Skip to main content

Onlangs hebben ze bij ons zonnepanelen geplaatst met een omvormer van SMA. Zodra de omvormer op de router wordt aangesloten (maakt niet uit of dit via wifi is of bekabeld) hebben we problemen met de tv, het beeld blijft stil staan. De leverancier heeft voorheen nog nooit problemen gehad met het koppelen van deze installatie op het internet.
Wij hebben de nieuwe router van KPN, de V12. Met de oudere routers van het type V10 zijn er geen problemen bekend.
Vandaag hebben we de omvormer met besturing op een aparte router geplaatst en die vervolgens op de router van KPN aangesloten. Nu stopt het beeld van de tv even en vervolgens gaat de uitzending normaal door. Deze "hik” zou ik ook graag weg willen hebben.

Ik ga m'n best doen en zal daarna laten weten of het me is gelukt.


Ik ga m'n best doen en zal daarna laten weten of het me is gelukt.

Ik hoop het voor je!


Maar waarom is er nog een hik als er een 2de router tussen zit?

Vandaag hebben we de omvormer met besturing op een aparte router geplaatst en die vervolgens op de router van KPN aangesloten. Nu stopt het beeld van de tv even en vervolgens gaat de uitzending normaal door. Deze "hik” zou ik ook graag weg willen hebben.

Ik zou zeggen dat alles dan gescheiden is toch?


Maar waarom is er nog een hik als er een 2de router tussen zit?

Dat is een goede vraag.


Dit bericht is voor jullie techneuten voor een mogelijk antwoord op eventuele toekomstige vragen van andere KPN gebruikers.
Vanmorgen dacht ik nog dat de separate router soelaas zou bieden voor het tv ontvangst.
Niet dus, vanavond ging het gehele beeld weg en kreeg ik een blauw venster met tips om de tv storing op te lossen.
Oplossing: de kabel van de omvormer eruit, het modem resetten en de tv ontvanger resetten.

Hoe verder weet ik nog even niet.
Groeten en nogmaals dank voor jullie meedenken.


Welke versie van de firmware staat op jouw V12?


Hardware Versie 1.0
Software versie SGEJ10000448

Hardware Versie 1.0
Software versie SGEJ10000448

Heb je dan toevallig ook "super"WiFi's?


hoi @wjb en @Pleusmit ,

in een ander topic was ook een probleem met zo´n zonnepanelen omvormer,dat is toen ook opgelost door een v10.

Wat is er toch met die box12?Het stroomt over met klachten hier...Wat mij betreft stoppen ze met dat ding en bestellen ze v10´s bij.Er is geen handelsverbod meer en het lijkt me niet dat de V10 duurder is dan de box12.


Helaas heb ik bij vrienden dezelfde ellende. Is een maand goed gegaan en ergens rond de jaarwisseling ging het fout. Geen live TV, wel opnames en Netflix (!?). Oh ja, ook Super Wifi, maar internet zelf werkt goed. Is er ergens rond de jaarwisseling een update geweest op die V12? En werken die Super dingen ook op een V10, dat vind ik nergens duidelijk.

Zal maandag eens contact opnemen met die zonnepaneelfirma of die een oplossing hebben en of er meer klachten zijn.


Helaas heb ik bij vrienden dezelfde ellende. Is een maand goed gegaan en ergens rond de jaarwisseling ging het fout. Geen live TV, wel opnames en Netflix (!?). Oh ja, ook Super Wifi, maar internet zelf werkt goed. Is er ergens rond de jaarwisseling een update geweest op die V12? En werken die Super dingen ook op een V10, dat vind ik nergens duidelijk.

Zal maandag eens contact opnemen met die zonnepaneelfirma of die een oplossing hebben en of er meer klachten zijn.

Superwifi werkt ook op de V10,Echter zal altijd 1 punt met een kabel verbonden moeten zijn met de v10.


Helaas heb ik bij vrienden dezelfde ellende. Is een maand goed gegaan en ergens rond de jaarwisseling ging het fout.

