Skip to main content

Sinds november hebben we de TV+ box met Android TV. Helaas geeft die af en toe een vervelende geluidstoring op de TV: storende tikken (meerdere tikken per seconde) in het geluid. Het is niet altijd, gemiddeld eens op de 5 keer dat we de TV en de box aan zetten. Als het fout is, is dat altijd direct na het aan zetten, en dan wordt het ook niet meer goed, ook niet na een half uur of zo. Als het op treedt is het op alle zenders, ook bij terugkijken, ook bij opgenomen programma's. Andere apps heb ik niet geprobeerd.
Vaak helpt het om de TV box even uit te zetten, als ik hem dan na ca 10 sec weer aan zet is het geluid vaak weer goed, maar soms moet ik dat wel 3 of 4 keer herhalen.
Het beeld is wel goed.
Ik heb al een paar keer met de KPN klantenservice gebeld. Maar die kwamen niet verder dan de "geavanceerde geluidsinstellingen" te veranderen. Dat heeft niet geholpen.
Tot november hadden we de voorgaande TV Box: ARRIS, Daar hadden we dat probleem nooit mee.
Enkele gegevens:  
TVbox+ met Android 11;
firmware 0.25.0;
TV+ app 1.131.6
De TV is een Philips, al wat ouder (12 jaar). Beeld en geluid gaan rechtstreeks over de HDMI kabel naar de TV.
Ik heb ook andere HDMI kabels geprobeerd, geen oplossing.

 

Ha @FvO, wat ontzettend vervelend dit. Fijn dat het na een aantal keren wel opgelost is, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Heb je al eens de andere HDMI-poort geprobeerd? En er zit dus geen soundbar o.i.d. tussen? Even voor de zekerheid: heb je de TV+ Box ook al eens een fabrieksreset gegeven?


Hallo Marcia_,

Fijn dat je reageert.

Er zit inderdaad geen soundbar tussen. De TV box is ook al eens gereset. Toen ging hij trouwens meteen nieuwe firmware installeren, maar ook dat hielp niet. Maar een andere HDMI poort op de TV heb ik nog niet geprobeerd. Niet aan gedacht. Zal ik vanavond doen.

Groeten,

Flip


Beste Marcia_,

Helaas een andere HDMI poort op de TV heeft ook niet geholpen.  Voor de zekerheid heb ik het kastje ook nog maar weer eens gereset, omdat ik zag dat eer weer een nieuwe firmware versie is. Die nieuwe versie heeft hij inderdaad geïnstalleerd, maar ook dat hielp niet.

Hopelijk komt er ooit toch een echte oplossing.

m.v.g.

Flip

 


@FvO, ik heb nog een vraag voor je. Je geeft aan dat je verschillende HDMI kabels hebt geprobeerd. Gebruik je op dit moment wel de HDMI kabel die meegeleverd is met de TV+ Box?

Heb je toevallig ook meerdere TV+ Boxen? Zo ja, zou je dan eens een (van de) anderen willen omwisselen met degene die tikt? Ik ben dan benieuwd of het tikken meeverhuist met de TV+ Box, of dat het blijft gebeuren bij de TV waar het nu ook mee gebeurt.


Beste Erik,   Ik heb ook de meegeleverde HDMI kabel geprobeerd, dat heeft niet geholpen. Die kan ik trouwens normaal niet gebruiken, want die is te kort. Onze TV hangt aan een beugel die alle kanten op kan draaien. Maar voor tijdelijk kon ik dat wel proberen, helaas zonder succes.

Ik heb 2 boxen, een boven en een beneden. Het probleem is beneden. De box van boven heb ik ook geprobeerd, gaf helaas hetzelfde probleem. Overigens lijkt het probleem op de TV boven niet op te treden, maar dat kan toeval zijn. Die TV gebruiken we niet zo vaak, en dan kan het best “toevallig” steeds goed gaan. Beneden gaat het zo gemiddeld eens op de 5 keer fout, maar dat wisselt erg, soms moet je 3 of 4 keer achter elkaar herstarten voor het goed is, maar het komt ook voor dat het 10 keer meteen goed gaat.

Ik ben net nog aan een ander testje begonnen: de box staat bij ons normaal op de Snel Starten stand. Dat heb ik vanmorgen veranderd naar de Eco Stand. Ik neem aan dat hij dan iedere keer een “verse” start maakt. Wie weet maakt dat nog wat uit.

Het kan trouwens best lang duren voordat ik zeker weet of iets helpt. Wij zetten gemiddeld 3 x per dag de TV (en dus de box) aan. Het kan best 2 of 3 dagen achter elkaar zonder fouten goed gaan.

Het blijft spannend.

 


Bedankt voor je uitvoerige uitleg! Erik en ik hebben even overlegd en we vragen ons af, aangezien het met de andere TV+ Box ook beneden optreedt, of het probleem niet in de tv zit. Helemaal omdat je aangeeft dat die al wat ouder is. Zou je nog eens willen proberen om de tv van boven tijdelijk beneden neer te zetten? Dan kunnen we het zeker uitsluiten dat het daar aan ligt. 


Beste Marcia,

Bedankt voor je antwoord.

Op de TV boven is het probleem nog niet opgetreden. Maar die gebruiken we ook niet vaak. Ik ga (voorlopig, nu komt dat even niet uit) niet de TV’s omwisselen, maar ik kan wel eens wat vaker boven proef-kijken.

Ja, de kans lijkt me groot dat het met de TV te maken heeft, ook al omdat ik dit probleem op het forum helemaal niet tegen gekomen ben. Blijkbaar heeft niemand dat probleem. Het heeft in elk geval met de communicatie tussen kastje en TV via HDMI te maken. Om de storing weg te krijgen zet ik meestal het kastje even uit, omdat die (in de snel-starten-stand) vlugger opstart dan de TV. Maar de TV even uit zetten helpt ook meestal.

Ik denk niet dat het echt een fout in de TV is. Met het vorige (ARRIS) kastje hebben we dat probleem nooit gehad. Ook de DVD speler en een laptop die we af en toe eens aansluiten treedt het probleem nooit op.

Het is echt de combinatie  van het TV+ kastje en deze TV die het probleem veroorzaakt.

Hopelijk komt er toch ooit een oplossing.

Groeten,

Flip


Nog even een aanvulling op het vorige bericht:

Enkele dagen geleden heb ik de instelling van de box veranderd van “Snel starten” naar “Eco stand”, met het idee dat een verse start misschien beter is. Maar helaas, ook dat heeft niet geholpen. In tegendeel, ik heb het gevoel dat het nu vaker optreedt.