Skip to main content
Antwoord

Verzoek om audio instelling 'stereo' bij de TV+ box aan te passen

• October 16, 2025
  • 14 reacties
  • 184 keer bekeken

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Vanavond heeft de NPO weer bewezen dat zij niet goed geluid konden leveren als je Dolby audio ingesteld had tijdens de GoudenTelevizier Ring Gala 2025 op NPO 1.

Ik ben hierdoor uitgeweken naar NPO 1 GOS (191). Daar klonk het geluid wel goed en ook in de apps, maar dan met verlies van beeldkwaliteit en vertraging. Hierbij wordt wel het stereo audiospoor gebruikt van de TV zender.

Ik heb al eerder aangegeven dat de TV+ box anders ingesteld moet worden hoe hij 'stereo' moet doorgeven.

Nu zet de TV+ box zelf Dolby audio om in stereo.

Dit houdt in: Als er een probleem zit in het Dolby audio van de TV zender, het zinloos is om de TV+ box op 'stereo' te zetten. Je kan het geluid dus niet goed krijgen als je op de TV zender wilt blijven kijken. 

Er is in het verleden meerdere keren voorgekomen dat er problemen zijn met Dolby audio bij diverse TV zenders waaronder bij NPO 1, Net5, Discovery.

Een heel groot en dringend verzoek voor de ontwikkelaars van het TV team en hopelijk op korte termijn:

Zorg dat de optie 'stereo' wordt veranderd. De TV+ box mag niet meer Dolby audio omzetten naar stereo, maar moet het stereo audiospoor gebruiken van de TV zender zelf. Deze is gewoon aanwezig zoals te horen op kanaal 191 en de apps.

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Er is een melding hiervoor genoteerd. Mocht de optie er komen zullen we dat vermelden in een Product update. Het advies luidt dan ook: Hou de Product update sectie in de gaten. 

14 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 16, 2025

Kun je aangeven welke problemen jij ondervond met het Dolby geluid tijdens het gala? Ik hoorde zelf niets storends in de stukjes die ik beluisterd heb, op Arris 2952 via Optical, geluidsprioriteit Dolby, naar mijn 5.1 receiver. Maar ik heb het gala niet helemaal gezien, dus misschien heb ik het gemist.

Ik zie dat jij tv+ boxen hebt. Hoe heb je die ingesteld voor Dolby geluid?  Hoe is die aangesloten op je geluidsinstallatie?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Geen enkele problemen met geluid bij terugkijken van het programma op NPO1

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • October 17, 2025

Er zit daadwerkelijk wel een verschil in het geluid als je de TV+ box op 'stereo'  zet en dan NPO 1 hebt aanstaan of dat je luistert via NPO GOS 191 / apps.

Ik kan helaas dit niet opnemen en dit 1 op 1 als audio bestand opslaan.

@Wartywolfs De TV+ box staat al een tijdje op 'stereo' en het geluid vergelijk ik met de apps. Dit doe ik alleen bij de TV zenders die ook Dolby audio hebben. 

De TV zenders die alleen 'stereo' hebben die zijn wel vergelijkbaar met de apps, omdat de TV+ box dan het stereo audiospoor pakt.

Ik blijf van mening dat de TV+ box niet dolby audio zelf om moet gaan zetten naar 'stereo', want dit doet hij niet goed en dit wil je eigenlijk ook niet.

Als er problemen zijn met dolby audio bij een TV zender heb je als klant geen keuze om hem op 'stereo' te zetten, want het probleem blijft dan aanwezig.

Dit hebben we in het verleden gehad als voorbeeld dat bij NPO 1 tijdens een serie een piep aanwezig was in Dolby audio en niet bij 'stereo'. Doordat de TV+ box niet het 'stereo audiospoor' kan pakken kon je niet op de zender blijven kijken en moest je naar 191 of naar de apps.

En we hebben verstoringen gehad in dolby audio bij Discovery en toen heeft KPN dolby audio tijdelijk uitgeschakeld. 

