Skip to main content
Vraag

Veel volumeverschil tussen kanalen sinds laatste update

• October 13, 2025
  • 14 reacties
  • 121 keer bekeken

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img

Het volume niveau van stereo en dolby geluid van tv kanalen bij audio passthrough verschilt heel erg.

Ik gebruik een av receiver. De kpn box is aangesloten op de tv en de tv op de receiver.

Ik heb een gevoel dat dit met de nieuwste update te maken heeft want zo een erg verschil was er een tijd lang niet.

14 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 14, 2025

Ik zie dat  u de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt.

Het is mij ook op gevallen dat het geluid niet bij elke zender meer hetzelfde is.

Het volume is ook harder geworden.

Dit geld ook bij de app's van de streamingdiensten en opnames. 

Verschil is ook bij ons inderdaad erg groot geworden.

Een jaar geleden was het veschil bij zowel de streamingdiensten als Live tv kijken als opnames nihil.

Ik ga ervan uit dat u de AV receiver hebt aangesloten op HDMI2 (eARC) (bij een paar merken zit eARC niet op HDMI2)

Ik heb de Samsung soundbox op de LG Oled tv op HDMI 2 eARC 

P.S.

Ik heb de DIW7022 ook op Passtrough staan.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 3050 reacties
  • October 14, 2025

Ik heb eerder ooit ‘Passthrough’ geprobeerd maar was daar niet tevreden over. Toen op ‘Stereo’ gezet, en dat bevalt nog altijd het beste hier.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 469 reacties
  • October 14, 2025

Op de oude (Arris) tv ontvangers kon je het geluidsniveau van stereo tov dolby kanalen instellen, is dat niet meer zo in de tv+ box?

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • October 14, 2025

Op de oude (Arris) tv ontvangers kon je het geluidsniveau van stereo tov dolby kanalen instellen, is dat niet meer zo in de tv+ box?

Nee helaas is dat niet meer zo. Maar het was altijd goed het volume verschil maar na update is er een heel groot volume verschil.

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • October 14, 2025

Het is mij ook op gevallen dat het geluid niet bij elke zender meer hetzelfde is.

Een jaar geleden was het veschil bij zowel de streamingdiensten als Live tv kijken als opnames nihil.

Ik ga ervan uit dat u de AV receiver hebt aangesloten op HDMI2 (eARC) (bij een paar merken zit eARC niet op HDMI2)

P.S.

Hi,

ja, ik heb de receiver op earc aansluiting van de tv.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 14, 2025

Ik heb eerder ooit ‘Passthrough’ geprobeerd maar was daar niet tevreden over. Toen op ‘Stereo’ gezet, en dat bevalt nog altijd het beste hier.

Maar dan heb je geen Dolby meer voor een mooier ruimtelijk geluid bij series en films.

Dat is de reden dat ik PCM niet kiest.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 14, 2025

Dat is op de Mediabox Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) 100% anders.

Je hebt veel meer geluidsinstellingen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 14, 2025

P.S.

Hi,

ja, ik heb de receiver op earc aansluiting van de tv.

We zetten het geluid nu soms zachter en soms harder. 

Kan er op zich mee leven, mijn vrouw heeft er meer last van.

Maar het was inderdaad een paar jaar netjes allemaal bijna hetzelfde volume niveau. 

PeterG
Superuser
  • 65614 reacties
  • October 14, 2025

Bij Passthrough zit de correctie die kpn toepast er niet (meer) tussen. Het komt direct van de bron. Radio zenders, en een deel van de tv-zenders, zijn pcm stereo en daardoor harder dan de Dolby 5.1 / 2.0 tv zenders.

Je kunt de ontvanger op “geluid wordt omgezet naar Dolby” gebruiken. Dan is het meer gelijkgetrokken. Het scheelt wel een dB of 10. De correctie vind plaats in de ontvanger, maar dus niet bij Passthrough.

De pcm stereo (radio) zenders worden dan met Dolby 2.0 geluid uitgevoerd en ook wat zachter.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 14, 2025

Hoi ​@PeterG 

Hartelijk dank voor het antwoord.

zie ook hier.

