Skip to main content
Vraag

Veel lipsync issues met de TV+ Box op mijn LG oled tv

• August 28, 2025
  • 8 reacties
  • 123 keer bekeken

Ik ben een nieuwe klant. Heb sinds 3 dagen nu zelf mijn glasvezel abonnement (1gb up en down) aangesloten. Ik hecht zeer veel waarde aan het verkrijgen van de maximale beeld en geluidskwaliteit. 

de DIW7022 is aangesloten middels HDMI op mijn LG oled g3. 
de g3 oled is via arc aangesloten op mijn marantz. (Echter is dit laatste volgens mij niet zo relevant. 

ik constateer dat het beeld prima is. Het geluid is dat niet. Er zijn lip sync issues. Het beeld loopt voor op het geluid. 
In de instellingen van de kpn box kan ik wel proberen het geluid te syncen maar ik kan alleen extra audio vertraging toevoegen (terwijl ik het beeld zou moeten vertragen , niet het geluid. ) 

Dit verschijnsel treedt zowel op als ik het geluid via mijn marantz beluister , maar ook als ik de marantz uitschakel en het geluid via de tv speakers laat lopen. (Ergo het heeft niets met de marantz setup van doen)

in de kpn box heb ik gewisseld bij audio uitvoer tussen “passthrough” en “alles pcm stereo”. 

passthrouh zou eigenlijk wenselijk zijn. Maar lijkt nergens op kwa lipsync. 
pcm komt in de buurt. Maar is het ook net niet. (Al weet ik zeker dat 99% van de comsumenten het wel acceptabel zou vinden. Ik ga me eraan storen. En daarnaast ik wil gewoon dolby digital (passthrough) en geen pcm stereo. 

ik constateer dat het gebruik van de kpn app op LG geen lipsync issues heeft. (Maar ik twijfel eraan hoe de audio en beeldkwaliteit van de (oude) LG app zich zouden moeten verhouden tot de diw7022. Ik heb ook het 4K pakket besteld en het is mij onduidelijk of de smarttv-app die kwaliteit kan doorgeven. (Sowieso geen dolby digital)

iemand nog suggesties? Ik zit nog in mijn proeftermijn van 14 dagen dus alles retourneren en bij ziggo blijven is best een optie nog. 

versies :

firmware 0.34.14

Launcher : 1.199.1

8 reacties

• August 28, 2025

Ik heb een LG C8 tv en een LG SK9Y soundbar. DIW7022 via HDMI aangesloten op tv en de tv via HDMI-ARC aangesloten op de soundbar. Verder de DIW7022 via S/PDIF aangesloten op de soundbar voor radio zonder tv. Ik heb geen enkel probleem met lipsync. Ook bij m'n vorige ontvangers had ik die niet. Ik heb de DIW7022 op passthrough staan. 

Ik heb wel eens gelezen dat de keuze voor de juiste HDMI-ingang op de tv van invloed kan zijn op de beeldkwaliteit, wellicht dus ook op die van het geluid. Misschien dus eens wat experimenteren met de HDMI-ingang? 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 29, 2025

... constateer dat het beeld prima is. Het geluid is dat niet. Er zijn lip sync issues. Het beeld loopt voor op het geluid. 
In de instellingen van de kpn box kan ik wel proberen het geluid te syncen maar ik kan alleen extra audio vertraging toevoegen (terwijl ik het beeld zou moeten vertragen , niet het geluid. ) 

Dit verschijnsel treedt zowel op als ik het geluid via mijn marantz beluister , maar ook als ik de marantz uitschakel en het geluid via de tv speakers laat lopen. (Ergo het heeft niets met de marantz setup van doen)

in de kpn box heb ik gewisseld bij audio uitvoer tussen “passthrough” en “alles pcm stereo”. 

passthrouh zou eigenlijk wenselijk zijn. Maar lijkt nergens op kwa lipsync. 
pcm komt in de buurt. Maar is het ook net niet. (Al weet ik zeker dat 99% van de comsumenten het wel acceptabel zou vinden. Ik ga me eraan storen. En daarnaast ik wil gewoon dolby digital (passthrough) en geen pcm stereo. 

ik constateer dat het gebruik van de kpn app op LG geen lipsync issues heeft. (Maar ik twijfel eraan hoe de audio en beeldkwaliteit van de (oude) LG app zich zouden moeten verhouden tot de diw7022. Ik heb ook het 4K pakket besteld en het is mij onduidelijk of de smarttv-app die kwaliteit kan doorgeven. (Sowieso geen dolby digital)

iemand nog suggesties? Ik zit nog in mijn proeftermijn van 14 dagen dus alles retourneren en bij ziggo blijven is best een optie nog. 

versies :

firmware 0.34.14

Launcher : 1.199.1

Herken jouw probleem. Ik heb een vergelijkbare aansluiting, alleen een samsung-TV en Sonos soundbar. Ook problemen met lipsync.

