Skip to main content

Ik heb sinds kort internet en TV van KPN. Ik heb zondag het abonnement uitgebreid met 4K. Ik had niet het gevoel dat ik een 4K beeld werd getoond.

Na enig zoeken kwam ik er achter dat de resolutie verkeerd stond, namelijk op HDR-continu. De 4K optie van 50Hz stond er niet bij. Door bij de instelling van de televisie (Sony Bravia KD-65XG8577) de HDMI-uitgang op verbeterde indeling te zetten, kwam deze optie wel naar voren. Alleen als ik de KPN box op 4K 50Hz zet, dan slaat de box vast. Hij reageert nergens meer op, geen beeld en geluid.

Enkel met een harde reset van de box (pinnetje achterin) helpt. Maar dan heb ik de settings ook teruggezet. 

Ik krijg nu een onderbuikgevoel dat het ligt aan de HDMI-kabel. Geen idee 🤷‍♂️ welk type dit is, maar het is zeker niet de laatste versie. Is het een goed idee volgens jullie om het te proberen met een HDMI-kabel 2.1? Herkent iemand dit probleem? Alvast bedankt.

 

 

Hallo @Theo MK ,

Je hebt een Ultra HDMI kabel 2.1 nodig.  

Was die niet bij de ontvanger geleverd? 

bron : 

Wat zit er in de verpakking

KPN TV+ Box DIW7022 (10,5 x 10,5 x 2,5 cm)
Afstandsbediening Bluetooth afstandsbediening incl. 2 AAA Alkaline batterijen (model Notus L8)
Stroomadapter 200 - 240 V, 50/60 Hz, 12,0 V DC, 1,0 A, 12,0 W, groene LED
HDMI kabel Ultra HDMI kabel 1,5 meter
Ethernetkabel 1,8 meter
Papierwerk Handleiding en veiligheidsvoorschriften

Ik heb een probleem wat misschien dezelfde oorzaak heeft als jouw probleem, áls HDR automatisch is ingeschakeld. Als de resolutie is ingesteld op 4k 50Hz valt het beeld en geluid regelmatig een aantal seconden weg. Dit probleem doet zich niet voor bij andere refresh rates, zoals 4k 60Hz of 4k 25Hz


Bedankt allebei voor de reactie. Om praktische redenen had ik een andere, langere HDMI-kabel gebruikt. De KPN-kabel was inderdaad 2.1. Na gebruik van deze kabel, werkt het wel. Het lag dus aan de kabel.

50Hz als refresh rate leverde gelukkig geen issue op.


Mooi zo. 👍🏽 En graag geholpen natuurlijk.


Fijn dat de goede HDMI kabel bij jou wél een oplossing biedt 😉