Skip to main content
Vraag

Verschil in kleuren tussen ESPN HD en UHD, en heb ik een 4K abonnement nodig om Netflix in 4K te kijken?

• September 28, 2025
  • 14 reacties
  • 173 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds kort KPN en het 4K pakket, met name voor ESPN. Er valt, met name bij avondwedstrijden, niet te kijken naar een wedstrijd op het UHD-kanaal. De lijnen en resolutie zijn mooi strak maar het verschil in kleuren tussen de reguliere ESPN kanalen en het UHD-kanaal is immens. Gewoonweg te fel en onrealistisch, alleen al de grasmat is 'nep-groen'. Is dit voor jullie herkenbaar? De meerwaarde van het 4K pakket is hierdoor minimaal. Het reguliere ESPN oogt daarentegen naar mijn idee net ietsje te flets t.o.v. vorige provider Ziggo.

Met de Samsung tv instellingen krijg ik het niet beter. KPN staat op Multicast, automatisch beste kwaliteit, automatisch beste resolutie, 4k2k-50hz, HDR automatisch en HDR formaat is Dolby Vision. 

4K bij Netflix

Vanwege het gemak van één afstandbediening kijken we Netflix graag via de KPN ontvanger. Die kwaliteit oogt prima. Ik heb geen last van haperingen zoals ik elders wel eens lees wat betreft 50 of 60 hz bij niet Europese content. Is dat voorval opgelost, heb ik geluk of zie ik het niet goed? ;-) Ik heb een premium 4K-abonnement bij Netflix. Als ik 4K bij KPN opzeg, kan ik dan wel nog in 4K Netflix kijken via de Netflix app op het KPN kastje?  

14 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

@SanderEind ESPN UHD zendt uit in HDR HLG, dus de instelling Dolby Vision is verkeerd en brengt valse kleuren op jouw TV

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 28, 2025

Hoi ​@SanderEind 
Het beeld van ESPN UHD is juist fantastisch mooi.
Kun je de UHD instellingen op je TV niet aanpassen? of heeft je TV niet UHDR 10 of 10+?
Op mijn Philips TV is het perfect.
Dolby Vision gebruik ik nooit.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Kun je de UHD instellingen op je TV niet aanpassen? of heeft je TV niet UHDR 10 of 10+?
Dolby Vision gebruik ik nooit.

Zijn Samsung ondersteunt geen Dolby Vision, dus de instelling in TV+Box mag nooit op Dolby Vision staan.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 28, 2025

En ondersteund die ook geen HDR10+  ​@TDN ?

Ik ben geen Samsung-fan, heb er ooit 1 gehad, maar nooit weer, maar goed er zullen vast ook wel goede Samsungs zijn neem ik aan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 28, 2025

Beste ​@SanderEind het 4K-abo van KPN staat buiten het 4K abo van Netflix.

Bij Netflix heb je gewoon een goede (bekabelde) internetverbinding nodig en een 4K televisie.

Het 4K abo van KPN is voor de extra 4K content die KPN aanbiedt en heeft dus niets met Netflix te maken.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 28, 2025

Goed dat je het nog even verteld ​@JanD 
Ik meende al dat het zo was, maar aangezien ik het niet zeker wist….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

En ondersteund die ook geen HDR10+?

Ja, ook HDR HLG, maar nooit DV. Het heeft waarschijnlijk met de kosten van licentie van DV te maken. Samsung moet 2x betalen (voor hardware-decoder en voor software-decoder) omdat Samsung een eigen TV-OS heeft.

Ik ben geen Samsung-fan, heb er ooit 1 gehad, maar nooit weer, maar goed er zullen vast ook wel goede Samsungs zijn neem ik aan.

Ik had 2 Samsung, 1 QLED en 1 OLED, ze zijn goed maar door de overmatige reclames en bloatware zou ik nooit meer kopen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 28, 2025

Hier Samsung. Ondersteunt HDR10. Geen Dolby Vision. Ontvanger moet dus op HDR10. Die norm gebruikt ESPN UHD ook.

Het reguliere ESPN oogt daarentegen naar mijn idee net ietsje te flets t.o.v. vorige provider Ziggo.

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Op mijn Samsung is ESPN werkelijk prachtig beeld sinds de wijziging naar 1080 P en 14,2 Mbps. Die Ziggo nog niet heeft. Daar nog 1080 i.

Netflix is 4k met hun 4k abonnement. Dat staat los van de uhd/4k zenders bij Ziggo. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Die Ziggo nog niet heeft. Daar nog 1080 i.

Waar heb je deze informatie vandaan? ESPN UHD bij Ziggo is in H.265 15.25Mbs en 1080p. De ESPN UHD bij KPN is nog steeds in H.264 en dus veel mindere kwaliteit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 28, 2025

Ik had het over de 4 ESPN kanalen. 

En waar baseer je op dat bij kpn het uhd kanaal H.264 zou zijn? HDR is alleen met HEVC mogelijk. Het kan ook alleen maar met de 4k ontvangers doorgegeven worden. Daar is H.264 te inefficiënt voor. 

Heb je zelf ESPN UHD ​@TDN ?

Persoonlijk vind ik het niet nodig nu de andere ESPN kanalen zo mooi zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

HDR is alleen met HEVC mogelijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 28, 2025

Fijn. Ruk je weer één zin uit z'n verband. 

Het kán wel maar is zeer inefficiënt. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat kpn dat doet. 

Ik denk niet dat dat apparaat gelijk heeft wat betreft ESPN UHD HDR/HLG in 1080i , 15 Mbps. Dan heb je een slechter beeld dan met ESPN 1080P,  14,2 Mbps mijns inziens.

Forum|alt.badge.img

Hier heb ik kanaal 694 (ESPN UHD) met 17.2 Mbps. Had het beeld wel wat meer sprankeler verwacht!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2025

Dank voor alle reacties. Ik heb Dolby Vision omgezet naar HDR10. Dat lijkt inderdaad de oplossing te zijn!

Ook goed om te weten dat 4K bij Netflix los staat van een 4K abonnement bij KPN.