Skip to main content

Hoi, ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen de instelling multicast uitzending en unicast uitzending op de tv+ android box. Ik ervaar veel geluids haperingen als de tv box op multi cast staat en de geluidsuitvoer op passtrough. Ik heb dan echt continu wegvallend geluid en haperingen. Terwijl de tv box met hdmi op tv zit en met lan kabel op het modem. Mijn samsung q70 soundbar heb ik via hdmi aan mijn samsung tv hangen. 

Als ik de instelling multicast vervolgens op unicast zet, dan is het geluid ineens prima. En is er geen wegvallend geluid meer bij het tv kijken.

 

Nu vraag ik mij af wat het verschil is tussen die 2 en of er ook beeld kwaliteit verschil is?

Bij unicast is de beeldkwaliteit een stuk minder. En geluid is gewoon stereo. Maar aangezien u hier de vraag stelt lijkt het erop dat u het verschil in beeld en geluidskwaliteit niet ziet en hoort?


Ik zie hier weinig tot geen verschil in beeldkwaliteit.  

Wel moet ik bij instelling “multicast” ineens heel erg zoeken naar de juiste geluidsinstelling. Bij “passthrough” en “aanbevolen” gaat het mis qua lipsync. Daarom gekozen voor “dolby naar stereo".

Omdat al dit gedoe mij niet bevalt, zet ik de tv+ box daarom maar weer terug naar de volgende instellingen waar het het wel goed functioneert: “unicast” en “dolby naar stereo".  Voor mij komt daarbij ook nog het voordeel dat ik de box dan via de wifi kan aansluiten.


Ik vind het echt een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds maar voor unicast gekozen wordt. Ik voorspel dat er vroeg of laat capaciteitsproblemen zullen gaan ontstaan op het centrale TV platform van KPN doordat veel mensen voor unicast kiezen.

Daarnaast verwacht ik dat de HD+ zenders live niet via unicast beschikbaar zullen komen.


Misschien is dat een zorgelijke ontwikkeling idd. Maar als kpn wil dat iedereen via multicast kijkt, zal kpn er ook voor moeten zorgen dat alles gewoon goed werkt via multicast. Dat is nu niet het geval, en dat vind ik nog veel zorgelijker.

Sowieso vind ik het zorgelijk dat gebruikers op 3 plekken met de instellingen moeten rommelen om tot een normaal en goed resultaat te komen. Dat ken ik niet van alle andere (gewone) tv-ontvangers.

Overigens belast ik hier met de instelling op unicast het netwerk van kpn amper extra. Want wij kijken hier bijna alle tv-programma's als opname. En ik heb begrepen dat het kijken van opnames per definitie via unicast gaat. Of heb ik dit mis?


Overigens belast ik hier met de instelling op unicast het netwerk van kpn amper extra. Want wij kijken hier bijna alle tv-programma's als opname. En ik heb begrepen dat het kijken van opnames per definitie via unicast gaat. Of heb ik dit mis?

Dat is correct, uitgesteld kijken (na pauzeren, bij begin gemist en bij opnames) is altijd unicast.


Ik vind het echt een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds maar voor unicast gekozen wordt. Ik voorspel dat er vroeg of laat capaciteitsproblemen zullen gaan ontstaan op het centrale TV platform van KPN doordat veel mensen voor unicast kiezen.

De oplossing daarvoor zou dan heel simpel zijn: de beeldkwaliteit nog wat terugschroeven.

Daarnaast verwacht ik dat de HD+ zenders live niet via unicast beschikbaar zullen komen.

Zolang die zenders niet op 1 beginnen maakt dat niet zoveel uit. Meeste mensen gebruiken dan die zenders toch niet.


Daarnaast verwacht ik dat de HD+ zenders live niet via unicast beschikbaar zullen komen.

Zolang die zenders niet op 1 beginnen maakt dat niet zoveel uit. Meeste mensen gebruiken dan die zenders toch niet.

De HD+ worden vanaf kanaal 1 beschikbaar gesteld, dat is al door KPN aangegeven.

 

Ik vind het echt een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds maar voor unicast gekozen wordt. Ik voorspel dat er vroeg of laat capaciteitsproblemen zullen gaan ontstaan op het centrale TV platform van KPN doordat veel mensen voor unicast kiezen.

De oplossing daarvoor zou dan heel simpel zijn: de beeldkwaliteit nog wat terugschroeven.

Klopt en dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.


