Skip to main content

Zie onderwerp, wat is hier eigenlijk meetbaar het verschil tussen?

Met de instelling "Automatisch beste kwaliteit" hebben de eerste 10 kanalen een bitrate van 14,2Mbps i.p.v. 7,2Mbps. Dat levert een hogere kleurdiepte en daarmee en beter (levendiger) beeld.


Maar heb je met alleen multicast zonder vinkje bij beste beeldkwaliteit ook niet al de 14 mb en met unicast 7,2 ?


Maar heb je met alleen multicast zonder vinkje bij beste beeldkwaliteit ook niet al de 14 mb en met unicast 7,2 ?

Nee, zonder vinkje "Automatisch beste kwaliteit" zal je geen HD+ streams van 14,2Mbps ontvangen maar de gewone HD streams van 7,2Mbps.

 


Nee, zonder vinkje "Automatisch beste kwaliteit" zal je geen HD+ streams van 14,2Mbps ontvangen maar de gewone HD streams van 7,2Mbps.

Ik ben bang dat je gelijk hebt, want anders is de slechte UX al helemaal niet te verklaren. (Ik bedoel dan: je kunt “Automatisch beste kwaliteit” alleen aanzetten als je eerst “Gebruik multicast” kiest, maar zodra je dat doet schakelt er in de software meteen iets om en vlieg je uit de instellingen, naar NPO 1. Je moet dus terug naar Instellingen » Informatie » Video mode om daarna ook dat vinkje aan te kunnen zetten. Waarna je trouwens weer uit de instellingen vliegt, ook als je niet naar een van de eerste 10 kanalen kijkt, dus blijkbaar schakelt er dan weer iets om. Maar oké, niet iets dat je elke dag doet als het goed is.)

Maar waarom werkt dat zo? Ik vind dat helemaal niet logisch:

  • Ik zou verwachten dat “Automatisch beste kwaliteit” gewoon automatisch zou wisselen tussen “Gebruik multicast” of “Gebruik unicast”, afhankelijk van je verbinding. (Maar dan zouden die twee keuzes normaal gesproken natuurlijk inactief worden, en niet meer instelbaar door de gebruiker.)
  • Ik zou ook de hoge bitrate verwachten als je “Gebruik multicast” kiest zónder dat vinkje voor “Automatisch beste kwaliteit”. (Met storingen/hikjes als dat niet goed lukt, bijvoorbeeld bij gebruik van netwerkapparatuur die geen multicast ondersteunt.)

Blijkbaar niet, dus daar mag KPN wel wat betere uitleg bij geven vind ik.


Arjan van B schreef:

Je kunt “Automatisch beste kwaliteit” alleen aanzetten als je eerst “Gebruik multicast” kiest, maar zodra je dat doet schakelt er in de software meteen iets om en vlieg je uit de instellingen. 

Dat hoort uiteraard niet te gebeuren en dat is dan een bug. Overigens is die bug niet generiek immers ik heb hier geen last van.

 

Arjan van B schreef:

  • Ik zou verwachten dat “Automatisch beste kwaliteit” gewoon automatisch zou wisselen tussen “Gebruik multicast” of “Gebruik unicast”, afhankelijk van je verbinding. (Maar dan zouden die twee keuzes normaal gesproken natuurlijk inactief worden, en niet meer instelbaar door de gebruiker.)

Die hoge bitrates (Automatisch beste kwaliteit) zijn niet beschikbaar op het online unicast TV platform en vandaar dat die optie alleen gekozen kan worden bij multicast.

 

Arjan van B schreef:

  • Ik zou ook de hoge bitrate verwachten als je “Gebruik multicast” kiest zónder dat vinkje voor “Automatisch beste kwaliteit”. (Met storingen/hikjes als dat niet goed lukt, bijvoorbeeld bij gebruik van netwerkapparatuur die geen multicast ondersteunt.)

Ook ik ben van mening dat er altijd gekozen zou moeten worden voor "Automatisch beste kwaliteit" en dat die instelling dus weg zou kunnen. Het is echter wel zo dat momenteel de beste kwaliteit bij live televisie kijken in multicast mode een bitrate van 14,2Mbps heeft terwijl in unicast mode (en dus ook bij uitgesteld kijken en opnames) de beste kwaliteit een bitrate van 7,2Mbps heeft.


Dus feitelijk werkt het zoals hieronder. Dan nog, zonder jouw extra uitleg, onbegrijpelijk vind ik:
 

KPN TV+ Box: “Automatisch beste kwaliteit” is alleen een geldige optie bij multicast.

