Skip to main content
Beantwoord

Verschil in volume tussen bijvoorbeeld NPO en Discovery

• November 5, 2025
  • 2 reacties
  • 36 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Geachte heer of mvr. Ik ben in bezit van een kpntv+ kastje en bevalt mij prima op één ding na en dat is dat er een groot verschil is van volume tussen Nederlandse zenders en die van discovery dat verschil is bijna 15db bestaat er niet de mogelijkheid om dat in groepen te reduceren in de software van het kastje bijvoorbeeld in groepen

Beste antwoord door PeterG

Dat verschil komt door Dolby Digital 5.1 bij zenders en andere, zoals Discovery, PCM stereo geluid. Dat laatste is gek genoeg altijd harder.

Standaard bij afleveringen staat het geluid van de box op PCM Stereo. Daarbij wordt ook het zachtere Dolby geluid naar PCM overgezet maar wel zachter dus.

Als je de uitvoer van de box op “Dolby” zet, waarbij zenders met PCM omgezet worden naar Dolby, wordt het meer gelijkgetrokken.

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 5, 2025

Dat verschil komt door Dolby Digital 5.1 bij zenders en andere, zoals Discovery, PCM stereo geluid. Dat laatste is gek genoeg altijd harder.

Standaard bij afleveringen staat het geluid van de box op PCM Stereo. Daarbij wordt ook het zachtere Dolby geluid naar PCM overgezet maar wel zachter dus.

Als je de uitvoer van de box op “Dolby” zet, waarbij zenders met PCM omgezet worden naar Dolby, wordt het meer gelijkgetrokken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Marphil57. Welkom op de KPN Community en goed dat je ons hebt gevonden. Top dat de KPN TV+ box bij het eerste gebruik niet tegen valt! Wat betreft het geluidsverschil heb ik aan het antwoord van ​@PeterG heb ik eigenlijk niet veel toe te voegen. Dat dekt eigenlijk wel volledig de lading. Heb je daar nog meer vragen over of misschien over de TV+ box zelf? Laat het maar weten.