Skip to main content
Vraag

Update KPN TV+ zorgt voor inschakelen soundbar

• July 4, 2025
  • 54 reacties
  • 686 keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

• Auteur
  • November 24, 2025

Inderdaad, nu ik de AUTO POWER functie van de soundbar heb uitgezet, gaat die niet meer aan bij een reset; bij een update heb ik nog niet kunnen testen (!), maar dat ging tot nu toe net als bij een reset dus ik neem aan dat de soundbar daarbij nu ook uitblijft.

Toch is het opmerkelijk dat deze functie vanaf het begin (2017) heeft aangestaan en bij een aantal kpn ontvangers verschillende resultaten laat zien:

Ontvanger

Update/reset

Inschakelen vanuit stand-by

ZXV8001

Soundbar blijft uit

Soundbar gaat aan

VIP5202

Soundbar blijft uit

Soundbar blijft uit

DIW7002

Soundbar gaat aan

Soundbar blijft uit

Zoals al eerder aangegeven is de werking zoals bij de ZXV8001 voor mij de beste en die van de DIW7002 de slechtste.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 28, 2025

Fijn dat het nu weer werkt zoals je graag hebt, Henk. We geven dit door aan het team. Maar gezien hun eerdere meldingen ook dat er niet bewust dingen veranderd zijn rondom dit soort dingen is het waarschijnlijk iets dat ergens als bijvangst is ontstaan. Danwel door iets in de ontwikkeling aan onze kant, maar misschien ook vanuit een update van LG waardoor het op een andere manier iets doet. Ik verwacht niet dat ze hier nu actief werk van gaan maken om dit verder uit te zoeken. Maar dan weten ze er in ieder geval van voor toekomstige aanpassingen.

• Auteur
  • November 29, 2025

Nou nee, ik ben niet blij met de workaround nl dat ik op mij soundbar iets heb moeten uitzetten vanwege ongewenst gedrag van de tv+ ontvanger. Gedrag dat eerdere ontvangers niet vertoonden. Het afgelopen jaar zijn er iig op de soundbar geen updates meer geweest. Het enige dat het afgelopen half jaar écht veranderd is, is de vervanging van de VIP5202 door de DIW7022, waarna de "ellende" begon.

Wat mij opvalt is de in eerste instantie stellige ontkenning van sommige andere forumgebruikers maar ook van kpn zijde dat dergelijke signalen optisch konden worden doorgegeven, ondanks dat ik meerdere malen heb aangegeven dat aan mijn installatie niets anders veranderd was dan alleen de DIW7022. En nu blijkt de DIW7022 toch een optisch signaal af te geven waarop soundbars van zowel LG als Samsung aanslaan, zie ook de reacties van ​@JanD . Misschien ligt het aan Android (het signaal wordt afgegeven vlak voor de Android animatie bij het opstarten) maar misschien ook aan de kpn software.

Hoe dan ook ik heb de functionaliteit van m'n soundbar moeten beperken vanwege ongewenst gedrag van de ontvanger waardoor ik alleen maar meer afkeer krijg van dat ding (zoals ik in andere reacties ook al heb aangegeven) en spijt heb van m'n beslissing, een half jaar geleden, om over te stappen. Je begrijpt: tv+ kan ik momenteel niemand meer aanraden. Tel dat op bij m'n ervaringen met het (niet) updaten van m'n V10 en je begrijpt dat ik momenteel niet meer zo blij ben met kpn. 

• November 29, 2025

Als ik dit nu goed begrijp reageert de betreffende balk dus op een actief signaal via de optische kabel naast de andere invoer opties . Het gaat dus niet om een specifiek signaal maar puur het activeren van de optische uitgang. Waarom de balk anders reageert bij updates van de DIW7022 dan met de vip5202 zou ik niet weten. Mogelijk kortstondig uit en inschakelen van het licht van de optische uitgang.

Op mijn Samsung balk de HW Q60B  staat dit uit waarschijnlijk dat het daarom bij mij niet gebeurt. En ik vergeet te melden dat ik geen optische kabel meer heb tussen de diw7022 en de soundbar een andere vereiste voor deze functie.