZXV8001 ook jouw geluidsbalk aanging zal met een infrarood opdracht te maken hebben gehad. Dat signaal gaat niet via een optische kabel.

• Auteur
  • September 17, 2025

@Henk2304

Ik verdenk zelf de afstandsbediening zeker als deze via de diw7022 is ingesteld om ook een cinemaset of soundbar te bedienen. Dus de vraag is wat gebeurt er bij een  update wat invloed heeft op de afstandsbediening? 

Bij nachtelijke automatische updates ligt de AB ongebruikt ergens op een tafel en wordt zeker niet bediend.

Ik heb de AB niet ingesteld voor de soundbar. In een ander topic heb ik al aangegeven dat (geluid en mute van) de AB dan niet meer werkt voor de tv als die alleen aanstaat, dus zonder soundbar. Nu heb ik alleen de tv ingesteld op de AB en via HDMI-ARC wordt daarmee ook de soundbar bediend. Als ik radio luister met alleen de soundbar aan gebruik ik de AB van de soundbar.

@Henk2304

Dat met de ZXV8001 ook jouw geluidsbalk aanging zal met een infrarood opdracht te maken hebben gehad. Dat signaal gaat niet via een optische kabel.

Maar sinds de VIP5202 werkte dat niet meer. Anderzijds werd bij ZXV8001 en ouder de soundbar (nog steeds dezelfde) niet ingeschakeld bij automatische updates. Bij de VIP5202 en ouder had ik wel zowel tv als soundbar ingesteld op de AB en daar werkte die wel voor beide apparaten afzonderlijk. Wellicht dat t/m de ZXV8001 de AB inderdaad ook de soundbar inschakelde zodra ik de ontvanger inschakelde. Dat kan ik nu echter niet meer controleren. 

• September 17, 2025

Het lijkt in ieder geval veroorzaakt te worden door de update dus laat de heren geleerden het maar oplossen. 

Dat de afstandsbediening ongebruikt op tafel ligt zegt niet zoveel. Deze zal hoe dan ook met de ontvanger in verbinding blijven. En kan wel degelijk een puls uitsturen waar een ander apparaat op reageert.

Vooral omdat je de soundbar weer via hdmi gekoppeld aan de TV, blijf ik bij de KPN afstandsbediening als mogelijke oorzaak en of een puls op de hdmi bus vanuit de ontvanger waar de TV niet op reageert en de balk vreemd genoeg wel.

Vanaf de 5202 wordt toch deels bluetooth gebruikt hoewel deze ook met IR werkte . Van de ZXV is mij dat onbekend. Omdat ik dat model niet ken is voor mij de 5202 beter dan de diw en mogelijk de vip2952 net iets fijner 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik neem al jullie feedback weer mee richting de ontwikkelaars, wordt vervolgd!

• Auteur
  • October 3, 2025

De recente firmware en launcher updates waren weer duidelijk zichtbaar op de soundbar. Ik ga dit in het vervolg niet meer melden totdat het opgelost is. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@Henk2304, je probleem is natuurlijk onderwerp van gesprek gebleven, maar het lijkt toch lastig te reproduceren. Vermoedens zijn dat het aan de tv ligt. Wat je nog zou kunnen doen, is de tv loskoppelen en dan alleen de Soundbar via de Toslink poort aan de TV+ Box hangen. Vervolgens de TV+ Box helemaal herstarten. Dan zou de soundbar uit moeten blijven. 

• Auteur
  • October 20, 2025

Dag ​@Marcia van KPN , 't heeft even geduurd maar hier dan toch m'n ervaringen.

Wat je nog zou kunnen doen, is de tv loskoppelen en dan alleen de Soundbar via de Toslink poort aan de TV+ Box hangen. Vervolgens de TV+ Box helemaal herstarten. Dan zou de soundbar uit moeten blijven. 

Inderdaad, als ik de HDMI-verbinding van tv naar soundbar loskoppel gaat de (uitgeschakelde) soundbar niet aan via TOSLink bij een reset (6 s de KPN knop indrukken > pijltje naar beneden > OK) van de ontvanger.