Daarom zou bij 'stereo' de TV+ box het 'stereo' audiospoor moeten pakken.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Omdat ik persoonlijk de voorkeur aan Dolby geef, heb ik recent het volgende gedaan:

Eerst stond hij op Passtrough

Voordeel is dat het geluid 1 op 1 wordt doorgegeven.

Nadeel is dat zenders in PCM (stereo) dan veel harder in volume binnenkomen.

Daarna heb ik gekozen voor Dolby Digital.

P.S.

Ik ga ervan uit dat we het over de KPN tv ontvanger (mediabox) Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebben.

Dan zet hij ook de PCM kanalen om naar Dolby.

Nadeel (bij ons) was dat soms er geen geluid was. (geen verklaring voor), wisselen van zender hielp, daarna weer geluid.

Nu heb ik hem op AUTO gezet.

Ben tot nu toe zeer tevreden.

Wat is de reden dat je hem op PCM wilt zetten?

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

Waarom zet je hem niet op passtrough? Dan zet de box niets om en mort je receiver dat doen. 

Hier werkt dat prima. Dolby blijft dolby en stereo blijft stereo.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

@Sebas14 Je vraagt zelfs om problemen, naar Stereo omzetten bij vele apps simpel alleen de kanalen L R van de 5.1 (L R C SL SR) uitgeven ipv downmixen van alle 5 kanalen. Het resultaat mist de surround en center kanalen. Ik neem aan dat de KPN app ook zo een app is. Laat de ontvanger op passthrough staan en laat downmixen over aan de versterker/soundbar. Dan werken alle apps, onafhankelijk of ze echte downmixen wel/niet ondersteunen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 17, 2025

Als de NPO het geluid in 5.1 weer eens verprutst ga ik naar de KPN TV+ app, ​@Sebas14 .

Want die maakt gebruik van het stereo spoor uit de media gateway.

Dat is toch beter dan 5.1 -> pcm stereo. Want dat is niet het echte stereo spoor. 

Ik heb de TV+ app zelfs bij de favorieten staan.

Wat jij wilt zie ik niet zo gauw gebeuren bij de TV+ boxen. Dat vereist veel aanpassingen. Nu geeft kpn in de streams voor de box alleen het Dolby geluid mee. Niet het pcm stereo geluid. 

Dat doen ze wel voor i-TV, de apps en tv.kpn.com.

i-TV is het echte stereo spoor als die ontvangers op < stereo > staan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Als de NPO het geluid in 5.1 weer eens verprutst

Het 5.1 geluid van Gouden Televizier-Ring Gala 2025 is perfect, tenminste de unicast stream (terug kijken). Van multicast stream kan ik niet erover zeggen, omdat ik toen beter te doen had dan TV kijken.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • October 17, 2025

Waarom zet je hem niet op passtrough? Dan zet de box niets om en mort je receiver dat doen. 

Hier werkt dat prima. Dolby blijft dolby en stereo blijft stereo.

Met alle goede bedoelingen, lees even mijn bericht.

Het enige wat ik vraag is dat het fijn is dat de klant zelf kan kiezen welk audiospoor hij wilt. Wilt hij Dolby audio rechtstreeks van de TV zender of wil hij stereo audiospoor rechtstreeks van de TV zender. 

Dit is nu niet mogelijk op de TV+ box. 

@Sebas14 Je vraagt zelfs om problemen, naar Stereo omzetten bij vele apps simpel alleen de kanalen L R van de 5.1 (L R C SL SR) uitgeven ipv downmixen van alle 5 kanalen. Het resultaat mist de surround en center kanalen.

Ik vraag niet om problemen. Ik wil zelf de keuze maken welke audiospoor ik wil van de TV zender. 

​Laat de ontvanger op passthrough staan en laat downmixen over aan de versterker/soundbar.

Nee, ik wil niet dat de versterker/soundbar downmix naar stereo. Dat is wat de TV+ box dus nu ook doet als je hem op 'Stereo' zet. 

Als voorbeeld: Staat hij op ‘passthrough' dan krijg je altijd dolby audio bij NPO1. Wil je stereo geluid dan moet de versterker/soundbar dit dus omzetten. of je moet de TV+ box op 'stereo’ zetten dan zet hij deze om naar ‘stereo,. Maar hij pakt niet het rechtstreekse stereo audiospoor van de TV zender zelf en dat hoort niet en dat wil je ook niet bij verstoringen.