Ergens rond de jaarwisseling kan bij jouw vrienden de update naar firmware versie 448 hebben plaatsgevonden en dat is nogal een buggy versie.

Het probleem lijkt echter veroorzaakt de worden door het gebruik van IGMP multicasting en t.a.v. IGMP multicasting heb ik vanaf het begin al mijn bedenkingen in mesh omgevingen gezien het feit dat er vrij eenvoudig netwerk loops geintroduceerd kunnen worden bij multicasting.

Aangezien bij firmware versie 448 de V12 zelf ook onderdeel wordt van het mesh netwerk zou het maar zo kunnen zijn dat de oorzaak inderdaad hierin gezocht moet worden.

 

Dit vond ik overigens op de site van SMA.

Bron


Helaas heb ik bij vrienden dezelfde ellende. Is een maand goed gegaan en ergens rond de jaarwisseling ging het fout.

Ergens rond de jaarwisseling kan bij jouw vrienden de update naar firmware versie 448 hebben plaatsgevonden en dat is nogal een buggy versie.

Het probleem lijkt echter veroorzaakt de worden door het gebruik van IGMP multicasting en t.a.v. IGMP multicasting heb ik vanaf het begin al mijn bedenkingen in mesh omgvingen gezien het feit dat er vrij eenvoudig netwerk loops geintroduceerd kunnen worden bij multicasting.

Aangezien bij firmware versie 448 de V12 zelf ook onderdeel wordt van het mesh netwerk zou het maar zo kunnen zijn dat de oorzaak inderdaad hierin gezocht moet worden.

 

Dit vond ik overigens op de site van SMA.

Bron

mogelijk ondersteund de 312 versie geen IGMP multicasts,maar bij de v10A werkte IGMP multicasts al voordat de mesh update er was dus ik twijfel:thinking:


Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden @wjb ! Bedankt hiervoor. Dan kan ik twee wegen bewandelen. Die zonnepaneel firma benaderen en/of kijken of KPN een V10 wil sturen. Gezien de ervaringen met die V12 is dat eigenlijk wel de beste oplossing. Overigens, maar dat terzijde, ik heb zelf een SMA omvormer met V10 en zelfs DVS’en (wel aangesloten op dezelfde groep en dus ook fase). Geen centje pijn. 


Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden @wjb ! Bedankt hiervoor. Dan kan ik twee wegen bewandelen. Die zonnepaneel firma benaderen en/of kijken of KPN een V10 wil sturen. Gezien de ervaringen met die V12 is dat eigenlijk wel de beste oplossing. Overigens, maar dat terzijde, ik heb zelf een SMA omvormer met V10 en zelfs DVS’en (wel aangesloten op dezelfde groep en dus ook fase). Geen centje pijn. 

Ik zou dan vragen of KPN via de logistieke afdeling een V10 kan leveren,Al zegt iets in mij dat dat afgekeurd gaat worden….


Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden @wjb ! Bedankt hiervoor. Dan kan ik twee wegen bewandelen. Die zonnepaneel firma benaderen en/of kijken of KPN een V10 wil sturen. Gezien de ervaringen met die V12 is dat eigenlijk wel de beste oplossing. Overigens, maar dat terzijde, ik heb zelf een SMA omvormer met V10 en zelfs DVS’en (wel aangesloten op dezelfde groep en dus ook fase). Geen centje pijn. 

Zoals ik al aangaf, mijn vermoeden zijn netwerkloops veroorzaakt door IGMP multicasts afkomstig van de SMA die zowel via de mesh backbone als het LAN doorgezet worden waarbij dan een netwerkloop zou kunnen ontstaan. 

Als die SMA IGMP versie 3 gebruikt dan zou het omzetten naar IGMP versie 2 mogelijk al wel eens voldoende kunnen zijn om dit issue te tackelen.