Tijdens de testperiode toen alles nog unicast was, vond ik het niet fijn kijken. Het gaf schokkerig beeld bij veel bewegingen in beeld. Teveel compressie, zeker op een grote TV. Denk aan actiefilms en bewegende infobalken onder in beeld bij o.a 'Hart van Nederland ochtend editie' of 'Goedemorgen Nederland'.

Veel TV's proberen met beeldverbeteraars dit te verminderen. Dit staat standaard aan als je de TV koopt.

Dolby geluid is nog een dingetje bij Live kijken. Ik hoop dat het gauw opgelost wordt, net als het missen ervan bij opnames, on demand en terugkijken. Zappen is inmiddels al verbeterd, dus laat dit her volgende zijn.

 


Voor mij is er helaas maar 1 optie om fatsoenlijk “live” tv te kijken en dat is unicast. Hoewel ik graag ga voor de mooiere kwaliteit ben ik door alle haperingen verplicht om voor unicast te gaan. Ik hoop dat hier snel verbetering in komt. 


Voor mij is er helaas maar 1 optie om fatsoenlijk “live” tv te kijken en dat is unicast. Hoewel ik graag ga voor de mooiere kwaliteit ben ik door alle haperingen verplicht om voor unicast te gaan. Ik hoop dat hier snel verbetering in komt. 

Hoe is jouw TV+ Box aangesloten en wat zit er allemaal tussen de TV+ Box en de Experia/KPN Box?


Hoi, ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen de instelling multicast uitzending en unicast uitzending op de tv+ android box. Ik ervaar veel geluids haperingen als de tv box op multi cast staat en de geluidsuitvoer op passtrough. Ik heb dan echt continu wegvallend geluid en haperingen. Terwijl de tv box met hdmi op tv zit en met lan kabel op het modem. Mijn samsung q70 soundbar heb ik via hdmi aan mijn samsung tv hangen. 

Als ik de instelling multicast vervolgens op unicast zet, dan is het geluid ineens prima. En is er geen wegvallend geluid meer bij het tv kijken.

 

Nu vraag ik mij af wat het verschil is tussen die 2 en of er ook beeld kwaliteit verschil is?

Zie mijn artikel hieover in het topic streaming

Daar wordt in uitgelegd waar unicast en multicast voor staan.

Mvg


@Thijs1963

Jammer dat je er geen link bij hebt gedaan.

Zie hier, i  maar dat is deze, kan geen andere vinden.


@Thijs1963

Jammer dat je er geen link bij hebt gedaan.

Zie hier, i  maar dat is deze, kan geen andere vinden.

 


Multicast werkt slecht .

Unicast probleemloos.

 

Multicast tijdens het zappen haperend beeld of stilstaand beeld en overslaand beeld.

Kortom 👎.

Unicast werkt zoals het moet werken probleemloos zappen.👍.

HDMI kabel vervangen helpt niet.

Multicast blijft een plaag.👎👎👎👎

 


Multicast werkt slecht .

Unicast probleemloos.

...

Multicast blijft een plaag.👎👎👎👎

Multicast is juist een zegen en het is ook de enige distributiemethode waarmee hoge kwaliteit gerealiseerd kan worden zonder het netwerk volledig te overbelasten.

Ik heb geen enkel probleem met multicast en dat hoort bij iedereen zo te zijn.

Hoe is jouw TV+ Box aangesloten, via wifi of bekabeld?

Als via wifi, wat voor een Experia/KPN Box en wifi toegangspunten heb je?

Als bekabeld, gebruik je een switch en zo ja, welk merk en type?


Ik lees geïnteresseerd mee, dank


hier ook problemen met multicast, haperend geluid en soms stoppende videostream. Laatst zelfs toen ik een radiostream startte op m'n google home stopte het tv beeld.

 

TV is bekabeld aangesloten. Zit nog wel een netgear gs108e tussen in default configuratie. Router is de xperia box 10A.

 

Nu op unicast en nul problemen. Zou het graag anders zien, maar zou niet weten wat er fout kan zijn. Soms werkt het hele tijden prima (op het geluid na dat soms heel even weg is) en dan opeens is het weer mis.


Als je download te laag is, dan kan je inderdaad problemen hebben om de Multicast stream van 14,2 Mb/s goed binnen te krijgen.

Wat is jouw echte download snelheid (bij voorkeur meten op een bekabelde computer) ?Zie hier om te meten).


Reageer