Als de NPO het geluid in 5.1 weer eens verprutst ga ik naar de KPN TV+ app, ​@Sebas14 .

Want die maakt gebruik van het stereo spoor uit de media gateway.

Dat is toch beter dan 5.1 -> pcm stereo. Want dat is niet het echte stereo spoor. 

Inderdaad, downmixen van Dolby naar pcm stereo is het slechtste wat je kan doen om zuiver stereo te krijgen. De TV+ box moet gewoon het echte stereo audiospoor pakken van de TV zender zelf.

Bij Ziggo heb je ook de keuze om te kiezen tussen het rechtstreekse geluid van de TV zender.  Of je pakt MPG Stereo of je pakt Dolby AC3 5.1 

(te zien via deze link)

En zo hoort het ook te zijn op de TV+ box. 

Wat jij wilt zie ik niet zo gauw gebeuren bij de TV+ boxen. Dat vereist veel aanpassingen. Nu geeft kpn in de streams voor de box alleen het Dolby geluid mee. Niet het pcm stereo geluid. 

Daar ben ik niet helemaal zeker van. In het begin toen de TV+ box net uitkwam voor alle klanten, had ik nog wel eens het rechtstreekse stereospoor van de 10 beste zenders met multicast streams. Toen pakte hij niet altijd het dolby audiospoor. Later was dit verholpen.

Even een feitje: Als RTL4 vanavond een storing heeft met dolby audio met een hele harde piep dan zitten alle gebruikers met een TV+ box vanavond ook met een harde piep. En zetten ze hem op ‘stereo’ dan blijven ze een harde piep horen. Dat wil je niet en daarom open ik deze topic.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 17, 2025

Dat laatste is al eens gebeurd zoals je weet.

Ook toen was uitwijken naar de app de enige optie. Want die piep was er toen dus ook bij de pcm stereo uitvoer op de TV+ box.

Via i-TV op stereo en de apps en site was er wel geluid. 

En niet iedereen is zo'n handige harrie om de app op de box te installeren én te gebruiken. 

De aflever instelling (default) is nota bene PCM stereo... maar dat is bij een groot deel van de zenders dus niet 'echt'.

Gelukkig komt zo'n storing weinig voor.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Het enige wat ik vraag is dat het fijn is dat de klant zelf kan kiezen welk audiospoor hij wilt. Wilt hij Dolby audio rechtstreeks van de TV zender of wil hij stereo audiospoor rechtstreeks van de TV zender. 

Dit is nu niet mogelijk op de TV+ box. 

Maar er is alleen een Dolby spoor.

Het is niet en en.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • October 18, 2025

Dat laatste is al eens gebeurd zoals je weet.

En niet iedereen is zo'n handige harrie om de app op de box te installeren én te gebruiken. 

De aflever instelling (default) is nota bene PCM stereo... maar dat is bij een groot deel van de zenders dus niet 'echt'.

Klopt helemaal. De meeste TV kijkers op deze community weten nog wel wat ze moeten doen inderdaad bij een eventuele storing in het dolby geluid, maar de gemiddelde TV kijker met een TV+ box niet.

Ik denk dan ook als een gemiddelde klant. En dan moet je dus echt als provider wat doen met de optie 'stereo'. Niks omzetten, maar origineel 'stereo' geluid vanuit de TV zender zelf doorgeven.

Maar er is alleen een Dolby spoor.

Het is niet en en.

Er is ook een stereo audiospoor aanwezig vanuit de zender zelf. Die krijgen de andere providers en KPN ook. Kijk naar bij de geluidsinstellingen in de oudere ontvangers zoals o.a. de Arris VIP5202. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het verzoek is duidelijk ​@Sebas14. Ik ga het neerleggen bij het tv-team. Zodra er meer over te vertellen valt, laat ik het weten. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 27, 2025

Er is een melding hiervoor genoteerd. Mocht de optie er komen zullen we dat vermelden in een Product update. Het advies luidt dan ook: Hou de Product update sectie in de gaten.