Skip to main content

Setup: KPN TV+ box aangesloten op Samsung UE50 TV via HDMI. Vanuit de TV via de HDMI ARC aan de Sonos Beam. 

Probleem: Als ik TV kijk via de KPN box, heb ik last van vertraging in het geluid. Het vreemde is ook dat het de ene keer erger is dan de andere keer. Instellingen KPN box allemaal gecontroleerd en goedgezet aan de hand van adviezen in andere vragen in dit forum. TV herstart en op HDMI ARC en Doorloop staan. Geen bijzondere instellingen bij de Sonos Beam. 

Ik word er gek van! Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? 

Hoi @Yusri, welkom bij ons op het forum. Als het beeld en geluid niet synchroon zijn is dat heel vervelend inderdaad, dat gaat je steeds meer opvallen dan wat er besproken wordt.

Je zegt dat je alle instellingen hebt gecontroleerd en goed gezet. Welke instellingen heb je precies gecontroleerd en hoe heb je gezet? Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij ons vertelt. We kunnen alleen met je meedenken als we meer weten.

 

In onze Kennisbank hebben we ook een artikel over ge geluidsinstellingen op de TV+ Box, die kan je hier ook bij helpen:

 


Hi, dank voor je reactie. Ik heb een optische kabel vanuit de KPN box direct naar de Soundbar getrokken. Dus de TV volledig ‘overgeslagen’ qua geluid. Verdient niet de schoonheidsprijs maar het werkt. 


Ik heb dezelfde setup als jij (Samsung plus Sonos) , alleen ik heb een arris 2952. Ik heb ook sync problemen, werkt eigenlijk alleen goed als ik het geluid op stereo zet. Heb nieuwe HDMI kabels gekocht (hdmi 2.1), dat helpt wel wat maar probleem is niet helemaal opgelost. 
Het vreemde is dat ik geen problemen heb op de apps van mijn Apple TV of de ingebouwde apps op de Samsung icm dolby.

En de ene keer is het ook erger dan andere keer. Ik laat m maar op stereo staan. Ik kijk lineair hoofdzakelijk praatprogramma’s of documentaires en dan maakt het geluid niet zoveel verschil.

 Ben wel benieuwd hoe het geluid zou zijn geweest als ik een Samsung soundbar had gekocht.


Ik weet niet of je probleem is opgelost, maar ik had dit probleem ook. Ik heb dezelfde opstelling, alleen een Philips tv ipv een Samsung. In eerste instantie werkte het bij mij prima, maar ineens had ik hetzelfde probleem als wat jij ervaart. En als je eenmaal de vertraging ziet, zit je je er groen en geel aan te irriteren. Ik heb met de klantenservice van KPN verschillende instellingen afgelopen op zowel de TV, KPN TV box, als Sonos en niets loste het probleem op. Gisteren heb ik echter wel even de HDMI kabel uit de Sonos Beam getrokken, en weer terug erin gestoken terwijl de Beam aan stond, en bij mij loopt het beeld en geluid ineens weer netjes synchroon. Het lijkt er op dat dat toch even iets opnieuw op elkaar af laat stemmen ofzo.


Als je een soundbar gebruikt is het belangrijk om alle instellingen bij geluid, zowel op het kastje als op de tv, op passthrough/doorloop te zetten.


Inderdaad in 1e instantie al deze instellingen afgelopen, dat zijn de standaard zaken om mee te beginnen. Dat stond bij mij al goed ingesteld, maar je weet nooit wat er gebeurd als je per ongeluk op de afstandsbediening gaat zitten  😉. Het rare is dat het in mijn geval wel maanden goed heeft gewerkt. Misschien een software update van één van de apparaten die de boel in de war heeft geschopt. Maar zoals gezegd, bij mij was het euvel opgelost door even de HDMI kabel uit de Beam te halen en terug te steken terwijl hij aan stond.


Reageer