Bron


Mijn installateur heeft de IMGP versie op 0 gezet. En dat heeft dus geen solaas gegeven.
De INGP moet op 2 staan als er ook een laadpaal wordt geplaatst en als die dan ook gekoppeld is op de zonnepanelen.
En ja, de verstoringen komen alleen van de SMA omvormeer. SMA is ook niet van plan om hun software op korte termijn aan te passen, omdat er alléén verstoringen plaatsvinden op de V12.
Mijn installateur heeft daar al een paar keer contact over gehad met SMA. Uit die hoek zal de oplossing dus niet komen.


Zet op jouw Netgear switch loop detection eens aan…

...en sluit de SMA aan op de switch.

Ervaar je dan ook dezelfde problemen?

Plaats hier eens een screenshot van de IGMP snooping instellingen op jouw switch.


Ja, de SMA heb ik in eerste instantie op de switch geplaatst.
Zoals eerder vermeld hebben we de SMA gisteren om een separate router gezet en die vervolgens op de V12 aangesloten met als resultaat dat we zelfs geen beeld meer kregen op de tv.

Ik heb al even contact gehad om de V12 om te ruilen naar een V10, noppes.
Zou een Fritzbox de oplossing zijn. Kost wel € 7,49 per maand. Of een andere provider??? Wat ik eigenlijk niet wil.


Ja, de SMA heb ik in eerste instantie op de switch geplaatst.
Zoals eerder vermeld hebben we de SMA gisteren om een separate router gezet en die vervolgens op de V12 aangesloten met als resultaat dat we zelfs geen beeld meer kregen op de tv.

En daarom ook mijn vragen.

Zet op jouw Netgear switch loop detection eens aan…

...en sluit de SMA aan op de switch.

Ervaar je dan ook dezelfde problemen?

Plaats hier eens een screenshot van de IGMP snooping instellingen op jouw switch.

 


Ja, de SMA heb ik in eerste instantie op de switch geplaatst.
Zoals eerder vermeld hebben we de SMA gisteren om een separate router gezet en die vervolgens op de V12 aangesloten met als resultaat dat we zelfs geen beeld meer kregen op de tv.

Ik heb al even contact gehad om de V12 om te ruilen naar een V10, noppes.
Zou een Fritzbox de oplossing zijn. Kost wel € 7,49 per maand. Of een andere provider??? Wat ik eigenlijk niet wil.

Ik heb hier evt. wel een nog redelijk werkende V9 liggen maar die is wel al een paar jaar oud.Ook is die binnenkort EoL en dan minder veilig,Ik zou dan ook in een V10 investeren.


Dankjewel, de V9 werkt niet.
Klanten met een V9 moeten overstappen op een V10 om een koppeling met SMA te kunnen maken.
Daarbij wil ik graag apparatuur die KPN ondersteunt. Ik ben maar een leek op dit gebied.


Dankjewel, de V9 werkt niet.
Klanten met een V9 moeten overstappen op een V10 om een koppeling met SMA te kunnen maken.
Daarbij wil ik graag apparatuur die KPN ondersteunt. Ik ben maar een leek op dit gebied.

Dacht ik al,Ik zou dan een V10 op marktplaats kopen,Zie dit bericht:

≥ Vind v10 in Routers en Modems op Marktplaats

op marktplaats zijn voor ongeveer 10 euro wel v10 modems te vinden.

Het kan wel zo zijn dat je voor gebruik de monteursreset moet uitvoeren,Dat is herstel+reset tot power uitgaat.


≥ Vind v10 in Routers en Modems op Marktplaats
op marktplaats zijn voor ongeveer 10 euro wel v10 modems te vinden.

Wordt die apparatuur nog ondersteund door KPN?


≥ Vind v10 in Routers en Modems op Marktplaats
op marktplaats zijn voor ongeveer 10 euro wel v10 modems te vinden.

Wordt die apparatuur nog ondersteund door KPN?

Zekers,Die worden nog actief ondersteund en uitgeleverd.Dat zal ook nog wel een paar jaar door gaan.