 


Uit de kennisbank word ik ook niet heel veel wijzer (zonder de uitleg van @wjb):

Multicast en unicast zijn manieren om het tv-signaal te versturen. Multicast heeft de beste beeldkwaliteit en is het meest efficiënt om live tv bij onze klanten te krijgen. Unicast wordt voornamelijk gebruikt voor bijvoorbeeld opnames en Terugkijken. Unicast maakt gebruik van een ‘adaptive bitrate’. Dat betekent dat bij een (tijdelijk) slechte verbinding het signaal alsnog doorloopt in mindere kwaliteit. 

  • Gebruik multicast: voor de beste kwaliteit van live tv kies je voor multicast met de optie ‘Automatisch beste kwaliteit’ aangevinkt. Dit heeft de voorkeur.
  • Gebruik unicast: je kunt deze optie kiezen indien er problemen zijn met multicast. Bij een beperkte bandbreedte kan het ook voorkomen dat deze optie vaststaat.

 

Blijkbaar zijn er op z’n minst ook twee multicast varianten, als die optie “Automatisch beste kwaliteit” niet betekent dat er naar unicast wordt omgeschakeld als dat nodig is?


Uit de kennisbank word ik ook niet heel veel wijzer (zonder de uitleg van @wjb):

Multicast en unicast zijn manieren om het tv-signaal te versturen. Multicast heeft de beste beeldkwaliteit en is het meest efficiënt om live tv bij onze klanten te krijgen. Unicast wordt voornamelijk gebruikt voor bijvoorbeeld opnames en Terugkijken. Unicast maakt gebruik van een ‘adaptive bitrate’. Dat betekent dat bij een (tijdelijk) slechte verbinding het signaal alsnog doorloopt in mindere kwaliteit. 

  • Gebruik multicast: voor de beste kwaliteit van live tv kies je voor multicast met de optie ‘Automatisch beste kwaliteit’ aangevinkt. Dit heeft de voorkeur.
  • Gebruik unicast: je kunt deze optie kiezen indien er problemen zijn met multicast. Bij een beperkte bandbreedte kan het ook voorkomen dat deze optie vaststaat.

 

Blijkbaar zijn er op z’n minst ook twee multicast varianten, als die optie “Automatisch beste kwaliteit” niet betekent dat er naar unicast wordt omgeschakeld als dat nodig is?

Bij multicast ontvang je de gewone 7,2Mbps streams als je die optie "Automatisch beste kwaliteit" uit hebt staan. Heb je die echter aan staan dan ontvang je op kanaal 1 t/m 10 de HD+ streams van 14,2Mbps. Die optie 'Automatisch beste kwaliteit" betekent uiteraard niet dat er dan naar unicast wordt omgeschakeld want unicast kan die betere streams helemaal niet leveren.


Bij multicast ontvang je de gewone 7,2Mbps streams als je die optie "Automatisch beste kwaliteit" uit hebt staan.

Vooraf: ik snap dat je er heel wat van weet, dus ik spreek je niet tegen.

Maar deze werking is toch totaal niet duidelijk met de huidige beschrijving van die instelling? (Niet op de box zelf, en niet in de Kennisbank?)

(En dan denk ik dat ik nog heel wat op dit forum gelezen heb; de meeste gebruikers komen niet op dit forum maar missen misschien toch de kwaliteit die ze beloofd wordt als ze dat extra vinkje niet aanzetten.)

 

Die optie 'Automatisch beste kwaliteit" betekent uiteraard niet dat er dan naar unicast wordt omgeschakeld want unicast kan die betere streams helemaal niet leveren.

Dat snap ik, ik bedoelde: dan moeten er toch twee smaken multicast voor die eerste 10 kanalen zijn, eentje voor de hoge kwaliteit, en een andere voor een lagere kwaliteit (zonder unicast te gebruiken)?


Bij multicast ontvang je de gewone 7,2Mbps streams als je die optie "Automatisch beste kwaliteit" uit hebt staan.

Maar deze werking is toch totaal niet duidelijk met de huidige beschrijving van die instelling? (Niet op de box zelf, en niet in de Kennisbank?)

Die keuze voor "Automatisch beste kwaliteit" zou er inderdaad niet moeten zijn, die zou immers altijd aan moeten staan.


Thx @wjb ik was me hier niet van bewust en dacht met multicast al de betere kwaliteit te hebben.

 Vreemd dat dit standaard niet aanstaat, waarschijnlijk om mensen met te weinig bandbreedte te beschermen zodat ze geen last van haperingen hebben en hiervan waarschijnlijk niet de oorzaak zouden begrijpen.


Wat me nu ineens opvalt is dat de ESPN kanalen vanaf 221 anders worden doorgegeven dan de standaard kpn kanalelen. Als ik NPO1 selecteert dan zie je dit beeld op mijn onlinemonitor van mijn Fritzbox 

Zodra ik kanaal 221, 222 of 223 (ESPN) selecteer is het beeld van de onlinemonitor kompleet anders, zie hieronder. En het beeld hapert en ik heb geen geluid. 

 


Reageer