Wat zou jij dan adviseren:

• Automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.
  • Dolby Digital Plus. Audio wordt actief omgezet naar Dolby Digital Plus.
  • Stereo. Dolby audio wordt omgezet in Stereo PCM. Dit is de standaardinstelling.
  • Passthrough. Audiokwaliteit wordt ongewijzigd doorgegeven aan je audio apparaat. Eventuele verdere aanpassingen aan het geluid kun je dan in je eigen apparaat instellen.

Is Dolby Digital Plus dan de beste keuze?

(best kans dat hij daar bij mij eerder opstond, ik heb ze destijds omgeruild (slaapkamer / woonkamer) weet niet meer waarom, maar verder werkt alles goed) 😉

Mijn vrouw is nu aan het kijken, daarna zet ik hem daarop.

Kijken hoe het dan klinkt.

Mijn dank is alvast groot.

PeterG
Superuser
  • 65614 reacties
  • October 14, 2025

Hoi ​@joop2011 

Zelf had ik 'm tot een paar maanden terug op Dolby Digital Plus. Hierbij gaat alles eruit als Dolby.

Dolby 5.1 → Dolby 5.1

Dolby 2.0 → Dolby 2.0

PCM stereo (radio en enkele tv zenders) → Dolby 2.0

En bij Netflix dan uitvoer Dolby Digital Plus (7.1)

Tegenwoordig heb ik 'm op Passthrough. Dan kan ik in mijn overzicht ook het geluidstype aangeven (van nieuwe zenders). En het volume verschil heb ik ook met de FM (voor JOE). Dat is ook een stuk harder. Nog harder dan PCM stereo bij kpn. Terugschroeven geluid als (voordat) ik radio ga luisteren ben ik nu wel gewend.

Het is dus vooral ook een persoonlijke keuze en niet te vergeten wat betreft de mogelijkheden die je thuis hebt.

En met PCM stereo uitvoer heb je geen out of sync problemen. (maar die heb ik toch al niet)

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • October 15, 2025

Hoi ​@joop2011 

Zelf had ik 'm tot een paar maanden terug op Dolby Digital Plus. Hierbij gaat alles eruit als Dolby.

Dolby 5.1 → Dolby 5.1

Dolby 2.0 → Dolby 2.0

PCM stereo (radio en enkele tv zenders) → Dolby 2.0

En bij Netflix dan uitvoer Dolby Digital Plus (7.1)

Tegenwoordig heb ik 'm op Passthrough. Dan kan ik in mijn overzicht ook het geluidstype aangeven (van nieuwe zenders). En het volume verschil heb ik ook met de FM (voor JOE). Dat is ook een stuk harder. Nog harder dan PCM stereo bij kpn. Terugschroeven geluid als (voordat) ik radio ga luisteren ben ik nu wel gewend.

Het is dus vooral ook een persoonlijke keuze en niet te vergeten wat betreft de mogelijkheden die je thuis hebt.

En met PCM stereo uitvoer heb je geen out of sync problemen. (maar die heb ik toch al niet)

Hoi,

Als je doet wat jij zegt omzetten naar dolby dan heb je geen dolby atmos in bijv netflix app.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 9045 reacties
  • October 15, 2025

Als je doet wat jij zegt omzetten naar dolby dan heb je geen dolby atmos in bijv netflix app.

Dat is inderdaad een nadeel. Het is uiteindelijk aan jou om te kiezen wat voor jou het beste werkt natuurlijk. Daarnaast nemen we de feedback mee.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 15, 2025

@PeterG en ​@tedel2000 

Ik had gisteren het geluid in de Sagemcom DIW7022 op Dolby Digital Plus gezet.

Maar nu heb je soms geen geluid bij een televisie zender (is willekeurig, dus niet op een bepaalde zender) en als het er is, ging het gisteren op NPO 1 (LIVE) bij de Slimste mens ineens ook weg. Zender omhoog en laag en het was terug en bleef ook Nu, een paar minuten geleden op een opname van BBC. Gisteren eerder op de avond ook bij een opname.

Ik heb hem nu op auto gezet en kijken wat hij dan doet.

Als ook hier problemen, dan maar naar Passtrough en af  en toe volume omhoog cq omlaag.

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic