Skip to main content
Beantwoord

Vaag en onscherp beeld sinds de installatie van glasvezel bij onze flat

• September 8, 2026
  • 14 reacties
  • 263 keer bekeken

Hallo, sinds 5G gedwongen bij onze flat is geïnstalleerd heb ik storing op de tv. Vaag en scherp beeld lossen elkaar om de paar secondes af. Heb al gebeld met KPN, naar moet nu een monteur laten komen om weer een kabel aan te sluiten. Weer kosten en ik word gek van alle kabels....

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@InekeScho, welkom allereerst bij onze community.

Mijn dank aan de gebruikers hier voor de geboden hulp. Het is glasvezel dus, ik kon me ook haast niet voorstellen dat dit door 5G kon komen. Ik heb de titel ook aangepast van het bericht.

Gelukkig werkt alles nu zoals het hoort, laat het anders maar weten hier. 🙂

14 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 8, 2026

Dat is vervelend. Hoe heb je tv? Via Ziggo met ci+ module?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 8, 2026

Nee, ik heb KPN voor vaste telefoon, prepaid en internet. Ik wil geen kosten maken voor een monteur dus wil wel graag misschien andere oplossing van KPN. Anders misschien Ziggo??  Groetjes.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 8, 2026

Maar hoe heb je nu tv?

Als je geen tv  hebt via kpn. En ik leid af ook niet via Ziggo. 

Alleen als je tv via coax, Ziggo dus, hebt en kijkt via ci+ of een box die meg coax werkt kán het instralen bij slechte coax verbindingen. Of een stokoude aansluiting of coax kabel. 

Een monteur ter plaatse kan dit afleiden. MAAR aangezien je geen tv van kpn hebt kun je beter contact opnemen met je tv provider. Want je tv stoort.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 8, 2026

Hoi Peter,  ik heb het niet goed aangegeven. Dus ook wel tv van KPN. En mijn tv is redelijk nieuw en de storing is pas opgetreden nadat 5G door KPN was aangelegd in de flat. We hadden gewoon geen keus.

Heb een Experia box V10A, plus nog een wifi versterker en een boxje bij de televisie (wel met héél veel programma's). 

Groeten, Ine, KPN-klant

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 8, 2026

Andere bewoners hebben geen problemen?

Dan zal er toch een monteur ter plaatse metingen moeten doen en hoe het is aangesloten. Als het kpn tv is, volledig digitaal zonder frequenties, betwijfel ik of het mobiele verkeer de oorzaak is.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Welke tv ontvanger gebruik je, en hoe is deze verbonden met de V10A?

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • September 9, 2026

Hallo Ine,

Wanneer je een itv kastje bij je tv hebt staan (waarbij er dus een kort kabeltje tussen kastje en tv zit) dan is het heel erg knap dat dat 5g signaal dat zou kunnen verstoren. Dan moet het wel een hele slechte HDMI kabel zijn (wat natuurlijk kan). Dat is wat die monteur zou kunnen bekijken en vervangen indien nodig (of een andere oorzaak van het probleem opsporen, wat het ook moge zijn). Wat me wel enorm opvalt is dat je meerdere malen je onvrede geeft over het installeren van 5g antennes op de flat, waarbij je aangeeft geen keuze gehad te hebben. Ik vermoed dan dat je niet de eigenaar van de flat bent, want die heeft uiteraard altijd keus wat er met zijn/haar flat gebeurt. KPN zal regelmatig het netwerk uit moeten breiden omdat men graag het netwerk goed dekkend houdt, en daar hoort soms het bijplaatsen van antennes bij. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2026

Hallo Raymond,

Bedankt voor je duidelijke reactie. Ja, ergens moest toch die storing vandaan komen en ik heb van alles gedaan met de Wifi; controle, manager, opnieuw opstarten enz.  Maar het enige dat hier veranderd was, was de installatie van 5G, verplicht door de woningbouwvereniging. Monteurs op het balkon met grote kabels en leidingen, boren in de woonkamer muur en daar twee kastjes plaatsen. En in alle 120 woningen hier in de flat. Bewoners waren niet blij.

Maar, nu het goede nieuws! Vanavond ging ik kijken naar US Open tennis en geloof me of niet, ik wachtte al op het verspringen van het beeld, maar dat gebeurde niet!  Nu al de hele avond een rustig en scherp beeld. Echt, weken tobben en nu opeens alles goed, ik begrijp er niets van. Hoe dan ook, mijn hartelijke dank aan Peter en aan jou voor het reageren op mijn oproep. 

Met vriendelijke groet,

Ine 

• September 9, 2026

Maar het enige dat hier veranderd was, was de installatie van 5G, verplicht door de woningbouwvereniging. Monteurs op het balkon met grote kabels en leidingen, boren in de woonkamer muur en daar twee kastjes plaatsen. En in alle 120 woningen hier in de flat. [..] 

Wat kan dat zijn ?
Kun je daar een foto plaatsen ?
Ik ben heel benieuwd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2026

Voor 5G wordt er niet in de woningen kastjes geplaatst. Er worden andere antennes op het dak geplaatst en de elektronica daarvoor staat hooguit op zolder.

Een foto hier van die kastjes zou mogelijk één en ander verklaren. Maar voor 5G is het zeker niet. 

Mogelijk wel glasvezel aansluiting. Maar dat is gissen zonder foto.

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • September 10, 2026

Hallo Ine,

Fijn om te horen dat dingen nu weer lijken te werken, maar... als er niets gedaan is om van het probleem af te komen, dan zou het maarzo met dezelfde snelheid weer terug kunnen komen. Ik zou dus de optie om er eventueel iemand naar te laten kijken (als het weer voor zou komen) open houden. 

Zoals anderen hier al aangeven hoeft er voor de installatie van 5g niets in de woningen gedaan te worden, en worden er ook geen kastjes geplaatst. De kans is dus groter dat het inderdaad om de installatie van glasvezel gaat, en als dat het geval is dan is de kans dat jouw tv signaal er door verstoord wordt nog veel kleiner. Dat huurders niet blij zijn met dergelijke werkzaamheden, dat is wat het is. Soms zijn er verbouwingswerkzaamheden en die zorgen soms voor overlast. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2026

Sorry heren voor de verwarring. het is natuurlijk glasvezel geweest. Nou ja, ouderdom zullen we maar zeggen (85). Maar goed, we zien wel hoe het weer verder gaat. Toch bedankt!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 10, 2026

Glasvezel.

Als dat is aangesloten, gaat het met een korte UTP kabel naar de KPN modem (router).

Verder merk je er niet veel van.

Behalve hogere internet snelheid en vaak een mooier beeld (ligt eraan welke KPN tv ontvanger je hebt)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 11, 2026

Hi ​@InekeScho, welkom allereerst bij onze community.

Mijn dank aan de gebruikers hier voor de geboden hulp. Het is glasvezel dus, ik kon me ook haast niet voorstellen dat dit door 5G kon komen. Ik heb de titel ook aangepast van het bericht.

Gelukkig werkt alles nu zoals het hoort, laat het anders maar weten hier. 🙂