Maar als ik de HDMI-kabel tussen tv en soundbar en tussen ontvanger en tv loskoppel en vervolgens de HDMI-kabel direct van de ontvanger aansluit op de soundbar, die laatste uitschakel en vervolgens de ontvanger een reset geef gaat tijdens het opnieuw opstarten van de ontvanger de soundbar wel aan (HDMI-CEC uit). Bij de normale opstelling (ontvanger > HDMI > tv > HDMI-ARC > soundbar en ontvanger > TOSLink > soundbar)  blijft de tv gedurende de gehele reset uit maar gaat zoals altijd de soundbar aan. Dit was nooit het geval bij de 5202 (of ouder) met verder gelijke aansluitingen.

De ontvanger verstuurt dus tijdens een reset een signaal over HDMI waar mijn soundbar op triggert, maar de tv niet en dat gebeurt niet als ik de ontvanger normaal uit standby haal. Eigenlijk zou ik dat signaal wel standaard willen hebben, met name als ik de ontvanger uit standby haal voor alleen radio luisteren zodat ik de soundbar dan niet meer zelf handmatig aan hoef te zetten (net zoals vroeger bij de 8001) 😉

Vermoedens zijn dat het aan de tv ligt. 

Nee dus, niet echt: het startsignaal voor de soundbar bij een reset van de ontvanger komt niet van de tv zelf maar wordt wel doorgegeven via HDMI van ontvanger naar tv naar soundbar, waarbij de tv zelf daar dus niet op triggert en netjes uit blijft (daarbij maakt het niet uit of HDMI-CEC aan of uit staat). Het ligt dus niet aan de tv want het treedt ook op als ik de tv er tussenuit haal. En dat alles bij op de ontvanger uitgeschakelde HDMI-CEC. En nogmaals, ik kan dit reproduceren. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Nee dus, niet echt: het startsignaal voor de soundbar bij een reset van de ontvanger komt niet van de tv zelf maar wordt wel doorgegeven via HDMI van ontvanger naar tv naar soundbar, waarbij de tv zelf daar dus niet op triggert en netjes uit blijft (daarbij maakt het niet uit of HDMI-CEC aan of uit staat). Het ligt dus niet aan de tv want het treedt ook op als ik de tv er tussenuit haal. En dat alles bij op de ontvanger uitgeschakelde HDMI-CEC. En nogmaals, ik kan dit reproduceren. 

Het is een simpele verklaring. Bij reset wordt HDMI-CEC van de ontvanger weer aan gezet en hij verstuurt een CEC-Power ON signaal. Deze wordt aan alle apparaten op de HDMI-bus verzonden, het ligt aan het aangesloten apparaat om dit signaal te accepteren. Als de TV is ingesteld om niet samen aan te gaan (is bij meeste modellen mogelijk), gaat hij niet aan, maar als je de Soundbar niet kan instellen (is bij meeste modellen niet mogelijk), gaat hij wel aan.

• Auteur
  • November 4, 2025

Nou nee! Niks geen simpele verklaring! Ook als ik HDMI losmaak van de soundbar zodat die alleen via de optische kabel is aangesloten op de ontvanger schakelt die ontvanger bij een reset de soundbar in. Het gaat dus écht via de optische kabel.

Ik heb 't een paar keer geprobeerd en één keer heb ik de tv erbij aangezet (toen dus geen HDMI tussen tv en soundbar) en dan zie ik dat het gebeurt bij het tweede "tv+" scherm vlak voor de kleuren animatie van Android. Het heeft dus volgens mij écht niets met HDMI-CEC te maken maar alles met TOSLink.

@Marcia van KPN 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 4, 2025

Beste ​@Henk2304 klopt helemaal, alleen via de optische kabel schakelt de soundbar ook in bij herstart en/of update, bij mij ook, is bekend, aan een oplossing wordt gewerkt, ik kan alleen het betreffende topic niet weer vinden.