De lipsync is ook wisselend, verschilt per dag, per zender soms zelfs per programma.

Alleen als de beeldinstelling wijzig naar monocast ipv multicast gaat het eigenlijk echt goed

Forum|alt.badge.img+3

Ik heb er ook heel lang problemen mee gehad. 
Wat bij mij werkt is (helaas) arc uitschakelen, en met een optische kabel van de tv box naar de versterker met de instelling Dolby Digital Plus.

Wellicht helpt dat bij u ook ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 30, 2025

Dank voor de tips. Ik moet er helaas eens mee experimenteren. Met de moderne technieken als arc voelt het wel vervelend om terug te moeten grijpen op spdif . Daarnaast als ik van multicast naar monocast terug ga krijg ik een mindere beeldkwaliteit toch?

j

• Nieuwkomer
  • August 30, 2025

Monocast is inderdaad mindere beeldkwaliteit. Lagere bitrate. Ook het zappen gaat dan langzamer.

De app is ook monocast, dus dezelfde mindere kwaliteit.

Ik heb ook lipsync issues geconstateerd op passthrough. Voorlopig maar op stereo voor tv kijken, daarbij merk ik het niet. Ik overweeg nog om een spdif kabel te kopen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 2, 2025

Voor mij werkt de spdif aansluiting wel goed. En toch is het allemaal niet ideaal. Als ik Netflix kijk via Apple TV , dan staat mijn receiver op “tv audio” (dat is de arc aansluiting). Wissel ik naar het kpn tv+ kastje dan moet ik naar mijn “mplay” receiver kanaal overschakelen om de spdif ingang te kunnen gebruiken. Nu kom ik daar zelf nog wel uit , maar de rest van mijn huishouden niet. Ik zou dus toch liever hebben dat ik de spdif niet hoefde te gebruiken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 2, 2025

Ik had dezelfde problemen met de AppleTV en mijn 55OLED855/12. De TV ondersteunt alleen ARC en geen eARC, waardoor elke app op de AppleTV een andere vertraging had door de verschillende sound types. Ik heb dit opgelost met een eARC splitter, mijn TV kan het simpelweg niet verwerken (AppleTV heeft eARC).

De AppleTV is aangesloten op de splitter, die het signaal verdeelt naar de TV en de Sonos soundbar (hij split het beeld en geluid). Het was een prijzige oplossing, maar zeker de moeite waard. Geen gedoe meer! Ik weet niet of dit voor jullie ook de oplossing is, maar dacht deel het even!

Linkje: FeinTech AX340 HDMI 2.1 eARC Pass Switch

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Goedemorgen ​@BartVa , dank voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Zie dat je al enkele goede reacties hebt mogen ontvangen en ik hoop oprecht dat je hier iets aan hebt gehad! We zijn inmiddels een week verder, wat is op dit moment de stand van zaken precies?

Ik had dezelfde problemen met de AppleTV en mijn 55OLED855/12. De TV ondersteunt alleen ARC en geen eARC, waardoor elke app op de AppleTV een andere vertraging had door de verschillende sound types. Ik heb dit opgelost met een eARC splitter, mijn TV kan het simpelweg niet verwerken (AppleTV heeft eARC).

De AppleTV is aangesloten op de splitter, die het signaal verdeelt naar de TV en de Sonos soundbar (hij split het beeld en geluid). Het was een prijzige oplossing, maar zeker de moeite waard. Geen gedoe meer! Ik weet niet of dit voor jullie ook de oplossing is, maar dacht deel het even!

Linkje: FeinTech AX340 HDMI 2.1 eARC Pass Switch

En heb je hier ook nog iets aan gehad?