Skip to main content

De opening, wedstrijden van het Nederlands en Belgisch elftal en de finale zijn met audiodiscriptie te zien op kanaal 81, NPO1 extra. De nos en de vrt werken samen en hebben verslaggevers getraind. Bij de wedstrijden zijn steeds 2 verslaggevers. Ben zelf slechtziend en er heel blij mee. Bij digitenne heb je ook npo1 extra maar niet op kanaal 81. 

Mooi nieuws @Wouterradiofan ,

 Bij digitenne heb je ook npo1 extra maar niet op kanaal 81. 

Via Digitenne is NPO 1 Extra te volgen via kanaal 34.

Dat kanaal is trouwens voor iedereen zichtbaar, ook zonder abonnement. 
 

Verder is NPO 1 Extra ook voor iedereen beschikbaar via de website NPO Start. 
 

bron: 

https://npo.nl/audiodescriptie


 

EK Voetbal 2024

Tijdens het Europees kampioenschap voetbal kan je op NPO1 extra alle wedstrijden van Oranje en de Rode Duivels met live audiodescriptie volgen. 

De audiodescriptie wordt verzorgd door Chris Wobben, Anne Pieter de Jong en Krijn Schuitemaker van NOS en Gunther Hilkens, Michiel Malchair en Dries Van Rompaey van VRT.

Eerstvolgende wedstrijden met audiodescriptie

14 juni 21:00 uur: Duitsland - Schotland

16 juni 15:00 uur: Polen - Nederland

17 juni 18:00 uur: België - Slowakije


Via Digitenne geeft de NPO ook NPO 1 Extra door! 👍

Op kanaal 34. 

De VRT doet het bij mijn weten via het KetNet kanaal. Ook aanwezig op Digitenne. Nummer 31.

Geniet van het EK ⚽️🙂


Heb zelf tv+.  Ga er zeker van genieten. 


De opening, wedstrijden van het Nederlands en Belgisch elftal en de finale zijn met audiodiscriptie te zien op kanaal 81, NPO1 extra. De nos en de vrt werken samen en hebben verslaggevers getraind. Bij de wedstrijden zijn steeds 2 verslaggevers. Ben zelf slechtziend en er heel blij mee. Bij digitenne heb je ook npo1 extra maar niet op kanaal 81. 

Hoi @Wouterradiofan, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Kan me heel goed voorstellen dat je hier blij mee bent en ook een goede ontwikkeling dat de verslaggevers hiervoor zijn getraind. Genieten gaan we zeker en laten we hopen dat we zo lang mogelijk van Oranje kunnen gaan genieten! 🙏🏻


Mooi nieuws @Wouterradiofan ,

 Bij digitenne heb je ook npo1 extra maar niet op kanaal 81. 

Via Digitenne is NPO 1 Extra te volgen via kanaal 34.

Daar bij zie ik nog geen extra audiokanaal.

Dat kanaal is trouwens voor iedereen zichtbaar, ook zonder abonnement.

Zekers !

 


Er is geen extra audio kanaal nodig op npo 1 extra @KeesYagi . 

Npo 1 extra met audiodescriptie.

Wil je het zonder audiodescriptie dan afstemmen op het standaard npo 1


O ! op die manier.
Nu is er via DVB-T wel de mogelijkheid voor extra audiokanalen ( itt  IPTV  ) en dan doen ze het toch maar zo.

Maar, er zijn mensen die het radiocommentaar aanzetten en kijken naar de TV.
Dan heb je toch gewoon hetzelfde ?

( NB dat enorme geschreeuw van Jack van Gelder wat (te) vaak weer terug gehaald wordt was ook radio commentaar )


Radio loopt niet gelijk met de tv. En op een decoder kun je niet radio en tv tegelijk aanzetten. Met een fm of dabradio loopt het voor en met internet loopt het achter. Sommige mensen doen nog wat met de playknop van de afstandsbediening.  Olav Mol had toen hij de nederlandse radiorechten van de formule1 nog had, nog iets handigs in zijn app. 


Heb zelf tv+.  Ga er zeker van genieten. 

Groot gelijk heb je! 


Nu is er bij de uitzwaaiwedstrijd geen audiodiscriptie. 


Ook niet via de app die de npo normaliter gebruikt?


Je hebt inderdaad earcatch. Maar via die app kunnen alleen opgenomen programmas zoals films  en series en documentaires grdaan worden. Als je wat wil volgen moet je van te voren ook een bestand downloaden Het inspreken gebeurd in de studio met stemacteurs. The passion is bijvoorbeeld live en met audiodiscriptie op npo radio 2. Voetbal is ook live en moet daarom dus op npo 1 extra. 


Dan maar de radio er bij aan. Ik neem aan dat er verslag is op npo radio 1.


Ja. Je moet wel teletekst kijken van te voren om te zien of het helemaal op de radio is. . Nu is er ook atletiek.,


Dat atletiek. Missen ze op de radio net het tweede doelpunt van Nederland. Stom.

Atletiek is toch niks voor radio?


Ja op 1 zender moet alles bij radio. Bij eredivisieclubs kun je nog bij regionale of lokale zenders terecht. En sommige sport moet je op tv ook streamen zoals nu atletiek. 


Nee hoor. Atletiek uitzending is ook live op npo 3.

Ik heb het nu synchroon. 

Via Digitenne. 1 tv  op televisie via Digitenne, andere via Digitenne op radio 1.


Was ik evwn vergeten. Maar mooi dat het gelukt is. Veel plezier met kijken.,


Ik heb het nu synchroon. 

Via Digitenne. 1 tv  op televisie via Digitenne, andere via Digitenne op radio 1.

Ja, op die manier heb je dezelfde vertraging (nagenoeg).

Nu ben ik toch wel benieuwd of de audiodiscriptie (wezenlijk) anders gaat zijn tov het radiocommentaar.

Ja op 1 zender moet alles bij radio.

Dat vind ik (ook?)  zwaar vervelend, maak voor sport een apart radio kanaal, dan heb ik er geen last van.

 

 


Toch wel. Het zijn getrainde commentatoren. 


Ze zullen in ieder geval meer vertellen wat er gebeurt. 

Nu zaten ze te zwetsen over welke tactiek Ronald zou moeten doen terwijl IJsland in de aanval was. En ook nog een hoekschop kreeg. Wat ze pas vertelden toen ie net genomen werd. 


https://jeugdjournaal.nl/artikel/2527600-sophie-is-blind-maar-krijgt-alles-mee-van-de-wedstrijden-van-oranje


Bedankt voor het delen van dit linkje, @KeesYagi. Op de één of andere manier raakte het mij. Dat er op deze manier een stukje wereld voor haar erbij komt ofzo, ik kan het niet goed uitleggen.  Fijn dat dit meisje nu zo mee kan genieten. 
 

En het als commentator zo kunnen omschrijven, is ook een andere tak van sport. 


Reageer