P.S. dit is het betreffende topic😎😅

• Auteur
  • November 4, 2025

Ik zou het wel leuk vinden als de ontvanger een dergelijk signaal ook afgeeft als ik 'm uit standby haal. Scheelt mij weer een knopje minder indrukken (van de AB van de soundbar) als ik alleen naar de radio wil luisteren. Dat deed vroeger de ZXV8001 wel netjes. 🤔😉

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 4, 2025

Ik zou het wel leuk vinden als de ontvanger een dergelijk signaal ook afgeeft als ik 'm uit standby haal. Scheelt mij weer een knopje minder indrukken (van de AB van de soundbar) als ik alleen naar de radio wil luisteren. Dat deed vroeger de ZXV8001 wel netjes. 🤔😉

Beste ​@Henk2304 dat vind ik nou juist weer niet handig, want ik gebruik de soundbar uitsluitend voor radio luisteren met de tv uit en kijk/luister nooit tv via de soundbar, maar via de standaard ingebouwde luidsprekers van de tv.

Zo heeft een ieder zijn eigen voorkeuren.

• Auteur
  • November 4, 2025

Kortom: laten ze er een optie van maken! 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 6, 2025

Goedemiddag ​@Henk2304 en wederom dank voor het delen van je aanvullende bevindingen, we nemen dit uiteraard weer mee!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 14, 2025

Hey ​@Henk2304. We hebben de indruk dat jouw TV+ ontvanger op eco-mode staat ingesteld. Zou je die eens op snelle start willen zetten en dan nog eens weer willen testen met de HDMI kabel niet aangesloten tussen tv en soundbar? Dan zijn we benieuwd wat er dan gebeurt. 

• Auteur
  • November 14, 2025

@Arjan van KPN , hoe kom je aan die wijsheid? M'n ontvanger boven staat inderdaad in ECO mode maar die is niet op de soundbar aangesloten, en wordt ook niet veel gebruikt. De ontvanger beneden, die wel op de soundbar is aangesloten, staat al vanaf het begin op snelle start. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 20, 2025

.. en één keer heb ik de tv erbij aangezet (toen dus geen HDMI tussen tv en soundbar) en dan zie ik dat het gebeurt bij het tweede "tv+" scherm vlak voor de kleuren animatie van Android. Het heeft dus volgens mij écht niets met HDMI-CEC te maken maar alles met TOSLink.

Dit triggerde iemand van het tv-team en dacht op basis van hiervan te kunnen concluderen dat de eco-mode actief was. Maar blijkbaar is dat niet het geval 😋 Misschien kun je wel eens toggelen tussen de ECO en Snelle start modus en checken of er dan iets veranderd? 

Het is wel een vreemde zaak, want over de toslinkkabel kan er geen communicatie teruggestuurd worden. Dat is wel een vereiste om een apparaat aan te kunnen zetten, zoals bij HDMI CEC gebeurt. Er kan alleen audio verstuurd worden. We nemen dit curieuze geval nog wel weer een keer mee natuurlijk :) 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 20, 2025

Beste ​@Henk2304 en ​@Arjan van KPN , bijveen herstart van mijn DIW gaat mijn soundbar ook nog steeds aan, zoals eerder vermeld, ook ik gebruik geen eco stand.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 21, 2025

Welk model soundbar hebben jullie exact ​@JanD en ​@Henk2304? Online vind ik nu een functie (Auto Power Link) die een soundbar kan activeren via de toslinkkabel. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 21, 2025

Beste ​@Arjan van KPN een Samsung HW-S41T XN van 2021

UPDATE:

Ik moet normaliter de soundbar altijd handmatig aanzetten op de soundbar of via de bijbehorende AB, de soundbar heeft wel een auto power off na 20 minuten geen activiteit.

• Auteur
  • November 21, 2025

@Arjan van KPN een LG SK9Y.

Volgens CoPilot: "Kort antwoord: Ja, de LG SK9Y ondersteunt automatisch inschakelen via de optische ingang, maar LG noemt dit Auto Power, niet Auto Power Link."

En:

"Voor de LG SK9Y kun je deze functie activeren via de afstandsbediening door op de AUTO POWER-knop te drukken. De display van de soundbar geeft aan of de functie aan of uit staat."

Ik heb 't nu uitgezet en ga begin volgende week weer eens testen.

Maar het is dus waarschijnlijk een signaal dat door de DIW verstuurd wordt bij een reset. De ZXV8001 verstuurde dit signaal blijkbaar ook bij het normaal inschakelen want voor radio luisteren hoefde ik bij die ontvanger alleen de ontvanger zelf maar aan te zetten en dan ging de soundbar ook meteen aan. Kan dat weer terugkomen?