Skip to main content
Vraag

Verschillende problemen met nieuwe KPN TV+ box

• July 4, 2025
  • 9 reacties
  • 279 keer bekeken

Forum|alt.badge.img
  1. Als ik even wegga en alleen de TV uitzet , en dan bij thuiskomst weer de TV aanzet, krijg ik geen beeld en gluid, tot ik na een andere zender overschakel
  2. Als ik naar een andere zender overschakel kan het zijn dat het geluid daar veel luider wordt weergegeven of juist veel zachter. Dit is onafhankelijk van de instellingen
  3. Ik mis bij informatie over een programma/serie de lijst met volgende episodes en spelers
  4. Bij overschakelen naar andere zender treedt een onacceptabele vertraging op. Heet duurt even voor je beeld hebt, dat staat dan nog even stil en weer later heb je er geluid bij

Ik moet zeggen, de oude software werkte vele malen beter en sneller en betrouwbaarder.

Maar je, je kan van Google natuurlijk niet verwachten dat het ook werkt. Waarom oh waarom moet KPN overstappen op Android TV, Bagger….. Weer een stukej privacy de deur uit 

9 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • July 4, 2025

Nog een kleine toevoeging.

Een goede handleiding met verklaring van de functies van alle toetsen en instellingen zou

zeer welkom zijn. Het is nog steeds niet zo dat iedereen meteen begrijpt hoe een en ander werkt zonder uitleg.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2025

Niet iedereen heeft dezelfde ervaring. 

Hier is de DIW7022 razendsnel. De vorige Arris VIP2952 is een heel stuk "trager".

Alleen Ziggo heeft een heel eigen platform voor hun ontvanger. Maar ja, van dezelfde eigenaar Liberty Global, zijn er op de wereld meer kabelnetten. 

Apple biedt iets dergelijks niet. Bovendien is Google goed universeel en biedt de gebruiker veel vrijheid. 

Wat het traag starten van een zender betreft. Hoe is de box verbonden? Wifi? Netwerkkabel? Indien dat laatste misschien een switch ertussen?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 10, 2025

Hoi ​@HC-AK en dank voor jouw bericht :)

Allereerst bedankt voor jouw feedback, altijd nuttig en dat nemen we ook zeker mee. Wat betreft de handleiding van de TV+ Box; deze kun je vinden op onze website! Kun je daar eens naar kijken en dan aangeven of je nog zaken mist in dat overzicht? 

Verder geef je aan dat wanner je weggaat en alleen de TV uitzet, dat je dan bij thuiskomst de TV opnieuw aanzet, geen beeld en geluid hebt totdat je overschakelt naar een andere zender. Controleer voor de zekerheid of er firmware-updates beschikbaar zijn voor je TV. Verouderde software kan soms problemen veroorzaken. Raadpleeg de handleiding van je TV voor instructies over het updaten van de software. Zorg er verder ook voor dat de juiste ingang of bron is geselecteerd op je TV. Soms blijft de TV hangen op een verkeerde bron wanneer hij opnieuw wordt ingeschakeld.

Wat betreft het feit dat wanneer je overschakelt naar een andere zender dat het geluid daar veel luider wordt weergegeven of juist veel zachter; controleer eens of je TV ook een optie heeft voor automatische volume-instelling of een "volume leveling" functie. Deze functie is bedoeld om volumeverschillen tussen zenders te minimaliseren. Raadpleeg de handleiding van je TV om te zien of deze functie beschikbaar is en hoe je deze kunt inschakelen.

Tot slot geef je nog aan dat je bij het overschakelen naar een andere zender onacceptabele vertraging ervaart;  als je meerdere apparaten hebt aangesloten via HDMI, kan HDMI-CEC (Consumer Electronics Control) soms voor vertragingen zorgen. Probeer deze functie uit te schakelen in de instellingen van je TV en kijk of dit helpt.

Hopelijk heb je hier iets aan en gaat dit al voor de nodige verbetering zorgen en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2025

Je link op onze website geeft 404 melding ​@Jan van KPN .

https://www.kpn.com/service/handleidingen-softwarecampaignid=so:c=merk-community

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 10, 2025

Scherp ​@PeterG! Zou inmiddels wel gewoon moeten werken :)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • July 11, 2025

De TV is aangesloten via een Switch Netgear GS105E, zoals aanbevolen door KPN (via KPN aangeschaft)

De TV is helemaal bijgewerkt, dus dat kan het niet zijn. Het geluid loopt via een Soundbar

In de handleiding staat niets over de verschillende (geluids)instellingen van de TV-Box. Een verklaring van wat die instellingen inhouden zou handig zijn. Niet iedereen is bekend met de terminologie.

Met de oude TVbox was geluid altijd goed, dus ligt vlg mij aan de SW in de nieuwe box, niet aan mijn TV.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

De TV is aangesloten via een Switch Netgear GS105E, zoals aanbevolen door KPN (via KPN aangeschaft)

Dat is helemaal goed

In de handleiding staat niets over de verschillende (geluids)instellingen van de TV-Box.

De instellingen zijn Passthrough (A), Dolby Digital Plus (B), Stereo (C) , Automatisch (D).

A . Geluid van de bron

B . Pcm stereo wordt omgezet naar Dolby 2.0

C . Dolby geluid van de bron wordt uitgevoerd als pcm stereo 

D . Tja... doet volgens Bartjes hetzelfde als 1

Met de oude TVbox was geluid altijd goed, dus ligt vlg mij aan de SW in de nieuwe box, niet aan mijn TV

Zet de geluidsuitvoer op stereo als het geen surround soundbar is.

W.B.T. JE startbericht

1 . Dat gebeurt nog wel eens. Vooral met wat oudere tv's (=>7 jaar). Die herkennen de HDCP controle dan niet snel genoeg. Eerst tv aan; dan ontvanger aan (of uit → aan).

2 . Dat kan voorkomen bij de instelling passtrough. Het geluid komt direct van de bron. NPO heeft het onderling gelijkgetrokken dus NPO 1 naar 2 is dan hetzelfde. Maar bv RTL 4 kan dan harder zijn.

3 . Dat was bij mijn weten met de vorige ontvangers ook niet (ik heb TV+ al 3 jaar). Via de zoekfunctie is het overigens wel.

4 . De ontvanger heeft eventjes een seconde of 2 nodig om multicast danwel unicast in te regelen. Als je onder Beeld de Videomodus op unicast zet is ie razendsnel.

• July 12, 2025

Het volumverschil ervaar ik zo nu en dan ook. Bij mij is er sowieso verschil tussen zenders met Dolby en zenders met PCM stereo. Ik zie soms op het display van m'n soundbar dat, als ik naar andere zender met Dolby ga, de zender dan toch in PCM wordt doorgeven. Even de tv+ Box in stand-by zetten en dan weer aan lost dat op. Voorheen met iTV (ZXV8001 en VIP5202) had ik dat nooit.

Ik merk overigens onder normale omstandigheden geen volumverschil tussen Dolby zenders onderling. Dus geen verschil tussen NPO en RTL- of SBS-zenders of andere zenders met Dolby zoals bv BBC NL. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • July 16, 2025

1 . Dat gebeurt nog wel eens. Vooral met wat oudere tv's (=>7 jaar). Die herkennen de HDCP controle dan niet snel genoeg. Eerst tv aan; dan ontvanger aan (of uit → aan).

Mijn TV is 1,5 jaar oud

Bij mij is er sowieso verschil tussen zenders met Dolby en zenders met PCM stereo.

Ik zou niet weten welke zenders welke codering gebruiken.

Ik mag toch verwachten dat die slimme google programmeurs in staat zijn om geluidsnivo gelijk te houden tussen zenders…

Blijkbaar moet je van alle technische kreten en zo op de hoogte zijn en moet je hun werking snappen om e.e.a goed in te stellen. Gewone simpele taal voor leken is blijkbaar te moeilijk.

In mijn ogen is het simpel

1. Koop een goede TV
  2. Sluit een abonnement af voor TV en internet
  3. Sluit TV en kastje aan op elkaar en po netwerk
  4. Zet kastje en TV aan en alles werkt zonder dat je geluid hoeft bij te regelen per zender
  5.  Indien nodig wat simpele instellingen aanpassen

Maar ja, blijkbaar niet dus…….